Prace Polonistyczne t. 63/2008
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Spis treści
ROZPRAWY . . . . . . . . .7
Małgorzata Pierzgalska (Toruń)
„JAKO W ŹWIERZYŃCU BYWA ŹWIRZ ROZMAITY” — O REALIZACJI ESTETYCZNEJ
KATEGORII VARIETAS W EPIGRAMATACH MIKOŁAJA REJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Krzysztof Gombin (Lublin)
STAROPOLSKIE RELACJE O LUBELSKIM RATUSZU — SIEDZIBIE TRYBUNAŁU
KORONNEGO . . . . . . . . . .45
Ewa Zielaskowska (Poznań)
IGNACEGO KRASICKIEGO MÓWIENIE (O) KOCHANOWSKIM ..59
Małgorzata Pawlata (Łódź)
WSTĘP DO SZCZEGÓŁOWEJ ANALIZY „EROTYKÓW” FRANCISZKA KNIAŹNINA
NA PRZYKŁADZIE KSIĘGI DZIEWIĄTEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
Joanna Chądzyńska (Łódź)
JAN BARSZCZEWSKI I OKOLICE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Karolina Goławska (Łódź)
KAUKASKIE RUDYMENTY I PRÓBA ICH OŻYWIENIA.
O LEONIE JANISZEWSKIM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Anja Golebiowski (Gissen)
O KSZTAŁTOWANIU SIĘ I ROZWOJU BALLADY ARTYSTYCZNEJ
W LITERATURACH ZACHODNIOSŁOWIAŃSKICH, ZE SZCZEGÓLNYM
UWZGLĘDNIENIEM LITERATURY POLSKIEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Aneta Remiszewska (Łódź)
W STRONĘ ŹRÓDŁA I ŚWIATŁA. POETYKA DIALOGU I ECHA
„MISTYCZNEJ KARDIOCHIRURGII” JAKO SPECYFIKA „LIRYKI KAPŁAŃSKIEJ”
KSIĘDZA JERZEGO SZYMIKA (REKONESANS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
PRZEKŁADY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Joanna Raźny (Łódź)
OCTAVE MIRBEAU „EPIDEMIA. FARSA W JEDNYM AKCIE” (PRZEKŁAD) . . . . .161