0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Epistemologia komunikacji medialnej. Perspektywa ewolucyjna

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Lublin, 2013

  • Autor: Jan Pleszczyński

  • Wydawca: UMCS

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 46,20 zł
41,58 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Epistemologia komunikacji medialnej. Perspektywa ewolucyjna

Publikacja, którą niebawem oddamy w Państwa ręce jest odkrywcza i innowacyjna, szczególnie w obszarze rodzimej literatury przedmiotowej. Autor buduje filozoficzny model systemowego, ale i otwartego ujęcia rozwoju i ewolucji komunikowania, adekwatnie ukazując procesy interakcji międzyludzkich na poziomach komunikacji medialnej i społecznej w wymiarze historycznym oraz problemowym.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologia polska
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Kulturoznawstwo
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filozofia, logika
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7784-284-3
  • ISBN druku: 978-83-7784-284-3
  • Liczba stron: 489
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Słowo wstępne 11

Prolog. Komunikacja i komunikowanie z perspektywy filozoficznej 15

▪▪ Uśmiech Kota z Cheshire. W poszukiwaniu definicji 15
▪▪ Status ontyczny komunikacji. Relacjonizm i substancjalizm 22
▪▪ Komunikacja – relacja zontologizowana 28
▪▪ Pojęciowa nieuchwytność komunikacji i komunikowania 33
▪▪ Transport, komunikacja i epistemologia 35
▪▪ Perspektywy, cząstkowe syntezy i teorie 40

Część I	45

1. Rozpoznawanie komunikacji. Żywioł i konstrukty 47

1.1. Biologiczne i kulturowe a priori 47
1.2. Rozpoznawanie żywiołu: wychodzenie z an-archiczności 50
1.3. Ontologizacja komunikacji. Animizm 52
1.4. Analiza i konstruowanie 55
▪▪ Naturalność i artefaktyczność 55
▪▪ Dekonstrukcja–rekonstrukcja–konstrukcja 61
1.5. Nadmiar i niedomiar – powszechne komunikacyjne doświadczenie Homo sapiens 64
1.6. Herkules i Narcyz – dwa wymiary człowieka. Personalistyczny komentarz do piramidy komunikacyjnej McQuaila 67
▪▪ Pierwotna diada komunikacyjna 67
▪▪ Alienacja a komunikacja 70
▪▪ Emancypacja a komunikacja 73
1.7. Transformacja diady w triadę 77
1.8. Sympozjon – debata idealna 83

2. Komunikacyjne pole poznawcze 87

2.1. Pierwsza diada poznawcza. Lingwistyczny wybieg Kartezjusza 87
2.2. Druga diada poznawcza. Kantowska gatunkowa wspólnota poznania 90
2.3. Podmiot zbiorowy. Brakujące ogniwo epistemologii 94
2.4. Komunikacyjny pierwiastek kartezjanizmu 96
2.5. Naturalistyczna epistemologia bez komunikacji 101
2.6. Komunikacja w polu poznawczym. Otwartość i tajemnica 103
2.7. Gambit Montaigne’a. XVI-wieczna intuicja nowej epistemologii 107
2.8. Nowy projekt epistemologii społecznej. Wędrujący trójkąt poznawczy 110
2.9. Wierzchołki wędrującego trójkąta 114
▪▪ Podmiot jednostkowy (P1) 114
▪▪ Podmiot zbiorowy (P2) 117
▪▪ Świat (Ś) 119
2.10. Lebenswelt i mezokosmos 120
2.11. Relacje w polu poznawczym 126
▪▪ Doświadczenie i fakt 126
▪▪ Doświadczenie bezpośrednie 128
▪▪ Natura i kultura 130
▪▪ Komunikacja – klamra ludzkiego doświadczenia 131
2.12. Media w polu poznawczym 135
2.13. Prawda i wiedza w polu poznawczym. Między metafizyką a ironistką 143
▪▪ Transcendencja 143
▪▪ Praktyczne skutki realizmu naiwnego 145
▪▪ Prawda absolutna jako poznawcze i komunikacyjne zagrożenie 148
▪▪ Prawda absolutna jako bariera poznawcza 152
▪▪ Negocjowanie nowego paradygmatu 153
▪▪ P1–Ś. „Oczywista adekwatność” 156
▪▪ P2–Ś. Nowy kartezjanizm i postęp cywilizacyjny 157
▪▪ P1–P2. Co i dzięki czemu możemy wiedzieć? 160
▪▪ Prawda w komunikacji – próba syntezy 161

