Jaki jest model kobiecej przedsiębiorczości między wykonywaniem własnej pracy a przetrwaniem?
W kontekście globalizacji przedsiębiorczość kobiet jest coraz częściej asymilowana niemal automatycznie z przedsiębiorczością konieczności, motywowaną obowiązkiem tworzenia własnej firmy w celu wyjścia z niepewności i ubóstwa. Tak więc przedsiębiorczość przetrwania zajmuje centralne miejsce we wszystkich społeczeństwach afrykańskich. Wystarczy tylko chodzić po afrykańskich rynkach i przestrzeniach publicznych, aby się o tym przekonać. Ta dychotomia ubóstwa/przedsiębiorczości jest przedmiotem wszystkich rozważań. Trudno jest oszacować statystycznie znaczenie przedsiębiorczości przetrwania na całym świecie. W szczególności Afryka i Azja wymykają się wszelkim prawdziwym statystykom. W rzeczywistości osiągnięcia kobiet w zakresie praktyk przedsiębiorczych są kształtowane przez ich środowisko rodzinne, religijne, gospodarcze, ale także polityczne. Świadczą o tym liczne badania naukowe. Wydaje się jednak przydatne zakwestionowanie tej pracy w kontekście Maghrebu i Sahelu, aby zbadać nowe sposoby ożywienia przedsiębiorczości kobiet w tej przestrzeni regionalnej.