0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Filozoficzna Szkoła Lwowsko-Warszawska

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2023

  • Wydanie/Copyright: wyd. 2

  • Autor: Jan Woleński

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 99,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 69,30 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

69,30 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Filozoficzna Szkoła Lwowsko-Warszawska

Jedno z najważniejszych wydarzeń w dziejach polskiej myśli filozoficznej Szkoła Lwowsko-Warszawska powstała w końcu XIX w., a jej rozkwit przypadł na okres dwudziestolecia międzywojennego. Przez te wszystkie lata SLW była miejscem debat, wymiany myśli i pracy naukowej obejmującej nie tylko filozofię, ale również dziedziny pokrewne: ontologię, etykę czy logikę. Jan Woleński w swojej monografii przedstawia historię SLW, a także prezentuje poglądy i osiągnięcia jej głównych przedstawicieli i przedstawicielek – Kazimierza Ajdukiewicza, Tadeusza Kotarbińskiego, Jan Łukasiewicza, Alfreda Tarskiego i Władysława Tatarkiewicza, którzy znacząco przyczynili się do rozwoju filozofii polskiej światowej. Sporą część publikacji autor poświęca logice, która stała się najbardziej znaną specjalnością SLW i zasadniczo wpłynęła na rozwój tej dyscypliny w świecie. Pierwsze wydanie książki ukazało się w 1985 r., a w kolejnych latach pojawiły się tłumaczenia: na język angielski (1989 r.), rosyjski (2004 r.) oraz francuski (częściowe wydanie w 2011 r.). Obecnie przygotowywany jest przekład na język ukraiński i rumuński. Wydanie, które przekazujemy w ręce Czytelników, jest poprawione i uzupełnione.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filozofia, logika
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-23084-5
  • ISBN druku: 978-83-01-23081-4
  • Liczba stron: 384
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
PRZEDMOWA DO II WYDANIA     5
BIBLIOGRAFIA DO PRZEDMOWY     12
PRZEDMOWA     13
Rozdział I. GENEZA I ROZWÓJ SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ     17
§1. WSTĘP     17
§2. POWSTANIE SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ; PERIODYZACJA ROZWOJU     18
§3. KAZIMIERZ TWARDOWSKI I OKRESY LWOWSKIE     18
§4. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA W OKRESIE MIĘDZYWOJENNYM     27
§5. II WOJNA ŚWIATOWA I CZASY POWOJENNE     36
§6. TYP FILOZOFA WEDLE WZORCÓW SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ     40
Rozdział II. NIEKTÓRE POGLĄDY FILOZOFICZNE KAZIMIERZA TWARDOWSKIEGO     43
§1. TWARDOWSKI A TRADYCJA FILOZOFICZNA     43
§2. KONCEPCJA FILOZOFII     44
§3. PSYCHOLOGIZM     48
§4. TWARDOWSKI O JĘZYKU     50
§5. TWARDOWSKI O PRAWDZIE     53
§6. ANALIZA SŁOWA „NIC”     55
§7. ZAGADNIENIA TEORII NAUKI     56
	1. POJĘCIE ROZUMOWANIA     56
	2. NAUKI APRIORYCZNE (RACJONALNE, DEDUKCYJNE) I NAUKI APOSTERIORYCZNE (EMPIRYCZNE, INDUKCYJNE)     56
	3. NAUKI HUMANISTYCZNE     57
§8. ETYKA     58
§9. ZAKOŃCZENIE     59
Rozdział III. KONCEPCJA FILOZOFII W SZKOLE LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ     61
§1. WSTĘP     61
§2. ŁUKASIEWICZ     61
§3. KOTARBIŃSKI     67
§4. AJDUKIEWICZ     71
§5. CZEŻOWSKI     75
§6. ZAKOŃCZENIE     82
Rozdział IV.
