„Logopedia Silesiana” 2016. T. 5 - 16 Wady wymowy oraz trudności w czytaniu i pisaniu u dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
„Logopedia Silesiana”, zgodnie z naukowo-badawczą tradycją czasopisma, wyjaśnia w szerokiej perspektywie opisu różnorodne aspekty mowy w rozwoju i zaburzeniach oraz dąży do przedstawienia bogatego kontekstu dyscypliny. Piąty tom gromadzi prace naukowe oraz studia przypadków obejmujące teoretyczne rozważania i strategie badawczo-metodyczno-organizacyjne. Wdzięczni jesteśmy autorom, że zechcieli podzielić się naukową refleksją i doświadczeniem terapeutycznym na polu rozwijania zdolności człowieka do porozumiewania się i coraz lepszego funkcjonowania w słowie. Mamy nadzieję, że zaprezentowane rozważania teoretyczne i praktyczne umożliwią doskonalenie terapeutycznego warsztatu i wyznaczanie skutecznej terapii złożonych klinicznie zaburzeń mowy. (Prof. dr hab. Marian Kisiel, Przewodniczący Rady Naukowej „Logopedii Silesiany”)
Spis treści
Wprowadzenie (Olga Przybyla) / 13
Część pierwsza Prace naukowo-badawcze
ОЛЬГА И. КУКУШКИНА, ЕЛЕНА Л. ГОНЧАРОВА: «Точка запуска» новых слуховых возможностей и спонтанного развития речи ребенка после кохлеарной имплантации / 21
АЛЬБИНА И. САТАЕВА: Запускающий этап реабилитации ребенка с ки. Четыре сессии работы сурдопедагога / 32
МАРИЯ Р. ХАЙДАРПАШИЧ, АЛЬБИНА И. САТАЕВА: Дети с ки в школьном возрасте. Четыре истории развития / 43
Katarzyna Plutecka: Metody kształtowania mowy u dzieci niesłyszących. Przegląd stanowisk / 59
Anna Walawska-Hrycek, Ewa Krzystanek: Anatomia funkcjonalna ośrodkowego układu nerwowego, cz. 2 / 73
Tomasz Nowak: W kręgu neurolingwistycznych modeli percepcji języka i mowy. Wybrane propozycje i wstępne interpretacje / 89
Tomasz Nowak: Przetwarzanie języka/mowy w umyśle/mózgu na tle wyników wybranych
eksperymentów neurolingwistycznych / 112
Joanna Siuda, Maja Patalong-Ogiewa, Grzegorz Opala: Impairment of Episodic and Working Memory as a Predictor of Dementia Development in Mild Cognitive Impairment. Results From Four Years of Prospective Follow Up / 138
Agnieszka Gorzkowska, Maja Patalong-Ogiewa: Znaczenie badania neuropsychologicznego w diagnozie pacjenta z otępieniem / 152
Jolanta Panasiuk: Zespół dezintegracyjny w diagnozie i terapii logopedycznej / 167
Katarzyna Kaczorowska-Bray: Współczynnik nasycenia składnią w badaniu złożoności gramatycznej wypowiedzi dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / 199
Dawid Larysz, Agnieszka Rożek: Nieprawidłowa budowa aparatu mowy oraz opóźniony rozwój mowy u dzieci z izolowanymi postaciami kraniosynostoz / 217
Olga Przybyla: Zaburzenie rozwoju koordynacji – dyspraksja. Przegląd badań / 227
Wojciech Jagiełowicz: Płynność wypowiedzi publicystycznej w telewizyjnym dyskursie medialnym. Wstępne analizy / 249
Małgorzata Waryszak: Ocena płynności mówienia. Wezwanie do dialogu logopedów z inżynierami / 259
Część druga Studia z praktyki logopedycznej
Urszula Jęczeń, Sylwia Krupa: Wady wymowy oraz trudności w czytaniu i pisaniu u dorosłych
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / 275
Anna Czyż: Subiektywna ocena poprawy jakości odbioru sygnałów akustycznych u pacjenta
ze ślimakowym uszkodzeniem narządu słuchu po zastosowaniu specjalistycznych sprzętów protetycznych. Studium przypadku / 295
Aleksandra Strach-Sączewska: Nawracające porażenie nerwu twarzowego w przebiegu zespołu Melkerssona-Rosenthala. Studium przypadku / 309
Tomasz Ludyga, Miłosz Gołyszny, Aleksandra Strach-Sączewska, Tatiana Lewicka, Joanna Siuda: Postać rzutowo-remisyjna stwardnienia rozsianego o ostrym przebiegu klinicznym. Opis przypadku / 322
Miłosz Gołyszny, Tomasz Ludyga, Aleksandra Strach-Sączewska, Tatiana Lewicka, Joanna Siuda: Syndrom obcej ręki jako następstwo ukrwotocznienia udaru niedokrwiennego w obrębie prawej półkuli mózgu. Opis przypadku / 330
Anna Michalczyk: Opóźniony rozwój mowy i jego wpływ na rozwój dziecka. Studium przypadku chłopca z ryzykiem dysleksji / 337
Olga Przybyla: Studium przypadku dziecka z zaburzeniami motorycznymi o podłożu sensorycznym /357
Cześć trzecia Materiały, pomoce, sprawozdania
Anna Żywot: Refleksje na temat terapii logopedycznej dziecka z podejrzeniem zespołu Landaua-Kleffnera / 393
Martyna Polczyk: Praktyczna strona terapii neurologopedycznej osób dorosłych / 400
Noty o autorach / 411
Streszczenia / 419