Autor ukazuje różnorodność koncepcji filozoficznych, które poszerzają perspektywę pola estetycznego, włączając w nie obszary wykraczające poza tradycyjny model sztuki. Teatr angażujący widza w przedstawienie, instalacja, której stajemy się częścią, zjawiskowość chmur na niebie pokazują, jak można w inny sposób wartościować estetycznie, wyłamując się spod konwencjonalnych zasad oglądu.
Znajdziemy tu namysł nad doświadczeniem zjawiska atmosferycznego, omawianego w tradycji pokantowskiej, Jean-François Lyotarda oraz Maurice’a Merleau-Ponty’ego, i nad wydobytym z tego doświadczenia obrazem chmur, dla którego podporą stała się teoria obrazu zaczerpnięta z prac Hansa Beltinga i Georges’a Didi-Hubermana. Kategorie estetyczne zarysowane w książce służą odczytaniu różnorodnych kontekstów, treści i obrazów, powstających na styku kultury i zjawiska atmosferycznego chmur i obłoków.
Tymoteusz Andrearczyk, ur. w 1978 r. w Starogardzie Gdańskim. Ukończył filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2018 r. na UAM w Poznaniu w Instytucie Filozofii obronił pracę doktorską Estetyka chmur i obłoków. Studium z filozofii kultury. Regularnie publikuje artykuły w kwartalniku Panacea w cyklu „Natura i Sztuka”. Jego dzieła malarskie prezentowane są na aukcjach i wystawach, trafiają do kolekcji prywatnych. Autor jest także starszym rybakiem morskim zameldowanym w przystani Chłapowo. W wolnych chwilach praktykuje wspinaczkę wysokogórską.
Spis treści Wstęp 7 Rozdział I Chmury – próba charakterystyki z perspektywy kulturowej 17 1. Symboliczne i metaforyczne znaczenie chmur i obłoków 19 2. Malarskie reprezentacje chmur 30 Leonarda da Vinci próba „ujęcia” chmur 31 Chmury w malarstwie 41 Chmury w fotografii i kulturze popularnej 58 Rozdział II Estetyka chmur – podstawowe pojęcia 69 1. Między pięknem przyrody a wzniosłością żywiołów 71 Piękno przyrody 72 Wzniosłość jako kategoria estetyczna 80 Wzniosłość i żywioły 86 2. Atmosferyczność jako kategoria estetyki chmur 90 3. Między obrazem a wyobrażeniem 101 4. Zaangażowanie jako estetyzacja chmur i obłoków 119 5. Współdźwięczność jako doświadczenie 138 Rozdział III John Constable – między obrazem a rzeczywistością 149 1. Przez obłoki ku obrazom 151 2. Obraz chmur a rzeczywistość 167 Lokalność 170 Atmosferyczność 177 Współdźwięczność 183 Zaangażowanie – cielesność 194 Zakończenie 204 Summary 208 Bibliografia 211 Źródła ilustracji 219 Indeks nazwisk 221