ROZWÓJ LOGIKI W SZKOLE LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ — WARSZAWSKA SZKOŁA LOGICZNA     87
§1. WSTĘP     87
§2. SYNTETYCZNY ZARYS HISTORII LOGIKI W SZKOLE LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ     88
§3. UWAGI NAUKOZNAWCZE O WARSZAWSKIEJ SZKOLE LOGICZNEJ     95
§4. OGÓLNE UWAGI O DALSZYCH ROZDZIAŁACH POŚWIĘCONYCH LOGICE W SZKOLE LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ     102
Rozdział V. KLASYCZNY RACHUNEK ZDAŃ     103
§1. WSTĘP     103
§2. BEZNAWIASOWA SYMBOLIKA ŁUKASIEWICZA I KRYTERIA KONSTRUKCJI SYSTEMÓW LOGICZNYCH     103
§3. FUNKCJONALNIE PEŁNY KLASYCZNY RACHUNEK ZDAŃ — UJĘCIA AKSJOMATYCZNE     106
1. IMPLIKACYJNO-NEGACYJNY SYSTEM RACHUNKU ZDAŃ     106
2. INNE BAZY AKSJOMATYCZNE     109
§4. CZĘŚCIOWE (ZWĘŻONE) RACHUNKI ZDAŃ     111
§5. RACHUNEK ZDAŃ ZE ZMIENNYMI FUNKTORAMI     113
§6. SYSTEM DEDUKCJI NATURALNEJ JAŚKOWSKIEGO     117
§7. METALOGIKA (METATEORIA) RACHUNKU ZDAŃ     120
	I. Metoda Łukasiewicza [1929]     121
	II. Metoda Wajsberga [1937]     122
§8. UZUPEŁNIENIE. UWAGI KOŃCOWE     125
Rozdział VI. LOGIKI NIEKLASYCZNE     126
§1. WSTĘP     126
§2. LOGIKI WIELOWARTOŚCIOWE     126
§3. LOGIKA MODALNA     134
§4. LOGIKA INTUICJONISTYCZNA     139
§5. LOGIKA DYSKUSYWNA JAŚKOWSKIEGO     142
§6. ZAKOŃCZENIE     144
Rozdział VII. SYSTEMY LEŚNIEWSKIEGO     145
§1. WSTĘP     145
§2. KRYTYKA PRINCIPIA MATHEMATICA     146
§3. INTUICYJNY FORMALIZM     150
§4. KATEGORIE SEMANTYCZNE I KONSTRUKTYWNY NOMINALIZM     152
§5. NIEKTÓRE FORMALNE WŁAŚCIWOŚCI SYSTEMÓW LEŚNIEWSKIEGO     154
§6. PROTOTETYKA     156
§7. ONTOLOGIA     157
§8. MEREOLOGIA     160
§9. SPÓR O LEŚNIEWSKIEGO. ZAKOŃCZENIE     162
Rozdział VIII. METAMATEMATYKA I SEMANTYCZNA KONCEPCJA PRAWDY     166
§1. WSTĘP     166
§2. METAMATEMATYKA     166
§3. SEMANTYCZNA TEORIA PRAWDY TARSKIEGO I KONCEPCJA SEMANTYKI OGÓLNEJ     171
	1. WSTĘP     171
	2. SEMANTYCZNA TEORIA PRAWDY: CELE I INTUICJE     171
	3. SEMANTYCZNA TEORIA PRAWDY: ASPEKT FORMALNY     174
	4. SEMANTYCZNA TEORIA PRAWDY: ASPEKT FILOZOFICZNY     178
	5. OGÓLNA KONCEPCJA SEMANTYKI     182
	6. UZUPEŁNIENIE DO ROZDZIAŁÓW V–VIII     184
Rozdział IX. HISTORIA LOGIKI I INTERPRETACJA LOGIKI TRADYCYJNEJ. FILOZOFIA LOGIKI I MATEMATYKI     186
§1. HISTORIA LOGIKI     186
§2. INTERPRETACJA LOGIKI TRADYCYJNEJ     189
§3. FILOZOFIA LOGIKI I MATEMATYKI     191
	1. WSTĘP     191
	2. SZKOŁA WARSZAWSKA A GŁÓWNE KIERUNKI W FILOZOFII MATEMATYKI XX W.     191
	3. KRYTYKA PSYCHOLOGIZMU     193
	4. NOMINALIZM     194
	5. LOGIKA I MATEMATYKA A RZECZYWISTOŚĆ     196
	6. ZAKOŃCZENIE     197
Rozdział X. LOGIKA, SEMANTYKA I POZNANIE — EPISTEMOLOGIA KAZIMIERZA AJDUKIEWICZA     198
§1. WSTĘP     198
§2. DYREKTYWALNA KONCEPCJA ZNACZENIA     199
§3. RADYKALNY KONWENCJONALIZM     205
§4. ODRZUCENIE RADYKALNEGO KONWENCJONALIZMU     211
§5. KU EMPIRYZMOWI SKRAJNEMU     212
§6. SEMANTYKA, EPISTEMOLOGIA, ONTOLOGIA     215
§7. ZAKOŃCZENIE     219
Rozdział XI. LOGIKA, SEMANTYKA I ŚWIAT — ONTOLOGIA TADEUSZA KOTARBIŃSKIEGO     220
§1. WSTĘP     220
§2. NAZWY RZETELNE I POZORNE     220
§3. REIZM ONTOLOGICZNY — TEZA ZASADNICZA     223
§4. PROBLEM INTERPRETACJI ZASADNICZEJ TEZY REIZMU     224
§5. PANSOMATYZM, KONKRETYZM, REALIZM RADYKALNY     225
§6. REIZM A MATERIALIZM     229
§7. DLACZEGO REIZM?     232
§8. KŁOPOTY REIZMU     234
§9. ZAKOŃCZENIE     239
