Czynnik zrozumienia we współczesnej edukacji
Globalny kryzys światopoglądowy, utrata kontroli nad rozwojem postępu i własnej ewolucji jest wynikiem zmiany sposobu myślenia o byciu pod niebezpiecznym i nieświadomym podporządkowaniem człowieka istocie technologii. Edukacja informacyjno-produkcyjna to nie tylko mechanizm przekazywania gotowej, wyalienowanej wiedzy, ale także technologia kontrolowanej społecznie produkcji inteligencji, która identyfikuje myślenie i nabyte umiejętności, edukację i uczenie się, rozumienie i działanie, edukację i socjalizację. System edukacji jest odpowiedzialny za "ucieczkę od myślenia", alienację od kreatywności, dezaktualizację zrozumienia, degradację świadomości bytu i rozwój kryzysu antropologicznego. Współczesna ludzkość znajduje się w sytuacji, w której konieczne jest ponowne rozważenie całego systemu "produkcji inteligencji" i odkrycie nowego sposobu społeczno-kulturowej (samo)organizacji procesu edukacyjnego. Jakim rodzajem edukacji w XXI wieku może być edukacja, aby zachować człowieka jako duchowo myślącą i twórczą istotę otwartą na bycie?