3. Komunikacja: natura i kultura 167

3.1. Oswajanie zwierzęcości. Racjomorficzność i racjonalność 167
3.2. Komunikacja i antropogeneza 172
3.3. Trzy horyzonty poznawcze 176
3.4. Kultura. Wspólnota i społeczeństwo 180
▪▪ Sygnalizacja i komunikacja jako spoiwa. Między przymusem a wolnością 180
▪▪ Dobro wspólne 185
▪▪ Współpraca–dialog–walka 187
▪▪ Osobowy status wspólnoty 189
3.5. Natura. Perspektywa holistyczna 191
▪▪ Podmiotowość i inteligencja przyrody 191
▪▪ Horyzontalność i wertykalność. Konwencje w komunikacji 203
3.6. Triada epistemologiczno-aksjologiczna: dobro–piękno–prawda 207
▪▪ Aksjomorficzna Jednia i jej rozpad 207
▪▪ Schopenhauer i pierwiastek buddyjski 212
▪▪ Wartości w ujęciu ewolucyjnym 213
3.7. Dusza – upodmiotowienie człowieka 216

4. Jednostki komunikacji, sytuacja komunikacyjna i obszar niedookreśloności 221

4.1. Teoretyczne i pragmatyczne całostki 221
4.2. Sytuacja komunikacyjna: tekst–kontekst, figura–tło 226
4.3. Niedookreśloność. Pożytki i niedostatki 231

Część II	235

1. Obrońcy komunikacji. Sofiści i Sokrates 237

1.1. Język–metoda–komunikacja 237
1.2. Sofistyczny skok w komunikację 241
1.3. Ku dowodowi i uzasadnieniu. Trzy przełomy epistemologiczne 244
1.4. Od fizyki ku humanistyce 248
1.5. Aristos i demos 251
1.6. Metoda komunikacji – dialektyka 255
1.7. Sokrates-kryptosofista i Sokrates-Platon 261
1.8. O co naprawdę chodziło sofistom? 265
1.9. Sofista redivivus. Media, teatr, opinia publiczna i dziennikarze 268
1.10. Komunikacja jako zagrożenie i ideologia 275

2. Wrogowie komunikacji. Platon i aprioryści 281

2.1. Śmierć Sokratesa. Falsyfikacja wartości komunikacji 281
2.2. Pion i poziom. Dedukcja i indukcja 284
2.3. Epistemologia poza komunikacją 290
2.4. Monadologia i milczenie Kanta 294
2.5. Platon i trójkąt poznawczy 297
2.6. Monada Berkeleya 300

3. Proces Sokratesa a media masowe 303

3.1. Totalizm epistemiczny 	303
3.2. Liberalny impuls Sokratesa 	307
3.3. Dwie formy paidei		310
3.4. Proces Sokratesa dziś 312
3.5. Sokrates i trójkąt poznawczy 317
3.6. Media masowe. Rozbite lustro Kasandry 319

Część III	323

1. Berkeley redivivus. Media masowe	 325

1.1. Media i medialność 325
1.2. Zasada działania mediów 329
1.3. Upodmiotowianie (się) mediów 330
1.4. Przezroczystość i nieprzezroczystość mediów 337
1.5. Berkeley – rzecznik racjomorficzności. Efekt mostkowania 340
1.6. Media wobec P1 i P2 342
1.7. Paideia a media współczesne. Herkules i Narcyz dziś 350
1.8. Między społecznym a masowym 354
1.9. Żywioł i chaos. Ścieżki i sieć 357
▪▪ Ulotność i pragmatyzm 357
▪▪ Przesunięcie epistemologiczne. Próba demarkacji mediów tradycyjnych i nowych 360
▪▪ Prawa mediów McLuhana a epistemologia 369
1.10. Władza mediów 371
▪▪ Media w diadach 371
▪▪ Przeobrażenia władzy i udomowienie mediów 372
▪▪ Autorytety i idole 374
▪▪ Pozycjonowanie. Media jako arbiter 377
▪▪ Edukacja. Między konformizmem a oportunizmem 379
1.11 Obrazo-światy 382
1.12. Medialna zasada komplementarności 385
1.13. Media jako dopełnienie „ja” 386
1.14. Berkeley dziś 388

