0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Dźwięk i jego percepcja

(eBook)

Aspekty fizyczne i psychoakustyczne

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2018

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Edward Ozimek

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 89,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 66,75 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

62,30 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Dźwięk i jego percepcja

Czym jest zjawisko dźwięku?
Jak powstaje wrażenie słuchowe?
Jakie są istotne cechy tego wrażenia?
Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym całościowym opracowaniu zagadnienia fizycznych i psychoakustycznych aspektów dźwięku związanych z percepcją słuchową. Część pierwsza obejmuje ogólną fizyczną charakterystykę dźwięku, opisuje zjawiska związane z rozchodzeniem się fal dźwiękowych oraz podaje zasady analizy i przekształceń sygnałów dźwiękowych. Część druga poświęcona jest zagadnieniom psychoakustycznym: omawia budowę narządu słuchu, percepcję dźwięku w dziedzinie amplitudy, częstotliwości i czasu, percepcję dźwięków mowy, percepcję binauralną i obiektów słuchowych, oraz różne zastosowania psychoakustyki
Nowe, rozszerzone wydanie książki wprowadza znaczne aktualizacje i uzupełnienia treści odzwierciedlające aktualny stan wiedzy naukowej oraz liczne sugestie czytelników. Omówione zostały też zupełnie nowe zagadnienia, jak różne postacie zaburzeń słuchu, wpływ hałasu, wieku i leków na słuch, martwe obszary ślimaka, neuropatia słuchowa, zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego (APD), aparaty słuchowe, implanty ślimakowe, implanty kostne i ucha środkowego. Opisano też zagadnienia aplikacyjne percepcji dźwięku w audiologii, elektroakustyce, akustyce wnętrz, procesie przetwarzania sygnałów, akustyce muzycznej i mowy, terapii dźwiękowej, akustyce środowiska i ekologii.
Publikacja stanowi pomoc naukowo-dydaktyczną dla studentów specjalizujących się w akustyce, a w szczególności audioakustyce wraz z jej licznymi powiązaniami interdyscyplinarnymi, oraz studentów studiów licencjackich i podyplomowych z zakresu inżynierii dźwięku, protetyki słuchu, telekomunikacji, audiologii, psychologii, muzyki, itp. Będzie również przydatna dla pracowników naukowych tych dziedzin wiedzy oraz dla tych wszystkich, którzy chcieliby poszerzyć swą ogólną wiedzę na temat percepcji dźwięku

