Kształtowanie się systemu językowego w zakresie kategorii przypadka rzeczowników u dzieci 5- i 6-letnich
Książka oddawana do rąk czytelników mieści się w nurcie prac naukowych poświęconych rozwojowi kompetencji językowej dziecka. Język jako narzędzie komunikacji odgrywa zasadniczą rolę w edukacji, więc wykrywanie praw rządzących jego rozwojem w ontogenezie przyczynia się do stworzenia równych szans rozwojowych dla wszystkich dzieci. Biorąc pod uwagę to niewątpliwie podstawowe zadanie w ramach polityki oświatowej, Autorki uczyniły przedmiotem swego zainteresowania poziom kompetencji dzieci 5- i 6-letnich w zakresie kategorii przypadka rzeczowników i rolę analogii w jej nabywaniu. Przeprowadzone badania rzucają nowe światło na strukturę systemu językowego w kontekście dziecięcej hierarchizacji jego składników: od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia wyznaczania normy rozwojowej, stanowiącej punkt odniesienia w ocenie zaburzeń mowy.
Wstęp 7
I. Część teoretyczno-metodologiczna
1. Stan badań 11
1.1. Kierunki badań nad językiem dziecka 11
1.2. Badania nad rozwojem kompetencji gramatycznej dziecka 13
2. Cel pracy 21
3. Podstawy teoretyczne, metodologia i źródła materiałowe pracy 23
4. Ogólna charakterystyka materiału 32
II. Część analityczna
1. Wprowadzenie 39
2. Liczba pojedyncza rzeczowników 41
2.1. Przypadki gramatyczne 41
2.1.1. Dopełniacz 41
2.1.2. Biernik 52
2.2. Przypadki konkretne 59
2.2.1. Celownik 59
2.2.2. Narzędnik 66
2.2.3. Miejscownik 70
3. Liczba mnoga rzeczowników 76
3.1. Przypadki gramatyczne 76
3.1.1. Mianownik 76
3.1.2. Dopełniacz 94
3.1.3. Biernik 110
3.2. Przypadki konkretne 119
3.2.1. Celownik 119
3.2.2. Narzędnik 125
3.2.3. Miejscownik 130
4. Podsumowanie 136
Zakończenie 147
Aneks 155
Bibliografia 161
Language system development in respect of the grammatical category of nominal case in five and six-year-old children. Summary 169