2. Wiedza i dyskurs medialny	 391

2.1. Kapsuła epistemologiczna i nowa transcendencja 391
2.2. Charakter źródła 393
2.3. Edukacja i epistemologia. Wyróżnianie i odczarowywanie faktów 395
2.4. Dlaczego wierzymy (nie wierzymy) mediom? Prawda i zaufanie w komunikacji medialnej 399
2.5. Wiedza a nowe media 402
2.6. Epistemologiczne nacechowanie dyskursu 403
2.7. Dyskurs kartezjański i sympozjalny 406
2.8. Ułomność dyskursu medialnego 408
2.9. Show i poza w dyskursie medialnym 412

3. Komunikacja face-to-face a komunikacja medialna	 415

3.1. Więź podmiot–podmiot i relacja podmiot–przedmiot 415
3.2. Wzajemność i empatia. Poza zyskiem epistemologicznym 418
3.3. Masowość – ilość i adres 421
3.4. 4 x „O”. Uśmiech Mony Lisy 423
3.5. Media. Komunikacja bez twarzy 425
3.6. Granice 4 x „O”. Szczerość i obcość 427

4. Etos w komunikacji medialnej 431

4.1. Lokalność etosu 431
4.2. Etos i etyka a technologia 433
4.3. Technika i regulatory życia społecznego 435
4.4. Współczesne dziennikarstwo – konglomerat zawodów i zanik profesji 440
4.5. Zatrudnienie vs. powołanie. Normy i cnoty 443

Zakończenie. Komunikacyjny kryzys epistemologiczny? 449

Prace cytowane i przywoływane 455
Summary 473
Indeks osób i postaci 479

Inni Klienci oglądali również

28,80 zł 32,00 zł
Do koszyka

Współczesna gospodarka - wyzwania, dylematy, perspektywy rozwoju. SE 93

Kolejny numer „Studiów Ekonomicznych” przedstawia wyzwania, dylematy i perspektywy rozwoju gospodarki światowej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej. „Studia Ekonomiczne” nr 93 – Zeszyty Naukowe Wydz...
26,89 zł 29,88 zł
Do koszyka

Rozmowy z psem, czyli komunikacja międzygatunkowa

W książce Rozmowy z psem, czyli komunikacja międzygatunkowa autorka przedstawia możliwości porozumienia się człowieka z psem. Na podstawie własnych doświadczeń i sytuacji zaobserwowanych w najbliższym otoczeniu pokazuje, jak wieloma sposobami opiekun m...
10,21 zł 11,34 zł
Do koszyka

Komunikacja w firmie i w zespole

Świadome zarządzanie komunikacją z firmie i zespole to zakres podstawowej wiedzy i umiejętności niezbędnych każdemu przełożonemu w budowaniu relacji w zespole. Umiejętność komunikacji to jeden z podstawowych obszarów, w którym każdy pr...
44,80 zł 64,00 zł
Do koszyka

Ekologia ewolucyjna

• Dlaczego ludzie starzeją się i umierają? • Dlaczego niektóre zwierzęta żyją krótko jak motyle, a inne długo jak żółwie? • Dlaczego w przyrodzie utrzymuje się tendencja do współpracy z osobnikami spokrewniony...
51,80 zł 74,00 zł
Do koszyka

Komunikacja w kryzysie

Idea kontrolowania kryzysu jest już przedawniona. Dzięki smartfonom i portalom społecznościowym kryzys może obecnie pojawić się przed oczami opinii publicznej w dowolnym momencie. Niniejsza książka jest świetnym poradnikiem dla specjalistów ds. ...
18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

Klasowe uwarunkowania sportu i rekreacji ruchowej z perspektywy teorii Pierre’a Bourdieu

Książka ta poświęcona jest problematyce nierówności społecznych i ich ekspresji w dziedzinie kultury określanej mianem kultury fizycznej. Proponuję w niej – nowe w naukach o kulturze fizycznej w Polsce, choć na świecie obecne od wielu lat ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!