  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-20450-1
  • ISBN druku: 978-83-01-20116-6
  • Liczba stron: 664
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Przedmowa do drugiego wydania 13
Wstęp 15
Wprowadzenie 17
Wykaz symboli 21
Część pierwsza 27
FIZYCZNE PODSTAWY DŹWIĘKU 27
1. Ogólna charakterystyka dźwięku 29
	1.1. Mechanizm powstawania dźwięku 30
	1.2. Równanie fali akustycznej 32
	1.3. Fala sinusoidalna 38
	1.4. Natężenie fali akustycznej 43
	1.5. Decybele, dodawanie sygnałów i ich poziomów 47
	Literatura 55
2. Rozchodzenie się fali akustycznej 57
	2.1. Impedancja 57
	2.2. Odbicie, pochłanianie i ugięcie fal akustycznych 62
	2.3. Drgania układu oraz zjawisko rezonansu 67
	2.4. Rozchodzenie się fali akustycznej w rurze 70
	2.5. Dudnienia 73
	2.6. Modulacja amplitudy 79
	2.7. Modulacja częstotliwości 84
		2.7.1. Modulacja wąskopasmowa 86
		2.7.2. Modulacja szerokopasmowa 87
	2.8. Modulacja mieszana 90
	2.9. Zniekształcenia nieliniowe 92
		2.9.1. Zniekształcenia harmoniczne 92
		2.9.2. Zniekształcenia intermodulacyjne 96
	Literatura 98
3. Analiza widmowa dźwięku 99
	3.1. Analiza widmowa sygnałów okresowych 100
		3.1.1. Szereg Fouriera 100
		3.1.2. Dyskretna postać szeregu Fouriera 103
		3.1.3. Widmo amplitudy i mocy przebiegu okresowego 103
	3.2. Analiza widmowa przebiegów nieokresowych 105
		3.2.1. Przekształcenie (całka) Fouriera 105
		3.2.2. Dyskretna postać przekształcenia Fouriera 107
		3.2.3. Widmo gęstości amplitudy, energii i mocy przebiegu nieokresowego 108
	3.3. Całka Fouriera w odniesieniu do sygnałów realnie istniejących 110
		3.3.1. Widmo ewolucyjne, chwilowe i średnie 112
	3.4. Stacjonarność i ergodyczność sygnału w sensie widmowym 115
	3.5. Zasada nieoznaczoności 117
	3.6. Szybkie przekształcenie Fouriera (metoda FFT) 119
	3.7. Parametryczna analiza widmowa 123
	Literatura 126
4. Filtrowanie i przetwarzanie sygnałów 129
	4.1. Określenie częstotliwości dźwięku 129
	4.2. Filtrowanie sygnału 133
		4.2.1. Rodzaje filtrów elektrycznych i ich właściwości 134
		4.2.2. Filtry pierwszego rzędu 136
		4.2.3. Odpowiedź impulsowa filtru 138
		4.2.4. Filtracja cyfrowa 141
	4.3. Zasady przetwarzania cyfrowego sygnałów 145
		4.3.1. Próbkowanie sygnału 149
		4.3.2. Kwantowanie sygnału 154
	Literatura 160
Część druga 163
PERCEPCJA DŹWIĘKU 163
5. Budowa i funkcjonowanie układu słuchowego 169
	5.1. Ucho zewnętrzne, środkowe i wewnętrzne 170
		5.1.1. Budowa i funkcja ucha zewnętrznego 171
		5.1.2. Budowa i funkcja ucha środkowego 174
		5.1.3. Budowa i funkcja ucha wewnętrznego 182
		5.1.4. Drgania błony podstawnej 189
	5.2. Układ nerwowy narządu słuchu 195
		5.2.1. Komórka nerwowa i jej funkcja 195
		5.2.2. Komórki słuchowe, ich połączenia i funkcje 210
		5.2.3. Wyładowania neuronu w funkcji poziomu ciśnienia akustycznego 214
		5.2.4. Synchroniczność fazowa 215
		5.2.5. Supresja dwutonowa 217
	5.3. Centralny słuchowy układ nerwowy 218
		5.3.1. Drogi nerwowe wyższych pięter układu słuchowego 219
		5.3.2. Czynność neuronów w polu słuchowym kory mózgu 225
		5.3.3. Słuchowe potencjały wywołane 228
	5.4. Poglądy dotyczące procesów słyszenia i kodowania dźwięku 233
	5.5. Zniekształcenia nieliniowe układu słuchowego 237
	5.6. Emisja otoakustyczna 242
		5.6.1. Emisja otoakustyczna spontaniczna (SOAE) 243
		5.6.2. Emisje otoakustyczne wywołane (EOAE) 247
		5.6.3. Ślimakowe pochodzenie emisji otoakustycznej 254
		5.6.4. Czynniki determinujące rejestrację emisji otoakustycznej 256
	Literatura 260
6. Percepcja dźwięku w dziedzinie amplitudy 273
	6.1. Próg słyszalności 273
	6.2. Głośność dźwięku 278
		6.2.1. Krzywe równej głośności 278
		6.2.2. Skalowanie głośności 280
		6.2.3. Wpływ parametrów widmowych i czasowych dźwięku na głośność 286
	6.3. Dyskryminacja zmian natężenia dźwięku 289
		6.3.1. Prawo Webera 289
		6.3.2. Progi dyskryminacji zmian natężenia dźwięku 290
		6.3.3. Dyskryminacja obwiedni widma 296
	6.4. Maskowanie dźwięku 297
		6.4.1. Rodzaje maskowania 297
		6.4.2. Maskowanie równoczesne i nierównoczesne 301
		6.4.3. Maskowanie dźwięku o zmiennej obwiedni 308
	6.5. Pasmo krytyczne 313
	6.6. Filtry słuchowe 317
		6.6.1. Filtry słuchowe wyznaczane metodą Pattersona 319
		6.6.2. Psychofizyczne krzywe strojenia 325
	Literatura 326
7. Percepcja dźwięku w dziedzinie częstotliwości 335
	7.1. Percepcja wysokości tonu 335
		7.1.1. Wysokość tonu 335
		7.1.2. Dyskryminacja częstotliwości tonów 340
		7.1.3. Teorie percepcji wysokości tonów 344
	7.2. Percepcja wysokości dźwięków złożonych 345
		7.2.1. Wysokość rezydualna 346
		7.2.2. Zależność wysokości rezydualnej od struktury widmowo-czasowej sygnału 349
		7.2.3. Percepcja wysokości w przypadku dudnień 353
		7.2.4. Modele percepcji wysokości rezydualnej 355
	7.3. Percepcja wysokości dźwięków muzycznych 356
		7.3.1. Wysokość, interwały oraz skale muzyczne 356
