W publikacji pokazuję, w jakim stopniu partie polityczne oraz mass media wpływają na kształtowanie dwustronnych, polsko-niemieckich stosunków, a także na budowanie wizerunku obu krajów i narodów. Zasadniczy problem badawczy monografii dotyczy wiodącego zagadnienia – obrazu Polski i Niemiec oraz relacji polsko-niemieckich kreowanego przez polskie i niemieckie opiniotwórcze media na przykładzie „Polityki” i „Der Spiegel” od 2005 do 2017 roku. W jakim stopniu był on odzwierciedleniem konsensusu, a w jakim rozbieżności między tymi tygodnikami? Podstawą analizy uczyniłam nie tylko wypowiedzi dziennikarzy, lecz także liderów wiodących partii politycznych, ludzi nauki i przedstawicieli elit symbolicznych.
Od Autorki
Zaletami książki są: ciekawa, autorska koncepcja badań, trafny dobór materiału badawczego, staranne przeprowadzenie poszczególnych etapów projektu badawczego, ogrom „benedyktyńskiej” pracy przy autorskich tłumaczeniach i interpretacji publikacji z tygodnika „Der Spiegel”, wykorzystanie wiedzy historycznej i politologicznej przy analizach i interpretacjach własnych.
Z recenzji dr hab. Justyny Szulich-Kałuży, prof. KUL
Uważam publikację za interesującą i przedstawiającą raczej słabo zbadany temat na polskim rynku wydawniczym. Na uznanie zasługują obie części pracy – teoretyczna i analityczna. W ich przygotowanie Autorka włożyła z pewnością sporo pracy. Wskazuje na to staranność opracowania, dobór literatury, logiczny tok analizy […].
Z recenzji dr hab. Barbary Wiśniewskiej-Paź, prof. UWr
Wprowadzenie (prof. dr hab. Danuta Walczak-Duraj) 9 Od Autora 13 Rozdział 1. PRZESŁANKI STOSOWANIA ZAŁOŻEŃ I METOD SOCJOLOGII HISTORYCZNEJ DO BADAŃ NAD TWORZENIEM RELACJI MIĘDZYNARODOWYCH I STEREOTYPÓW NARODOWYCH 21 Wprowadzenie 22 1. Od ahistoryzmu do socjologii historycznej 28 2. Dwa podstawowe rodzaje historyzmu – ujęcie procesowe i kontekstualne 32 3. Rola metody porównawczo-historycznej w socjologii historycznej 37 4. Możliwości zastosowania metod socjologii historycznej do badania stereotypów narodowych 47 Podsumowanie 51 Rozdział 2. POWOJENNE STOSUNKI POLSKO-NIEMIECKIE W UJĘCIU HISTORYCZNYM 53 1. Stosunki polsko-niemieckie po konferencjach w Jałcie i Poczdamie 54 2. Stosunki polsko-niemieckie w latach 1970–1989 64 3. Stosunki polsko-niemieckie w latach 1990–2004 72 4. Stosunki polsko-niemieckie po wejściu Polski do Unii Europejskiej 78 Podsumowanie 85 Rozdział 3. ROLA STEREOTYPU I TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ W KSZTAŁTOWANIU WZAJEMNYCH STOSUNKÓW SPOŁECZNYCH I POLITYCZNYCH 87 1. Pojęcie stereotypu 88 2. Pojęcie tożsamości narodowej 95 3. Istota oraz rola stereotypu narodowego w kształtowaniu stosunków sąsiedzkich 99 4. Ocena stosunków polsko-niemieckich w perspektywie badań empirycznych 101 5. Zmienność czy stałość stereotypu Polaka i Niemca? – perspektywa empiryczna 109 Podsumowanie 114 Rozdział 4. WPŁYW MEDIÓW NA KSZTAŁTOWANIE SIĘ STOSUNKÓW SPOŁECZNYCH I POLITYCZNYCH 117 1. Ewolucja poglądów dotyczących siły oddziaływania mediów masowych 118 2. Skutki komunikowania masowego w ujęciu wybranych teorii klasycznych i współczesnych 124 3. Charakterystyka rynku prasowego w Niemczech i w Polsce 137 3.1. Niemiecki rynek prasowy 138 3.2. Polski rynek prasowy 146 Podsumowanie 151 Rozdział 5. ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ 155 1. Uzasadnienie wyboru problematyki badań 156 2. Cel i podstawowe problemy badawcze 157 3. Hipotezy badawcze 159 4. Uzasadnienie stosowanych metod i technik badawczych 160 4.1. Zastosowanie metody ram interpretacyjnych w odniesieniu do prowadzonych badań 161 4.2. Analiza treści przekazów medialnych i jej zastosowanie w odniesieniu do prowadzonych badań 164 Rozdział 6. WYNIKI ANALIZY TREŚCI TYGODNIKÓW „DER SPIEGEL” I „POLITYKA” Z LAT 2005–2017 181 1. Analiza i interpretacja zawartości tygodnika „Der Spiegel” i „Polityka” z lat 2005–2017 według metody ramowania 182 1.1. Ramy konfliktu 183 1.2. Ramy odpowiedzialności 187 1.3. Ramy skutków gospodarczych 188 2. Analiza i interpretacja zawartości tygodnika „Der Spiegel” z lat 2005–2017 z zastosowaniem socjologicznej metody analizy zawartości przekazów masowych 190 2.1. Obraz Polski 192 2.2. Obraz stosunków niemiecko-polskich 204 2.3. Inne zagadnienia podnoszone w analizowanym tygodniku 211 2.4. Podsumowanie 216 3. Analiza i interpretacja zawartości tygodnika „Polityka” z lat 2005–2017 z zastosowaniem metody analizy zawartości przekazów masowych 217 3.1. Obraz Niemiec 217 3.2. Obraz stosunków polsko-niemieckich 236 3.3. Inne zagadnienia podnoszone w analizowanym tygodniku 249 3.4. Podsumowanie 257 Wnioski końcowe i weryfikacja hipotez 259 Zakończenie 265 Bibliografia 269 Źródła prasowe 279 Źródła internetowe 281 Załącznik 283 1. „Der Spiegel” 283 2. „Polityka” 287