Prace Polonistyczne t. 70/2015
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”.
ROZPRAWY
Grzegorz P. Bąbiak
„CZERWONA MARIANNA”, O POLSKO-FRANCUSKICH ZWIĄZKACH LITERACKICH NA ŁAMACH „ODRODZENIA” (1945–1950) ..................................... 9
Laurent Béghin
AUTOUR DE LA RÉCEPTION DE LA LITTÉRATURE POLONAISE DANS LA BELGIQUE FRANCOPHONE DE L’ENTRE-DEUX-GUERRES ................................... 31
Emmanuel Desurvire
FRANCUSKA TWÓRCZOŚĆ TEATRALNA CHARLES’A EDMONDA ............................................... 51
Maria Gołębiewska
HENRI BERGSON A KAROL IRZYKOWSKI — INSPIRACJE I PARALELE ........................................ 81
Lidia Ignaczak
TEATRALNE BOYOWANIE (1). MIEJSCE FRANCUSKIEJ FARSY W POLSKIM TEATRZE
MIĘDZYWOJENNYM Z PERSPEKTYWY RECENZENTA — TADEUSZA ŻELEŃSKIEGO (BOYA) .......................... 101
Marzena Karwowska
DES HALLUCINATIONS FORESTIÈRES. ESSAI SUR L’IMAGINAIRE DE BOLESŁAW LEŚMIAN .............. 119
Danuta Knysz-Tomaszewska
PAUL CAZIN (1881–1963). DIALOGI Z POLSKĄ ..... 129
Anaïs Krawczykowski
L’IMAGE DE LA FRANCE ET DES FRANÇAIS DANS L’HISTOIRE ET LA CULTURE POLONAISE DANS LA PREMIÈRE PARTIE DU XIXe SIÈCLE ................ 157
Magdalena Lubelska-Renouf
LA POESIE EROTIQUE ET METAPHYSIQUE. LIEU DE RENCONTRE ENTRE
OSCAR MILOSZ ET CZESLAW MILOSZ ............... 177
Piotr Śniedziewski
OBRAZ CZARNEGO SŁOŃCA W WYBRANYCH UTWORACH FRANCUSKICH
I POLSKICH ROMANTYKÓW (REKONESANS)* ........... 199
Katia Vandenborre
LES INSPIRATIONS MAETERLINCKIENNES DANS L’OEUVRE DE BOLESŁAW LEŚMIAN .......................... 217
Dorota Walczak-Delanois
SZTUKA POETYCKA MARIANA PANKOWSKIEGO — MIĘDZY ŻYWIOŁEM POLSKIM
I FRANKOFOŃSKIM ............................. 233
NA MARGINESACH LEKTUR
Elżbieta Dałek
KONWENCJE „WYCZERPANE” ACZ „WYĆWICZONE” (W TWÓRCZOŚCI EPIGOŃSKIEJ) — NA PRZYKŁADZIE ZBIORU OPOWIADAŃ „GNIAZDA SZLACHECKIE”
MICHAŁA SYNORADZKIEGO ..................... 263