Czytanie na uniwersytecie
Rozumienie tekstu polega na integracji najistotniejszych jednostek znaczeniowych, które muszą być powiązane i zhierarchizowane z tymi istotnymi. Całkowite znaczenie jest kompleksem semantycznym, na który składa się to, co wyrażone wprost, to, co znane czytelnikowi i to, co wywnioskowane, a w niektórych tekstach także znaczny ładunek emocjonalny. Pierwsze linijki tekstu wskazują, jaką postawę należy przyjąć, z jaką szybkością i intensywnością należy go czytać i czy zwracać uwagę na każdy szczegół, czy tylko na dominujące idee.Proces czytania, rozumienia i analizy tekstów powinien być traktowany metodologicznie w perspektywie interdyscyplinarnej w dążeniu do rozwoju kompetencji czytelniczych młodych studentów szkół wyższych.Prowadzone jest badanie zintegrowane przez uniwersyteckie działania rozszerzające i działania edukacyjne stworzone z czytania i wyboru książek o tematyce związanej z profilem uniwersytetu, co pozwala na rozwijanie umiejętności rozumienia i tworzenia znaczeń oraz stawia studentów w sytuacjach interakcji w rzeczywistych lub wyobrażonych kontekstach podnoszących ich poziom czytelnictwa.