UZUPEŁNIENIE DO ROZDZIAŁÓW X I XI     240
§1. EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA W PRACACH INNYCH FILOZOFÓW SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ     240
Rozdział XII. FILOZOFIA JĘZYKA     245
§1. WSTĘP     245
§2. KONCEPCJE ZNACZENIA     246
	1. AJDUKIEWICZ     246
	2. KOTARBIŃSKI     253
	3. INNI AUTORZY: CZEŻOWSKI, KRECZMAR, OSSOWSKA, OSSOWSKI, IGEL, KOKOSZYŃSKA, KOTARBIŃSKA, POZNAŃSKI     257
§3. ZDANIA ANALITYCZNE     258
	1. ŁUKASIEWICZ I TARSKI     258
	2. AJDUKIEWICZ     259
	3. KOKOSZYŃSKA     261
§4. NAZWY PUSTE     263
§5. UZUPEŁNIENIE     264
§6. ZAKOŃCZENIE     265
Rozdział XIII. FILOZOFIA NAUKI     267
§1. WSTĘP     267
§2. KONCEPCJE METODOLOGII NAUK     267
	1. AJDUKIEWICZ     267
	2. KOTARBIŃSKI     268
	3. MARIA I STANISŁAW OSSOWSCY     269
	4. ZAKOŃCZENIE     269
§3. ROZUMOWANIA, INDUKCJA, PRAWDOPODOBIEŃSTWO I UZASADNIANIE     270
1. WSTĘP     270
2. POJĘCIE ROZUMOWANIA I RODZAJE ROZUMOWAŃ     270
3. INDUKCJA, PRAWDOPODOBIEŃSTWO, UZASADNIENIE     273
	a. Łukasiewicz     273
	b. Hosiasson-Lindenbaumowa     274
	c. Ajdukiewicz     276
	d. Czeżowski     279
	e. Zawirski i Mehlberg     281
	f. Kokoszyńska     283
	g. Zakończenie     284
§4. NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE     286
	1. CZEŻOWSKI I AJDUKIEWICZ     286
	2. KOTARBIŃSKI I OSSOWSKI     288
	3. ZAKOŃCZENIE     290
§5. OGÓLNY OBRAZ METODY NAUKOWEJ I TEORII NAUKOWYCH     290
	1. WSTĘP     290
	2. ONTOLOGIA NAUKI I METODY BADANIA NAUKI     291
	3. HEUREZA     291
	4. UZASADNIANIE     292
	5. STRUKTURA TEORII NAUKOWYCH     293
	6. TEORIE A FAKTY (DOŚWIADCZENIE)     293
	7. ZAGADNIENIE JEDNOŚCI WIEDZY     295
	8. KONCEPCJA HISTORII NAUKI     295
	9. ZAKOŃCZENIE     295
§6. UZUPEŁNIENIE     296
Rozdział XIV. ETYKA     297
§1. WSTĘP     297
§2. METAETYKA     297
	1. WSTĘP     297
	2. CZEŻOWSKI O TEORIACH ETYCZNYCH I WARTOŚCIACH     298
	3. TATARKIEWICZ O BEZWZGLĘDNOŚCI DOBRA     300
	4. KOTARBIŃSKI     302
	5. OSSOWSKA     303
	6. ZAKOŃCZENIE     304
§3. ETYKA NORMATYWNA     304
	1. WSTĘP     304
	2. ETYKA NORMATYWNA CZEŻOWSKIEGO     305
	3. ETYKA NIEZALEŻNA KOTARBIŃSKIEGO     305
	4. ZAKOŃCZENIE     306
§4. UZUPEŁNIENIE     307
§5. UWAGI KOŃCOWE     308
Rozdział XV. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA A INNE KIERUNKI FILOZOFICZNE     309
§1. WSTĘP     309
§2. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA A LOGICZNY EMPIRYZM (NEOPOZYTYWIZM)     309
§3. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA A MARKSIZM     319
Rozdział XVI. PODSUMOWANIE     323
§1. CZY SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA BYŁA SZKOŁĄ FILOZOFICZNĄ?     323
§2. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA CZY SZKOŁA LWOWSKA I SZKOŁA WARSZAWSKA?     326
§3. ZNACZENIE SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ     328
	1. W FILOZOFII ŚWIATOWEJ     328
	2. W FILOZOFII I KULTURZE POLSKIEJ     330
§4. ZAKOŃCZENIE     330 
BIBLIOGRAFIA     332
§1. WYKAZ SKRÓTÓW     332
§2. WYKAZ PRAC ZBIOROWYCH     332
LISTA FILOZOFÓW SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ WYMIENIONYCH W NINIEJSZEJ KSIĄŻCE     355
UZUPEŁNIENIE DO II WYDANIA     358
BIBLOGRAFIA DO UZUPEŁNIENIA     368
BIBLIOGRAFIA DODATKOWA     370
	Część A     371
	Część B     372
INDEKS NAZWISK     381

