Wychowanie Pojęcia procesy konteksty t 1 - Outlet
„Zapoczątkowana niniejszym tomem seria będzie wielotomowa. Skąd taki zamysł?
Zauważmy, iż problematyka wychowania/wychowywania, obszerna i skomplikowana, jest w gruncie rzeczy nieobecna na rynku wydawniczym, na którym więcej praktycznych poradników typu „Zrób to w weekend” oraz rozmaitej pedagogicznej „pokonferencyjnej drobnicy” w postaci referatów wydawanych lokalnie i w małych (zresztą słusznie) nakładach aniżeli szerokich, wieloaspektowych dociekań nad jego pojęciami, procesami, kontekstami.
Niedostatków w tym zakresie nie są w stanie zaspokoić nieliczne rozprawy i serie wydawnicze (na przykład Nieobecne Dyskursy pod redakcją Z. Kwiecińskiego i L. Witkowskiego), odzwierciedlające współpracę interdyscyplinarną i znajomość prac powstających w dyscyplinach pokrewnych.
Nasza seria wychodzi naprzeciw tym potrzebom, prezentując szerokie spektrum problematyki. Nurtuje nas wiele pytań, między innymi tak podstawowe jak: Czym jest wychowanie? Dzięki czemu jest tym, czym jest, i czym różni się od innych działań mających na celu wprowadzanie zmian w drugim człowieku? Czy i jak jest możliwe dzisiaj? Ku jakiemu światu wychowywać? Poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jakim skutkiem? Kim jest i jak jest potencjalny wychowanek? Kim i jak jest/może/powinien być wychowawca i ze względu na kogo/na co? W odpowiedzi na te i zbliżone pytania czytelnik, z jednej strony, znajdzie punkty widzenia odmienne i swoiste dla poszczególnych autorów, wywodzących się z różnych dyscyplin, z drugiej zaś, te odmienności ułatwią mu możliwość syntezy w bardziej lub mniej koherentną całość. Zapewne też stworzy własną listę problemów, na które będzie szukał odpowiedzi, czy to w teoriach, czy to praktyce, jako że autorami tekstów są i pracownicy nauki – nauczyciele akademiccy, i nauczyciele niższego szczebla kształcenia”.
Z wstępu prof. Marii Dudzikowej oraz prof. Marii Czerpania-Walczak do I tomu