Marcel Carné
Należy wyrazić wielką satysfakcję, że wreszcie powstała pierwsza polska monografia filmowej twórczości Marcela Carné, jednego z najwybitniejszych reżyserów w historii kina, i że reprezentuje ona tak wysoki poziom naukowy. Autor objął swą uwagą badawczą całą twórczość Carné, od jego dokumentalnego debiutu Nogent, niedzielne Eldorado (1929) do Morderców w imieniu prawa (1970) i Cudownej wizyty (1974), szczególny nacisk kładąc na okres tzw. realizmu poetyckiego i najwybitniejsze filmy reżysera, Ludzie za mgłą (1938), Hotel du Nord (1938), Brzask (1939), Wieczorni goście (1942), Komedianci (1944), Wrota nocy (1946).
prof. dr hab. Grażyna Stachówna
Czytelnik otrzymuje monografię pełną, bogatą, opartą na źródłach, szczegółowo udokumentowaną, zaopatrzoną w imponującą literaturę przedmiotu. W książce jest wszystko, czego chcielibyśmy się dowiedzieć o Carné, a nawet więcej, bowiem w paru momentach autor przekracza pułap naszych oczekiwań, zwłaszcza jeśli chodzi o analizę kontekstów. Do utrwalonych klisz na temat kina francuskiego, jego poetyk, twórców, sytuacji i uwarunkowań, w jakich się rozwijało, dodaje wiele nowych informacji, poddaje swój materiał oglądowi wielostronnemu, nie ograniczając się do jednego punktu widzenia, co sprawia, że czyta się tę pracę z niesłabnącym zainteresowaniem.
prof. dr hab. Alicja Helman
Od autora /7
Rozdział 1. Z historii francuskiego kina: społeczno-kulturowy kontekst twórczości Marcela Carné /11
Rozdział 2. Początki twórczości: Nogent, niedzielne eldorado, Jenny, Śmieszny dramat /44
Rozdział 3. Realizm poetycki, czyli fatalizm w złudnej rzeczywistości: Ludzie za mgłą, Hotel du Nord, Brzask /97
Rozdział 4. Poza czasem - czas wojny: Wieczorni goście /182
Rozdział 5. Melodramat w hołdzie tradycji romantycznej: Komedianci 208
Rozdział 6. Schyłek realizmu poetyckiego: Wrota nocy /256
Rozdział 7. Nowe poszukiwania - czas powojenny /277
Postscriptum /381
Filmografia Marcela Carné /391
Bibliografia /400