Etno-grafie, kulturo-grafie
Etno-grafie, kulturo-grafie to publikacja związana z projektem realizowanym przez Zakład Teorii i Historii Kultury Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach we współpracy z Katedrą Międzynarodowych Studiów Polskich UŚ, Szkołą Języka i Kultury Polskiej UŚ, Polskim Towarzystwem Kulturoznawczym – oddział Katowice, Muzeum Historii Katowic oraz Polskiej Akademii Umiejętności – stacja Katowice. Projekt ten, mający charakter interdyscyplinarny, łączy namysł antropologiczny, etnograficzny, kulturoznawczy, historyczny i literaturoznawczy młodych badaczy reprezentujących różne ośrodki naukowe. W 2016 i 2017 roku zostały zorganizowane w Muzeum Historii Katowic dwie międzynarodowe konferencje naukowe, w których uczestniczyli prelegenci z takich krajów jak Kirgistan, Włochy, Azerbejdżan, Gruzja, Ukraina, Chorwacja, Rosja, Chiny i Polska. Publikacja towarzyszy organizowanym konferencjom, nie jest jednak tomem pokonferencyjnym.
Książka Etno-grafie, kulturo-grafie zawiera prace kulturoznawców, indologów, językoznawców i literaturoznawców. Tytułowe „etno-grafie” nie odnoszą się do różnych alternatywnych modeli dyscypliny (etnografii). Zarówno „etno-grafie”, jak „kulturo-grafie” oznaczają dla nas sposoby pisania o kulturze. Słowo „kulturo-grafia” stworzyliśmy jako neologizm, po to by lepiej pokazać specyfikę pisania o zjawiskach, które trudno łączyć z ethnosami w tradycyjnym znaczeniu, ale które można uznać za zjawiska kulturowe. Teksty znajdujące się w tomie mają na celu zabranie czytelnika „w podróż” – od miejsc najbardziej od nas oddalonych, jak starożytne Indie, wprost na Górny Śląsk.
Kamil Kozakowski, magister kulturoznawstwa, Doktorant w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W swojej pracy doktorskiej zajmuje się obrazem Gruzji i Gruzinów w polskiej kulturze. [14.08.2019]
Spis treści
Słowo wstępne (Kamila Gęsikowska i Kamil Kozakowski) | 7
Dagmara Wasilewska – Problem emocji w piśmiennictwie
sanskryckim | 15
Kamil Kozakowski – Przekuć słowo w czyn. Zachowanie
jako wyznacznik gruzińskiej tożsamości narodowej
w XIX wieku | 37
Nana Shengelia – Językowe rytuały grzecznościowe w Polsce
i w Gruzji na przykładzie aktów życzeń oraz toastów 61
Kamila Gęsikowska – Ludyczne aspekty europejskiego
spirytyzmu w latach 1853–1854 | 77
Rosalba Satalino – Bari jako obraz włoskiej prowincji
w wybranych tekstach literackich – z dala od narracji
o miejscach centrycznych | 101
Tetiana Kovalenko – Strategie buntu: czeska „nieoficjalna”
literatura lat pięćdziesiątych a ukraiński soc-art
i konceptualizm | 117
Anna Król – Nie taki diabeł straszny jak go malują. Krótki
szkic na temat „diobła” w Przedziwnych śląskich powiarkach
Gustawa Morcinka | 131
Małgorzata Laburda-Lis – Strój ludowy kobiet z Radzionkowa
i jego aktualne formy – rekonesans | 145
Indeks osobowy | 169
Noty o autorach | 175