E-komunikacja na rynku usług bankowych. Modele, narzędzia, zastosowanie
Książka podejmuje zagadnienia budowania skutecznej komunikacji marketingowej sektora bankowego w Polsce przy użyciu narzędzi elektronicznych. Choć w literaturze przedmiotu istnieją szerokie opracowania dotyczące komunikacji marketingowej, marketingu bankowego i komunikacji elektronicznej, na polskim rynku wydawniczym dotychczas trudno było o pozycję, która w jednym miejscu spajałaby te trzy zagadnienia. Część empiryczna stanowi podsumowanie ponadrocznych badań, które objęły grupę prawie 1800 klientów z 11 największych banków w Polsce, a także syntezę działań tych instytucji w zakresie komunikacji elektronicznej. Lektura tej pracy będzie interesująca zarówno dla studentów, jak i praktyków życia gospodarczego, szczególnie z sektora usług bankowych.
WPROWADZENIE 9
ROZDZIAŁ I. KOMUNIKACJA: ASPEKTY TEORETYCZNE 15
1. Komunikacja i pojęcia pokrewne – analiza porównawcza 15
1.1. W poszukiwaniu definicji komunikacji i komunikowania 15
1.2. Komunikowanie masowe a promocja i rola komunikowania w marketingu 27
2. Modele komunikacji 36
2.1. Model sztuki retoryki 42
2.2. Model wszechmocy propagandy 43
2.3. Model aktu perswazyjnego 45
2.4. Model przekazu sygnałów 46
2.5. Model topologiczny 48
2.6. Model interaktywny 49
2.7. Model dwustopniowego przepływu informacji 52
2.8. Model socjologiczny 53
2.9. Model S-M-C-R 55
2.10. Model percepcji komunikowania 56
2.11. Model falowy HUB 58
2.12. Model komunikacji marketingowej w Internecie 59
2.13. Propozycja modelu komunikacji on-line 62
3. Podsumowanie rozdziału I 74
ROZDZIAŁ II. KOMUNIKACJA ELEKTRONICZNA: ASPEKT NARZĘDZIOWY 77
1. Analiza e-audytorium 77
2. Wydatki na e-reklamę 90
3. Cele stawiane kampaniom on-line 93
4. Narzędzia komunikacji i promocji on-line 98
4.1. Strona www 101
4.2. SEO 109
4.3. SEM 114
4.4. Display 118
4.5. Mailing 122
4.6. Social media 130
4.7. Sieciowy PR 139
5. Kampania on-line: zakup powierzchni, sposób emisji, mierniki efektywności 146
6. Podsumowanie rozdziału II 154
ROZDZIAŁ III. E-KOMUNIKACJA W ŚWIETLE PRZEPROWADZONYCH BADAŃ 157
1. Metodyka doboru i profil respondentów 158
2. Ocena poziomu wykorzystania narzędzi komunikacji elektronicznej w analizowanych bankach 168
3. Znaczenie e-komunikacji banków w opinii klientów 174
4. Tworzenie komunikacji produktów bankowych 180
5. Podsumowanie rozdziału III 190
ZAKOŃCZENIE 193
ZAŁĄCZNIKI 197
BIBLIOGRAFIA 237
SPISY 249