Inni Klienci oglądali również

22,41 zł 24,90 zł
Do koszyka

Powiastki filozoficzne

Powiastka filozoficzna jako gatunek literacki rozwinęła się w oświeceniu, m.in. za sprawą Voltaire’a i Diderota. Pod płaszczykiem lekkiej narracyjnej formy, wykorzystującej satyrę obyczajową i wątki awanturnicze czy romansowe, propagowała idee fi...
35,99 zł 39,99 zł
Do koszyka

Szkoła filmowa 2

Kontynuacja opublikowanej w 2017 roku Szkoły filmowej. W pasjonujących rozmowach najwybitniejsi polscy aktorzy i aktorki opowiadają dziennikarce TVN Kindze Burzyńskiej o początkach swojej kariery: egzaminach do szkoły aktorskiej, sce...
7,20 zł 8,00 zł
Do koszyka

Wybrane zagadnienia filozoficzne dydaktyki i pedagogiki

Monografia zawiera artykuły, których autorki i autorzy są wrażliwi na trudności, jakie stwarza obecna organizacja szkolnictwa w Polsce i proponują sposoby ich przezwyciężenia. Wszystkich łączy świadomość, iż u podstaw każdego systemu edukacyjneg...
20,70 zł 23,00 zł
Do koszyka

Planetoidy w świetle współczesnych koncepcji filozoficznych.

Planetoidy to jeden z głównych celów badawczych astronomii planetarnej, ale zarazem terra incognita w filozofii. Poznaniu naukowemu tych obiektów praktycznie nie towarzyszy refleksja filozoficzna. Tymczasem jest wiele problem&oacut...
8,99 zł 9,99 zł
Do koszyka

Basia i szkoła

Basia chciałaby chodzić do szkoły i nauczyć się pisać. Janek uważa jednak, że siostra jest na to jeszcze za mała. Z kolei kuzyn Antek tak bardzo nie lubi siedzenia w szkolnej ławce, że postanawia uciec. Przekonajcie się, co z tego wyniknie…
15,30 zł 17,00 zł
Do koszyka

Szkoła na miarę możliwości dziecka

W listopadzie 2008 roku w Instytucie Pedagogiki Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu została zorganizowana Ogólnopolska Konferencja Naukowa na temat: SZKOŁA NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI DZIECKA. Konferencja stanowiła próbę rozważań nad kształceniem...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!