		7.3.2. Słuch absolutny i relatywny 361
	7.4. Percepcja barwy dźwięku 363
		7.4.1. Czym jest barwa dźwięku? 363
		7.4.2. Metody oceny barwy dźwięku 365
		7.4.3. Inne cechy wrażenia słuchowego związane z barwą 367
	Literatura 368
8. Percepcja dźwięku w dziedzinie czasu 375
	8.1. Rozdzielczość czasowa układu słuchowego 375
		8.1.1. Detekcja przerwy czasowej 376
		8.1.2. Dyskryminacja kolejności czasowej sygnałów 380
		8.1.3. Dyskryminacja czasu trwania sygnału 381
		8.1.4. Detekcja asynchroniczności czasowej składowych spektralnych 383
		8.1.5. Funkcja czasowa przeniesienia modulacji 383
		8.1.6. Modele rozdzielczości czasowej 385
	8.2. Sumowanie czasowe 387
		8.2.1. Detekcja i dyskryminacja w aspekcie sumowania czasowego 388
		8.2.2. Modele sumowania czasowego 390
	Literatura 391
9. Percepcja binauralna (dwuuszna) 395
	9.1. Lokalizacja źródła dźwięku 396
		9.1.1. Lokalizacja w płaszczyźnie horyzontalnej (poziomej) 396
		9.1.2. Lokalizacja w płaszczyźnie środkowej (pionowej) 402
		9.1.3. Ocena słuchowa odległości od źródła 403
		9.1.4. Lokalizacja źródła w przestrzeni zamkniętej 405
		9.1.5. Percepcja ruchu źródła dźwięku 406
	9.2. Lateralizacja dźwięku 409
		9.2.1. Lateralizacja w zależności od międzyusznej różnicy czasu i natężenia dźwięku 409
		9.2.2. Progi międzyusznej różnicy czasu i natężenia dźwięku 411
		9.2.3. Fuzja i dudnienia binauralne 413
		9.2.4. Adaptacja binauralna i rozmycie obrazu dźwiękowego 414
	9.3. Binauralna różnica poziomu maskowania 416
	9.4. Binauralna percepcja dźwięków zmodulowanych 420
		9.4.1. Binauralna percepcja dźwięków AM 420
		9.4.2. Binauralna percepcja dźwięków FM 422
	9.5. Modele percepcji binauralnej 424
		9.5.1. Modele związane z detekcją binauralną 425
		9.5.2. Modele oparte na mechanizmie kroskorelacji 427
	Literatura 431
10. Percepcja dźwięków mowy 439
	10.1. Wytwarzanie dźwięków mowy i ich struktura widmowa 441
	10.2. Specyfika percepcji dźwięków mowy 444
	10.3. Znaczenie zmian częstotliwości i amplitudy 447
	10.4. Percepcja kategorialna 448
	10.5. Dychotyczna prezentacja i percepcja dźwięków mowy 449
	10.6. Zagadnienie wyrazistości i zrozumiałości mowy 452
	10.7. Modele percepcji dźwięków mowy 458
	Literatura 460
11. Percepcja obiektów słuchowych 465
	11.1. Identyfikacja i segregacja obiektów słuchowych 466
	11.2. Percepcja sekwencji czasowej dźwięków 470
	11.3. Zasady organizacji percepcji słuchowej 471
	11.4. Interakcje zmysłu słuchu z innymi modalnościami sensorycznymi 473
	Literatura 477
12. Percepcja dźwięku w przypadku zaburzeń słuchu 481
	12.1. Zaburzenia słuchu związane z wpływem niektórych czynników 483
		12.1.1. Patologiczne narastanie głośności 483
		12.1.2. Rozdzielczość częstotliwościowa 484
		12.1.3. Zaburzenia słuchu związane z działaniem hałasu 486
		12.1.4. Zaburzenia słuchu związane z wiekiem 492
		12.1.5. Zaburzenia słuchu spowodowane lekami 493
		12.1.6. Martwe obszary ślimaka 495
		12.1.7. Neuropatia słuchowa 495
		12.1.8. Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego (APD) 497
		12.1.9. Inne postacie zaburzeń słuchu 501
	12.2. Szumy uszne 504
	12.3. Metody badań zaburzeń słuchu 510
		12.3.1. Wstępne metody badań 510
		12.3.2. Metody audiometryczne 512
		12.3.3. Metody obiektywne badania słuchu 531
		12.3.4. Badania przesiewowe słuchu 540
		12.4. Percepcja dźwięku wspomagana aparatem słuchowym 542
		12.4.1. Budowa i rodzaje aparatów słuchowych 543
		12.4.2. Miernictwo aparatów słuchowych 548
		12.4.3. Stosowanie i dopasowanie aparatów słuchowych 549
	12.5. Rola implantów słuchowych w percepcji dźwięku 554
		12.5.1. Implanty ślimakowe 554
		12.5.2. Implanty kostne i implanty ucha środkowego 559
	Literatura 561
13. Metody badań psychoakustycznych 577
	13.1. Próg percepcji 577
	13.2. Metody klasyczne 578
		13.2.1. Metoda stałych bodźców 579
		13.2.2. Metoda granic 582
		13.2.3. Metoda dostrajania 583
	13.3. Teoria detekcji sygnału 584
	13.4. Metody oparte na teorii detekcji sygnału 591
		13.4.1. Metoda tak – nie 591
		13.4.2. Metoda alternatywnego wymuszonego wyboru 592
	13.5. Procedury adaptacyjne 593
	13.6. Metody skalowania 599
	13.7. Sygnały w eksperymentach psychoakustycznych 601
	13.8. Błędy i niepewności pomiarowe 605
	Literatura 615
14. Psychoakustyka w zastosowaniach 617
	14.1. Psychoakustyka i audiologia 617
	14.2. Psychoakustyka i elektroakustyka 620
	14.3. Psychoakustyka i akustyka pomieszczeń 623
	14.4. Psychoakustyka i przetwarzanie cyfrowe dźwięku 626
	14.5. Psychoakustyka i akustyka muzyczna oraz mowy 629
	14.6. Psychoakustyka i terapia dźwiękowa 631
	14.7. Psychoakustyka, akustyka środowiska i ekologia 635
	14.8. Inne zastosowania psychoakustyki 637
	Literatura 642
Indeks rzeczowy 647
Summary (streszczenie w języku angielskim) 655
Contents (spis treści w języku angielskim) 657

