Publikacja jest vademecum standardów organizacji kształcenia specjalnego w szkołach publicznych i niepublicznych oraz innych placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Omówiono w niej sposoby realizacji kształcenia różnych grup uczniów niepełnosprawnych oraz możliwe formy spełniania przez nich obowiązku szkolnego i obowiązku nauki na wszystkich etapach edukacyjnych, w szczególności przez:
zagwarantowanie przez władze lokalne edukacji dostosowanej do potrzeb, możliwości i talentów tych uczniów,
łączenie zajęć edukacyjnych z organizacją zajęć rewalidacyjnych, kreatywności i sportowo-rekreacyjnych,
tworzenie strategii wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z różnymi niepełnosprawnością mi oraz prowadzenie kształcenia specjalnego najbliżej miejsca zamieszkania.
Opracowanie pozwól i rodzicom, nauczycielom, dyrektorom placówek oświatowych oraz organom prowadzącym na lepszą organizację nauki dzieci niepełnosprawnych, prawidłowe rozumienie i stosowanie przepisów prawa oraz wypełnianie obowiązków organizatorów oświaty. Kuratorom ułatwi monitorowanie i ocenę realizacji prawa dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do działań edukacyjnych, dostosowanych do ich potrzeb i możliwości rozwojowych,
Wykaz skrótów str. 11 Wstęp str. 13 CZĘŚĆ PIERWSZA Rozdział 1. Organizacja kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego str. 45 1.1. Istota zmian w zarządzaniu oświatą w gminie i w powiecie w zakresie kształcenia specjalnego str. 45 1.2. Organizacja systemu oświaty, kompetencje organów prowadzących str. 63 1.3. Główne zadania jednostek samorządu terytorialnego jako organów prowadzących szkoły/placówki str. 77 1.4. Konceptualizacja zadań szkoły i placówki na podstawie statutu str. 86 1.5. Główne zadania i decyzje dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym str. 118 1.6. Wykorzystywanie dokumentacji dotyczącej ucznia do podnoszenia jakości edukacji prowadzonej przez szkoły str. 136 Rozdział 2. Organizacja kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach niepublicznych str. 149 2.1. Zakładanie szkół i placówek niepublicznych str. 149 2.2. Główne zadania i decyzje dyrektora szkoły niepublicznej oraz organu prowadzącego str. 154 Rozdział 3. Organizacja pracy szkoły publicznej i niepublicznej str. 162 3.1. Organizacja pracy szkoły integracyjnej str. 162 3.2. Organizacja pracy szkoły specjalnej str. 183 3.3. Kształcenie ponadgimnazjalne w szkołach specjalnych str. 203 3.4. Kształcenie uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub w stopniu znacznym str. 215 3.5. Nowy typ szkoły ponadgimnazjalnej str. 219 3.6. Finansowanie kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach publicznych i niepublicznych str. 229 Rozdział 4. Nauczyciele w kształceniu specjalnym i integracyjnym str. 239 4.1. Czas pracy nauczycieli str. 239 4.2. Obowiązki nauczycieli i innych pracowników str. 250 4.3. Współpraca z rodzicami str. 253 Rozdział 5. Organy kontroli i ich uprawnienia str. 260 5.1. Zadania kontrolne organu prowadzącego str. 263 5.2. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratora oświaty str. 264 Rozdział 6. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze jako forma spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim str. 278 6.1. Definicja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i główne zadania str. 278 6.2. Procedury i cele realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych str. 280 6.3. Programowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych str. 286 Podsumowanie str. 289 CZĘŚĆ DRUGA Rozdział 1. Nowe rozwiązania organizacyjne służące wyrównywaniu szans edukacyjnych str. 299 Rozdział 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka str. 306 Rozdział 3. System oświaty a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka str. 308 Rozdział 4. Proces tworzenia i zatwierdzania projektu pilotażowego programu rządowego WWKSC str. 318 Rozdział 5. Realizacja pilotażu programu rządowego WWKSC str. 323 Rozdział 6. Realizacja zadań wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w środowisku lokalnym str. 336 Rozdział 7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w krajach Unii Europejskiej str. 341 Słownik używanych terminów str. 351 Aneks str. 367 Bibliografia str. 391 Spis tabel i schematów str. 397