Artykuły składające się na niniejszą publikację koncentrują się wokół tematu młodego odbiorcy. W tym kontekście omówiono wiele zagadnień szczegółowych dotyczących książek adresowanych do dzieci i młodzieży oraz sposobu, w jaki przebiega ich lektura, oparta przede wszystkim na odbiorze emotywnym. Jedną z grup tematycznych stanowią teksty opisujące książki (a także czasopisma), które dzięki swemu ponadczasowemu przekazowi stały się łącznikiem między pokoleniami, dostarczając podobnych wzruszeń kolejnym generacjom. W publikacji znalazły się również szkice przedstawiające losy książek, które w czasach PRL-u zyskały miano zakazanych. Na ich przykładzie pokazano, że książka to nie tylko treści edukacyjne, czy rozrywkowe, lecz także, nierzadko, nośnik przekazu ideologicznego, który może silnie oddziaływać na czytelników, szczególnie młodych. Oprócz ukazania niewątpliwych pożytków płynących z lektury odpowiednich książek, w kilku artykułach podjęto również zasygnalizowaną w tytule kwestię lektur szkodliwych. W tym kontekście przedstawiono publikacje, które mogą spowodować szkody w psychice młodych czytelników przez kształtowanie w nich fatalnego gustu estetycznego oraz promowanie systemu wartości opartego na dobrach materialnych. Publikację zamykają artykuły poświęcone terapeutycznym właściwościom książek oraz roli biblioterapii w propagowaniu wiedzy o zdrowiu. W Młodym odbiorcy w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych podkreślono, jak wielką wagę dla kształtowania kultury czytelniczej ma właściwe rozpoznanie potrzeb lekturowych dzieci i młodzieży. Z artykułów wybrzmiewa apel do wydawców, bibliotekarzy i rodziców o wzięcie odpowiedzialności za rekomendowaną młodemu odbiorcy książkę.
Od redaktorek 7 Małgorzata Gwadera O zagrożeniach płynących z czytelnictwa dzieci i młodzieży w XXI wieku 9 Katarzyna Krupka-Jedynak Dziecko czytające. Obrazy lektury „książki zakazanej” w polskiej kulturze II połowy XIX i na początku XX wieku (na wybranych przykładach z literatury pięknej i pamiętników) 23 Alicja Baluch O pożytkach płynących z właściwego rozpoznania w praktyce lektury 35 Alicja Ungeheuer-Gołąb „Łzy i dreszcze”. O emotywnym odbiorze literatury dziecięcej 45 Michał Rogoż Kubuś Puchatek jako bohater wielu pokoleń. Z dziejów recepcji arcydzieła Alana Aleksandra Milne’a na polskim rynku wydawniczym 59 Zofia Budrewicz Modne, bo pożyteczne. Wartość i edukacyjne znaczenie międzywojennych podróży krajoznawczych dla młodzieży 77 Zofia Ożóg-Winiarska Bianca Pitzorno i jej bohaterowie 93 Marta Nadolna Lęk przed książkami o Lwowie 111 Krystyna Heska-Kwaśniewicz Książki harcerskie — książki groźne 123 Ewa Jabłońska-Stefanowicz „Szkolne” edycje klasyki po 1989 roku. Szkody i pożytki 135 Sylwia Gajownik O szkodliwości książek trywialnych 155 Barbara Pytlos Portret nastolatki kreowany na łamach miesięcznika „Dziewczyna” w latach 2005—2009 (rekonesans badawczy) 167 Katarzyna Tałuć Przejaw młodzieżowego buntu czy walki politycznej? Niezależne młodzieżowe czasopisma w Polsce lat 80. XX wieku 175 Małgorzata Chrobak Postawy wobec obcości w prozie dla młodzieży po 1989 roku 189 Renata Grigoriew Oniryczny most porozumienia z dzieckiem, które boi się ciemności. Na przykładzie poezji Danuty Wawiłow 203 Agnieszka Kotwica Biblioterapeutyczna działalność śląskich bibliotek na przykładzie Biblioteki Śląskiej w Katowicach i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zabrzu 221 Barbara Mauer-Górska Biblioterapia a edukacja informacyjna z zakresu wiedzy o zdrowiu 233