Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Książka przedstawia wzorce świętości wypracowane w chrześcijaństwie łacińskim w średniowieczu. Autor na przykładzie wybranych postaci ukazuje nam różne kategorie świętych m.in. męczenników, pustelników, biskupów, zakonników, a nawet władców. Bohaterowie książki wywodzili się z różnych stanów społecznych – mieszczaństwa, rycerstwa, arystokracji i rodzin królewskich, reprezentowali rozmaite rejony średniowiecznej Europy – Italię, Hiszpanię, Francję, Germanię, Anglię, Szkocję, Czechy, Węgry oraz Polskę. Poznamy barwne, a niekiedy przerażające historie: nieustraszonych męczenników za wiarę – świętej Perpetuy i świętego Wawrzyńca, doskonałego pustelnika Pawła tebańskiego, wielkiego biskupa Marcina z Tours, wybitnego opata Benedykta z Nursji, pobożnego króla Stefana Węgierskiego, także ważnych dla dziejów Polski świętych – Wojciecha i Stanisława, oraz wielu innych.
Kim byli święci z opowieści hagiograficznych? Dla wiernych pragnących zbawienia byli wzorami, ideałami, a czasem wręcz legendarnymi bohaterami. Wiedli doskonałe życie, o jakim zwykły człowiek mógł tylko marzyć, czynili cuda, zasłużyli na nagrodę w niebie i szacunek śmiertelników. Modlono się do nich, proszono ich o opiekę, wstawiennictwo, a ich dzieje opowiadano sobie z wypiekami na twarzy jak najciekawszą baśń. Dla władców i biskupów mogli być doskonałym instrumentem polityki. Każdy liczący się ośrodek życia religijnego i politycznego pragnął mieć własnego świętego – opiekuna, a także postać przyciągającą tłumy wiernych, a – co za tym idzie – strumień pieniędzy. Pielęgnowanie legendy i kultu świętego było więc bardzo ważnym zadaniem ówczesnych elit.
Autor opisuje, jak wraz z przemianami cywilizacyjnymi, społecznymi i kulturalnymi zmieniało się wyobrażenie świętości, jakie były typy pobożności, wzorcowe życiorysy. Przywołuje teksty hagiograficzne, które ukazują nam koloryt epoki. W żywotach świętych jak w zwierciadle odbijały się nie tylko programy ewangelizacyjne formułowane przez duchownych, plany polityczne i społeczne wyznaczane przez rządzących, lecz także wielkie oczekiwania wiernych.
Wstęp 7 I. Narodziny kultu świętych 15 II. Święta Perpetua i święty Wawrzyniec, czyli o nieustraszonych męczennikach za wiarę 25 III. Święty Paweł tebański, czyli o doskonałym życiu pustelników 47 IV. Święty Marcin z Tours, czyli o wielkich biskupach wczesnego średniowiecza 73 V. Święty Benedykt z Nursji, czyli o opatach prowadzących swych uczniów do raju 97 VI. Święta Leoba, czyli o doskonałym życiu mniszek i mnichów 115 VII. Święty Winfryd-Bonifacy i święty Wojciech, czyli o misjonarzach męczennikach 151 VIII. Święty Stefan i święta Małgorzata Szkocka, czyli o tym, że władcy też mogą zostać świętymi 185 IX. Święty Stanisław i święty Tomasz, czyli o biskupach broniących swobód Kościoła 205 X. Święci rycerze, czyli o tym, jak aniołowie zabrali duszę hrabiego Rolanda do raju 227 XI. Święty Godryk i święty Homobonus, czyli o tym, że i kupiec może zostać świętym 247 XII. Święty Franciszek i święty Dominik, czyli o tym, że zakonnik może żyć wśród świeckich 261 XIII. Święta Katarzyna, czyli o tym, jak król Dawid grał przy zaślubinach córki farbiarza ze Sieny 287 XIV Święta Maryna, święty Eustachy i Jan Paulus, czyli o tym, że teksty hagiograficzne można czytać z wypiekami na twarzy 317 Zakończenie 337 Bibliografia 345 Indeks osób 355 Spis ilustracji 363