Transformacja cyfrowa to kierunek, który zmienia nie tylko biznesowy sposób funkcjonowania, ale ma wpływ na wzrost efektywności energetycznej w organizacjach.
W monografii zawarto rozważania teoretyczne dotyczące potencjału przedsiębiorstw sektora MŚP w zakresie efektywności energetycznej oraz wpływu cyfryzacji na jego wykorzystanie. W sposób holistyczny przedstawiono w niej zagadnienia związane z cyfryzacją energetyki w powiązaniu z działaniami, jakie na rzecz efektywności mogą podejmować mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o różnym rodzaju działalności. Oprócz rozważań teoretycznych autorka przedstawia wyniki badań dotyczące zainteresowania i stopnia zaangażowania polskich przedsiębiorstw sektora MŚP w działania na rzecz EE. Monografia jest przeznaczona dla środowiska naukowego, ale szeroki zakres wiedzy znajdą w niej właściciele firm lub menadżerowie zainteresowani wprowadzaniem działań na rzecz EE.
Wstęp 7 Rozdział 1. Efektywność energetyczna w MŚP 11 1.1. Zmiany systemu elektroenergetycznego 11 1.2. Pojęcie efektywności energetycznej 13 1.3. Potencjał działania i środki na rzecz efektywności energetycznej 17 1.4. Bariery wdrażania działań na rzecz efektywności energetycznej 22 1.5. Potencjał MŚP w zakresie efektywności energetycznej 28 1.6. Stymulatory implementacji działań na rzecz efektywności energetycznej 31 1.7. Zarządzanie popytem na energię i prosumpcja jako elementy wspierające działania na rzecz efektywności energetycznej 38 1.8. Audyt energetyczny jako element wspierający działania na rzecz efektywności energetycznej 42 1.9. Modele oceny dojrzałości działań w zakresie EE w firmach sektora MŚP 47 Rozdział 2. Wpływ cyfryzacji na efektywność energetyczną 61 2.1. Wpływ cyfryzacji na modele biznesowe firm sektora energetycznego 61 2.2. Technologie cyfrowe w sektorze energetycznym 65 2.3. Wpływ technologii cyfrowych na efektywność energetyczną w sektorach końcowego wykorzystania energii 68 2.4. Obszary cyfryzacji i zastosowania nowych technologii w elektroenergetyce 70 2.5. Platformy cyfrowe dla efektywności energetycznej 77 2.6. Opomiarowanie zużycia energii elektrycznej i cieplnej 87 2.7. Dane w procesach poprawy efektywności energetycznej 93 2.8. Podsumowanie 95 Rozdział 3. Zaangażowanie przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce w działania na rzecz efektywności energetycznej w świetle badań własnych 97 3.1. Metodyka badania i charakterystyka próby 97 3.2. Działania na rzecz efektywności energetycznej podejmowane przez przedsiębiorstwa sektora MŚP 101 3.2.1. Postrzeganie znaczenia kwestii związanych z efektywnością energetyczną 101 3.2.2. Odpowiedzialność za działania na rzecz efektywności energetycznej 107 3.2.3. Działania inwestycyjne na rzecz efektywności energetycznej 112 3.2.4. Działania inwestycyjne na rzecz efektywności energetycznej – procedury zakupu 115 3.2.5. Poziom podejmowania działań na rzecz efektywności energetycznej 118 3.2.6. Czynniki motywujące i demotywujące MŚP do działań na rzecz efektywności energetycznej 121 3.3. Stosunek do nowych możliwości udziału w rynku energii i prosumpcji 126 3.3.1. Zmiana dostawcy energii 127 3.3.2. Wybór dostawcy energii a oferowane usługi 128 3.3.3. Udział w programach zarządzania popytem na energię (DSM) 129 3.3.4. Możliwość stosowania różnych programów taryfowych 130 3.3.5. Zakup urządzeń produkujących energię 133 3.4. Wykorzystanie i postrzeganie możliwości, jakie daje cyfryzacja w obszarze EE 135 3.4.1. Pomiar zużycia energii i analiza danych 136 3.4.2. Postrzeganie cyfrowych platform do zarządzania energią 140 3.5. Wykorzystanie i ocena źródeł wiedzy 142 3.6. Ocena dojrzałości badanych MŚP w zakresie działań na rzecz EE 147 3.7. Podsumowanie 158 Zakończenie 161 Bibliografia 165 Spis tabel 173 Spis rysunków 175