„Cieszyński Almanach Pedagogiczny”. T. 3: Konteksty językowe w edukacji, kulturze i sztuce
W trzecim tomie „Cieszyńskiego Almanachu Pedagogicznego”, noszącym tytuł "Konteksty językowe w edukacji, kulturze i sztuce", zostały poruszone niektóre zagadnienia rozumienia języka w kontekście wybranych podejść badawczych i rozważań teoretycznych. Prezentowane w tomie opracowania dotyczą aspektów poznawczych języka i jego recepcji kulturowej (K. Śleziński, A. Krzywka, Sz. Kutrowski). Język – gwarę jako istotny czynnik kształtowania tożsamości regionalnej analizuje D. Kocurek, a M. Jaworski dokonał analizy teoretycznej tekstu kultury popularnej, jakim jest komiks, i jego recepcji oraz oddziaływania na kształcenie gustów estetycznych odbiorców. Z kolei M. Bortliczek i I. Łuc prezentują wyniki badań nad językiem współczesnej reklamy. Żartem lingwistycznym jako komunikatem językowym zajmują się J. Krzyżewska i S. Krzyżewski . Aspekt rozwojowy i pragmatyczny sprawności językowej w sytuacji edukacyjnej dziecka omawia K. Kuszak, a M. Kołodziejski podkreśla ważność rozwoju językowego dziecka dla jego rozwoju muzycznego, z kolei M. Krzempek pisząc o nauczaniu języka obcokrajowców, zwraca uwagę na celowość znajomości przez nauczyciela struktury języka kraju, w którym naucza się języka obcego.
Spis treści
Wprowadzenie (Urszula Szuścik) / 7
Artykuły
Krzysztof Śleziński
Kognitywna rola języka filozofii w pedagogice / 11
Andrzej Krzywka
Na początku był logotyp / 20
Szczepan Kutrowski
O substancjalności berła świadomości / 35
Danuta Kocurek
Gwara wyznacznikiem tożsamości regionalnej (na przykładzie gwary śląskiej regionu pszczyńskiego) / 45
Marcin Jaworski
Od „słowa zwykłego” do „słowa jarmarcznego”. Profanacyjna moc słowa we współczesnej kulturze popularnej na przykładzie komiksu z serii „Wilq” / 56
Izabela Łuc, Małgorzata Bortliczek
„Innowacyjne podejście ma znaczenie...” Strategie komunikacyjne w reklamie / 66
Jolanta Krzyżewska, Seweryn Krzyżewski
(U)śmiech na języku: o walorach zastosowania żartu lingwistycznego w publicznej komunikacji interpersonalnej / 81
Kinga Kuszak
Przejawy rozwoju świadomości językowej w okresie dzieciństwa i możliwości jej stymulowania / 111
Maciej Kołodziejski
Muzyka i język – myślenie i audiacja. Kilka uwag o potrzebie budowania kompetencji audiacyjnej małego dziecka / 128
Monika Krzempek
Specyfika nauczania języka polskiego w Czechach – typologia błędów językowych popełnianych przez studentów (poziom zaawansowany) / 150
Nowości, recenzje i omówienia
Bronisława Dymara, Ewa Ogrodzka-Mazur: Dziecko w świecie literatury i życiu współczesnym. Cieszyn–Bielsko-Biała–Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013, 267 s. (Tadeusz Lewowicki) / 167
Kronika
Kronika naukowa (2012–2013) (oprac. Urszula Szuścik) / 175
Noty o autorach / 179
Indeks osobowy (oprac. Urszula Szuścik) / 181