Cassirerowska interpretacja „myślenia mitycznego” nie koncentruje się na badaniu treści wyobraźni mitycznej czy jej konkretnych przejawów (tutaj opiera się na ustaleniach etnologii, etnografii, językoznawstwa, filologii klasycznej, mitoznawstwa porównawczego czy też religioznawstwa), lecz na formie myśli jako sposobie ukierunkowania konceptualizacji rzeczywistości. Wbrew obiegowym poglądom pokutującym częściowo do dzisiaj, upatrującym w micie przejaw nierozumu (wcielenia nieracjonalności) czy też raczej przed-rozumu (traktowanie go jako iluzji, produktu umysłu infantylnego, nieodróżniającego sfery przedmiotowej od sfery myśli i afektów) i tym samym delegującym mit i myślenie mityczne do kręgu prymitywnych wyobrażeń i przesądów, Cassirer jest zdania, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą, „kierunek obiektywizacji”.
(ze wstępu tłumaczy)
Andrzej Karalus, Przemysław Parszutowicz – Koncepcja „myślenia mitycznego” Ernsta Cassirera 5 Filozofia form symbolicznych. Część druga. Myślenie mityczne Przedmowa 23 Wprowadzenie. Zagadnienie „filozofii mitologii” 30 1 30 2 48 Część pierwsza. Mit jako forma myślenia 61 Rozdział I. Charakter i podstawowy kierunek mitycznej świadomości przedmiotu 63 Rozdział II. Kategorie myślenia mitycznego 99 Część druga. Mit jako forma naoczności. Struktura i organizacja świata czasoprzestrzennego w świadomości mitycznej 111 Rozdział I. Podstawowa opozycja 113 Rozdział II. Zarys teorii formy mitu. Przestrzeń, czas i liczba 124 1. [Struktura przestrzeni w świadomości mitycznej] 124 2. [Przestrzeń i światło. Problem „orientacji”] 136 3. [Mityczne pojęcie czasu] 148 4. [Formowanie się czasu w świadomości mitycznej i religijnej] 164 5. [Liczba mityczna oraz system „świętych liczb”] 190 Część trzecia. Mit jako forma życia. Odkrycie i określenie rzeczywistości subiektywnej w świadomości mitycznej 205 Rozdział I. Ja i dusza 207 Rozdział II. Rozwój poczucia samego siebie z mitycznego poczucia jedności i życia 230 1. [Wspólnota istot żyjących i mityczne formy klasyfikacji. Totemizm] 230 2. [Pojęcie osobowości oraz bogowie osobowi. Fazy mitycznego pojęcia Ja] 259 Rozdział III. Kult i ofiara 281 Część czwarta. Dialektyka świadomości mitycznej 297 Indeks osób 329