Między słowem a przeszłością
Rozprawa tworzy istotny poznawczo i interpretacyjnie obraz inspiracji historycznej w literaturze, proponuje nowe spojrzenie na tradycyjnie ujmowane zagadnienie powieści historycznej, zmieniając przy tym zasadniczo punkt widzenia (ale nie unieważniając innych możliwych interpretacji tej problematyki). Została napisana kompetentnie, z dużą dyscypliną wewnętrzną, wymaga od czytelnika ciągłej uwagi, koncentracji i refleksji nad proponowanymi kierunkami interpretacji. Świadczy przede wszystkim o rozległym oczytaniu badaczki nie tylko w literaturze pięknej (prozie historycznej), ale również w rozległej lekturze teoretycznej, dotyczącej m.in. współczesnej metodologii badań historycznych (zwłaszcza nowych prądów "narratologicznych"). Imponująca erudycja została poświadczona obszerną (i umiejętnie wyzyskaną w pracy!) bibliografią przedmiotową i podmiotową.
Wstęp 7
ROZDZIAŁ I. W poszukiwaniu „innej” historii. Kłopoty historyków i filozofów 25
ROZDZIAŁ II. Czy powieściopisarz ma dostęp do przeszłej rzeczywistości? 43
ROZDZIAŁ III. Iluzja prawdziwej przeszłości - powieść faktograficzna 57
Berło i desperacja Tadeusza Łopalewskiego 60
Powieść o kronice Galla Anieli 71
Władysław Lech Terlecki Zabij cara 88
ROZDZIAŁ IV. Dokument jako obietnica sensu dziejów 103
Boski Juliusz Jacka Bocheńskiego 106
Apokryf rodzinny Hanny Malewskiej 122
Cykl mickiewiczowski Jarosława Marka Rymkiewicza 131
ROZDZIAŁ V. Kreowany dokument osobisty 144
Słowo i ciało Teodora Parnickiego 146
Wariacje pocztowe Kazimierza Brandysa 158
Carskie wrota Andrzeja Stojowskiego 168
ROZDZIAŁ VI. „Kolekcja” jako opowieść 182
Listy staropolskie z epoki Wazów Hanny Malewskiej 186
Wieloryb Jerzego Limona 194
Każdy przyniósł, co miał najlepszego Mieczysława Abramowicza 204
ZAKONCZENIE. Czym jest powieść historyczna dziś? 217
Nota bibliograficzna 225
Bibliografia 226
Indeks nazwisk 245