Czas przemian - czas wyzwań
Konferencja „Czas przemian – czas wyzwań” porusza ważne zagadnienie wpływu nowych mediów na kształtowanie nowoczesnej wizji bibliotek i innych ośrodków informacji w społeczeństwie sieci. Doświadczenia Fundacji Orange wskazują, że rola tych nowych centrów aktywności lokalnej jest nie do przecenienia: to właśnie one często są pierwszym miejscem kontaktu osób wykluczonych cyfrowo z Internetem i technologiami. Ale nie tylko – to dzięki oddolnym, świadomym działaniom bibliotekarzy, animatorów z organizacji pozarządowych, instytucji kultury i oświaty, miejsca te mogą pełnić też funkcję przestrzeni cyfrowych inspiracji, zarówno dla młodszych, jak i starszych internatów.
Dziś dwa kliknięcia myszką dają internautom dostęp do prawd, do których Archimedes dochodził całe życie. Dla najmłodszego pokolenia dostęp do sieci jest naturalnym przedłużeniem rzeczywistości, a prawie wszystko ma już dziś dodatek „e”: e-kultura, e-podróże, e-edukacja. Czy oznacza to, że młodzi użytkownicy sieci, dorastający w otoczeniu elektronicznych urządzeń nie potrzebują wsparcia dorosłych w wirtualnym świecie? Badania Fundacji Orange dotyczące kompetencji cyfrowych młodzieży wskazują, że wręcz przeciwnie – bez inspiracji cyfrowych przewodników niewielu młodych internautów w pełni skorzysta z edukacyjnego potencjału sieci.
Jadwiga Czartoryska, Prezes Fundacji Orange
Wstęp (Elżbieta Barbara Zybert)
Kilka słów od partnera konferencji (Jadwiga Czartoryska)
I. Kompetencje informacyjne w kontekście bibliologii i informatologii
Skąd się biorą cyfrowi humaniści? – nowe technologie w projektach społecznych (Ewa Krupa, Daria Drabik)
Czwarty paradygmat (Bruno Jacobfeuerborn, Mieczysław Muraszkiewicz)
Kompetencje człowieka w ujęciu informatologicznym (Remigiusz Sapa)
Knowledge communication – essential skill for workplace literacy (Anke Wittich)
II. Kompetencje informacyjne w praktyce bibliotecznej
Formy i metody pracy z młodzieżą w bibliotekach publicznych (Dorota Grabowska)
Edukacja informatyczna w kontakcie z bibliotecznym OPAC-iem (Dariusz Grygrowski)
„Latarnicy” w społeczności lokalnej na przykładzie Kiełczowa w województwie dolnośląskim – kształcenie kompetencji informacyjnych osób 50+ (Emilia Klich)
Biblioteka publiczna jako przestrzeń nieformalnej edukacji obywatelskiej i kształtowania wspólnotowych postaw (Filip Pazderski)
Biblioteka jako miejsce spotkania z «Innym» (Beata Płuciniczak)
Kształtowanie kompetencji mediacyjnych na przykładzie działalności miejskiej mediateki publicznej Marguerite Yourcenar w Paryżu (Iwona H. Pugacewicz)
Udział biblioteki publicznej w edukacji medialnej obywateli (Agata Walczak-Niewiadomska)
Książka elektroniczna w bibliotece (Jacek Włodarski)
Organizacja czasu wolnego młodzieży szkolnej w kontekście kompetencji czytelniczych i kontaktu z literaturą (Maja Wojciechowska)
Biblioteki dla dzieci i ich deklaracje misji (Michał Zając)
III. Kompetencje informacyjne w różnych obszarach aktywności
Badanie publicznych portali i serwisów internetowych w celu wskazania najlepszych praktyk w zakresie dostarczania informacji o zdrowiu i leczeniu – wstępne wyniki badań (Ewa Dobrogowska-Schlebusch, Barbara Niedźwiedzka, Maja Nowak-Bończa)
Informacja zdrowotna jako wynik interakcji społecznych (Justyna Jasiewicz)
Informacja zdrowotna - czy tego właśnie szukamy w sieci (Małgorzata Kisilowska)
Integracja nauki polskiej w kontekście wykorzystania informacyjno-społecznościowego portalu internetowego Academicon.pl (Robert Kryński, Grzegorz Gmiterek)
Kompetencje informacyjne – ważna składowa kompetencji zdrowotnych (Barbara Niedźwiedzka)
Kompetencje zdrowotne (health literacy) i ich znaczenie dla zdrowia (Zofia Słońska)
Doktoranci – mistrzowie czy zwykli studenci? Kompetencje informacyjne niezbędne studentom trzeciego stopnia (Zuza Wiorogórska)