Narracja w powieści graficznej
NARRACJA W POWIEŚCI GRAFICZNEJ TO: • Pierwsza książka poświęcona w całości narracji w powieści graficznej • Najbardziej aktualne i szczegółowe omówienie opracowań oraz teorii • Oryginalne teksty źródłowe z obszarów badawczych USA, Europy Zachodniej, Środkowej i Wschodniej opatrzone komentarzem • Propozycje nowych narzędzi badawczych, terminów i koncepcji Wydaje się, że komiksowi w Polsce wciąż brakuje odpowiednio donośnego głosu naukowców i teoretyków. Wprawdzie ukazuje się pismo krytyczno-komiksowe, organizowane są sesje komiksologiczne, powstają doktoraty i ciekawe książki bibliograficzne, ale my, praktycy i fani komiksów, wciąż odczuwamy niedosyt naukowej debaty, pogłębionej o najświeższe dokonania teoretyków światowych. Dlatego książka dr Kamili Tuszyńskiej jest tak ważna – autorka prezentuje aktualny stan dyskusji o powieści graficznej i przedstawia własne koncepcje. Fachowcom i zainteresowanym laikom przybliża historię, artystyczny język i narzędzia narracyjne gatunku. Mam nadzieję, że książka ta otworzy dyskusję o fenomenie, jakim jest
powieść graficzna, tak wśród badaczy, jak i zwykłych (choć zapewne – tych bardziej zaawansowanych) odbiorców sztuki komiksu. Tomasz Kołodziejczak,wydawca komiksów.
Wstęp 9
1. Stan badań nad narracją w komiksie 11
2. Kontekst kulturowy narracji 18
3. Narratologia transmedialna 22
4. Antropologiczna i kognitywistyczna narratologia powieści graficznej 22
5. Struktura książki 24
Część 1: Powieść graficzna jako dwumedium 26
1.1. Powieść graficzna i narracja 26
1.1.1. Historia terminu a historia powieści graficznej 27
1.1.2. Co to jest komiksowość: próby redefinicji komiksu 38
1.1.3. Myślenie narracyjne i opowiadanie jednym obrazem 43
1.2. Kategoria komiksowości. Dwumedialność 49
1.2.1. Medium hybrydowe 52
1.2.2. Język wizualny 58
1.2.3. Dwumedium 64
Część 2: Historia narratologii i teorii narracji komiksu 71
2.1. Cztery etapy narratologii 71
2.2. Pojęcia i terminy: różne słowniki 82
2.3. Początek teorii narracji w komiksie 87
Część 3: Narracja w powieści graficznej 91
3.1. Narracja i fokalizacja w powieści graficznej 91
3.1.1. Kto mówi i kto widzi w opowiadaniu 92
3.1.2. Instancje enuncjacji w powieści graficznej 98
3.1.3. Narracja, narratorzy i poziomy narracji 109
3.2. Kto opowiada? 117
3.2.1. Subiektywizacja przedstawienia w powieści graficznej 118
3.2.2. Narracje beznarratorskie: problem źródła narracji i „autora” 134
3.2.3. Podsumowanie stanu badań nad narracją i fokalizacją 146
3.3. Triada wizualna 149
3.3.1. Rekonceptualizacja sytuacji narracyjnych. 151
3.3.2. Koncepcja triady wizualnej 153
3.3.3. Narracja afektywno-ekspresywna. 157
Część 4: Strategie narracyjne w powieści graficznej 165
4.1. Strategie narracyjne w powieści graficznej 165
4.1.1. Opowiadanie o opowiadaniu 166
4.1.2. Gry z fikcją: metafikcja, autotematyzm, metalepsja 174
4.1.3. Narracja w narracji i intertekstualność 178
4.2. Jak opowiada (się) opowiadanie 188
4.2.1. Kształtowanie świata przedstawionego 191
4.2.2. Narracja i grafiacja 199
4.2.3. Jak opowiada powieść graficzna 205
4.3. Opowiadanie w powieści graficznej 211
4.3.1. Naruszenie kategorii komiksowości i opowiadalność 212
4.3.2. Typy wypowiedzi w powieści graficznej 222
4.3.3. Narracja wizualna: nieme powieści graficzne 231
Część 5: Spójność w powieści graficznej 240
5.1. Spójność: stan badań 240
5.1.1. Spójność w teorii tekstu i w narracji 241
5.1.2. Spójność w komiksie: problem szpalty 247
5.1.3. Różne koncepcje spójności 253
5.2. Spójność i brak spójności w powieści graficznej 264
5.2.1. Sygnał i szum w semiotyce oraz w teorii komunikacji 264
5.2.2. Sygnał i szum w powieści graficznej 268
5.2.3. Spójność w narracji homodiegetycznej i heterodiegetycznej 273
Część 6: Antropologia opowiadania w powieści graficznej 288
6.1. Narracja i antropologia 288
6.1.1. „Prawda” i fikcja w narracji 291
6.1.2. Dekonstrukcja metanarracji 295
6.1.3. Antropologia w powieści graficznej 303
6.2. Powieść graficzna i dekonstrukcja mitów 315
6.2.1. Ponowoczesne społeczeństwo i mity 317
6.2.2. Narracja ustna – mikronarracja – metanarracja 330
6.2.3. Dekonstrukcja mitów ponowoczesności 342
Część 7: Zwrot narratywistyczny w powieści graficznej 354
7.1. Zwrot narratywistyczny w historii. Opowiadanie historyczne 354
7.1.1. Niewiarygodność narratora 363
7.1.2. Historia niekonwencjonalna 368
7.1.3. Intermedialność, remediacja i transmedialność 377
7.2. Zwrot narratywistyczny w psychologii. Autonarracja jako sposób rozumienia świata 389
7.2.1. Tożsamość narracyjna i opowiadanie niefabularne 399
7.2.2. Autobiografizm w powieści graficznej. 407
7.2.3. Pakt autobiograficzny w powieści graficznej 410
Zakończenie 422
Bibliografia 425
Powieści graficzne 425
Literatura przedmiotu 426
Indeks 444