Taniec w roli Tersytesa - 05 Zamiast zakończenia – bizantyńska satyra 2.0; Appendix I; Appendix II; Appendix III; Bibliografia
Literatura bizantyńska przez długi czas nie cieszyła się zainteresowaniem badaczy, była opisywana jako nudna, wtórna i nieciekawa. Ten niesprawiedliwy i nieprawdziwy obraz ulega stopniowej zmianie, ale wiele bizantyńskich tekstów wciąż pozostaje niedocenionych. Książka "Taniec w roli Tersytesa. Studia nad satyrą bizantyńską" jest poświęcona bodaj najbardziej zaniedbanej części literatury Bizantyńczyków – satyrze. Kolejne rozdziały dotyczą problemów z definicją satyry i inwektywy w
Bizancjum, kwestii humoru w
satyrach, zagadnieniu recepcji twórczości Lukiana w kulturze bizantyńskiej, a także przynoszą interpretację wybranych utworów satyrycznych. Mimo że praca w żadnej mierze nie stanowi wyczerpującego studium zjawiska, to jasno wskazuje, jak istotną rolę odgrywały tego typu teksty w literaturze Wschodniego Cesarstwa.
Spis treści
Wstęp / 7
Satyra w Bizancjum / 15
Z kogo się śmiejecie? Z innych się śmiejecie! – humor w bizantyńskich satyrach / 33
Z Samosat do Konstantynopola – Lukian w Bizancjum / 55
Bizantyński Lukian – Teodor Prodromos i jego satyry / 91
Wesołe podziemia, czyli satyryczna katabaza w Bizancjum / 131
Zamiast zakończenia – bizantyńska satyra 2.0 / 163
Appendix I / 167
Appendix II / 175
Appendix III / 183
Bibliografia / 205