Inni Klienci oglądali również

65,70 zł 73,00 zł
Do koszyka

Artyści wykonawcy - prawa i ich ochrona

Stan prawny na 1.02.2008 r.Sztuka stała się dla współczesnego człowieka częściążycia w skali dotychczas nieznanej. Zjawiska związanez kreacją, percepcją czy też obrotem sztukąwywołują różnorodne skutki społeczne, stąd rosnącezainteresowan...
25,19 zł 27,99 zł
Do koszyka

Sport nie istnieje

Czy we współczesnym sporcie chodzi o szlachetną rywalizację, bicie rekordów i wielkie emocje? A może jest biznesem, w którym nade wszystko liczą się zyski z reklam i z obsługi gigantycznych widowisk sportowych?Mariaż sp...
13,50 zł 15,00 zł
Do koszyka

Co robić, aby częściej móc uprawiać seks, jak zmotywować kobietę do uprawiania go oraz jak zwiększyć przyjemność w łóżku

Książka przedstawia wiele porad dotyczących tego od czego zacząć, aby stosunek był przyjemnością, co robić żeby częściej cieszyć się seksem. jak prostymi sposobami zachęcić kobietę do uprawiania z nami seksu oraz do tego żeby częściej sama chciała być ...
25,11 zł 27,90 zł
Do koszyka

Daj jej oralną rozkosz

W tej publikacji znajdziesz:- Najlepsze pozycje do seksu oralnego, których nie zna 99% mężczyzn- Mało znane techniki doprowadzania kobiety do orgazmu w ciągu minuty- Przykłady słów, które zwielokrotnią przyjemność...
53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Książka stanowi omówienie sposobu wdrażania systemów IT i skuteczność ich działania w publicznych służbach zatrudnienia

Książka stanowi omówienie sposobu wdrażania systemów IT i skuteczność ich działania w publicznych służbach zatrudnienia.W sektorze publicznym efektywność powinna być głównym determinantem sposobu realizacji system&oacut...
17,96 zł 19,95 zł
Do koszyka

Poezja się nie sprzedaje

Marcin Byliński (1985) – absolwent filozofii na Uniwersytecie Gdańskim. Debiutował w 2007 roku opowiadaniem Nasze miejsce w historii w czasopiśmie studenckim Makulatura. W 2009 roku nakładem wydawnictwa Uguisu w Antologii Pieśni Końca wyszło jego...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!