Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Tom 1 skupia się na głównych teoriach w ramach badań jakościowych, prezentując również podstawowe problemy, jakie może napotkać badacz w trakcie projektowania, a następnie realizacji badań. Dokładnie omówiono w nim takie podejścia, jak antropologia wizualna, badania w działaniu, etnografia czy teoria ugruntowana.
Wprowadzenie. Czym są badania jakościowe? (Dariusz Jemielniak) IX ROZDZIAŁ 1. Projektowanie badania jakościowego (Agata Stasik, Adam Gendźwiłł) 1 1.1. Teoria a problem, czyli o formułowaniu problemu badawczego 3 1.2. Problem a metoda, czyli o doborze metod 10 1.3. Metoda a realizacja badania, czyli o zasobach niezbędnych do prowadzenia badań 14 1.4. Podsumowanie 20 Polecane lektury 20 Bibliografia 21 ROZDZIAŁ 2. Etyka w badaniach jakościowych (Sylwia Ciuk, Dominika Latusek-Jurczak) 23 2.1. Tworzenie projektu badawczego a kwestie etyczne 25 2.2. Uzyskanie zgody na badanie 26 2.3. Ochrona danych i tożsamości badanych 31 2.4. Utrzymywanie relacji z badanymi 33 2.5. Prezentacja wyników badań w terenie 36 2.6. Podsumowanie 37 Polecane lektury 39 Bibliografia 39 ROZDZIAŁ 3. Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych (Beata Glinka, Przemysław Hensel) 41 3.1. Typowe pułapki w badaniach jakościowych 41 3.2. Projekt badania 44 3.3. Prowadzenie badania 47 3.4. Wnioskowanie i przygotowywanie tekstów 50 3.5. Podsumowanie 54 Polecane lektury 54 Bibliografia 54 ROZDZIAŁ 4. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych (Bartosz Sławecki) 57 4.1. Paradygmaty w naukach społecznych 58 4.1.1. Pojęcie i znaczenie paradygmatów w nauce 58 4.1.2. Nauki społeczne i nauki przyrodnicze 61 4.2. Struktura paradygmatów 66 4.2.1. Założenia ontologiczne, czyli dotyczące natury rzeczywistości społecznej 66 4.2.2. Założenia epistemologiczne, czyli dotyczące natury poznania naukowego 67 4.2.3. Metodologie 71 4.3. Rodzaje paradygmatów w naukach społecznych 75 4.3.1. Dwa wymiary – cztery paradygmaty: klasyfikacja Gibsona Burella i Garetha Morgana 75 4.3.2. Pięć podstawowych paradygmatów: koncepcja Egona Guby i Yvonny Lincoln 79 4.4. Podsumowanie. Po co komu wiedza o paradygmatach w naukach społecznych, czyli o praktycznej użyteczności paradygmatów 81 Polecane lektury 85 Bibliografia 85 ROZDZIAŁ 5. Teoria ugruntowana (Przemysław Hensel, Beata Glinka) 89 5.1. Teoria ugruntowana – geneza metody 90 5.2. Strategia prowadzenia badań 91 5.2.1. Teoretyczne pobieranie próbek i nasycenie teoretyczne 92 5.2.2. Zbieranie danych i prowadzenie notatek 93 5.2.3. Kodowanie i identyfikacja idei lub koncepcji 95 5.2.4. Generowanie teorii 104 5.3. Nieporozumienia związane z teorią ugruntowaną 106 5.4. Podsumowanie. Wykorzystanie teorii ugruntowanej 108 Polecane lektury 111 Bibliografia 112 ROZDZIAŁ 6. Action research, czyli o badaniach w działaniu (Davydd J. Greenwood) (tłum. Marta Höffner) 115 6.1 Czym nie są i czym są badania w działaniu 116 6.2. Podstawy badań w działaniu 119 6.3. Prowadzenie badań w działaniu 122 6.4. Przykłady badań w działaniu 125 6.5. Różnorodność badań w działaniu 130 6.6. Problemy związane z prowadzeniem badań w działaniu 133 Polecane lektury 136 Bibliografia 136 ROZDZIAŁ 7. Antropologia wizualna (Sławomir Magala) (tłum. Marta Höffner) 141 7.1. Próba zdefiniowania antropologii wizualnej 142 7.2. Fotografia – „matka założycielka” antropologii i socjologii wizualnej 144 7.3. Fotografia w kontekście wyważonego paradygmatu jakościowego 148 7.4. Przykłady wizualnej łączności między sztuką, badaniami a zarządzaniem 150 7.4.1. Otwarci – Zamknięci 150 7.4.2. Wizualne narracje między ekranami dotykowymi a wspólnotami 153 7.5. Widok cudzego cierpienia, czyli antropologia wizualna marketingu politycznego 158 7.6. Zamiast podsumowania 162 Polecane lektury 164 Bibliografia 164 ROZDZIAŁ 8. Etnografia (Monika Kostera, Paweł Krzyworzeka) 167 8.1. Miejsce etnografii wśród badań jakościowych 168 8.2. Cechy etnografii 169 8.3. Metody badawcze w etnografii 172 8.3.1. Obserwacja 172 8.3.2. Wywiad 175 8.3.3. Analiza tekstu 177 8.3.4. Metody badania rzeczywistości wyobrażonej 178 8.4. Notatki z badań 178 8.5. Interpretacja 180 8.6. Pisanie etnografii 181 Polecane lektury 185 Bibliografia 185 ROZDZIAŁ 9. Jak zostałem etnografem. Opowieść konfesyjna (Gideon Kunda) (tłum. Filip Rogalski) 189 9.1. Moje początki 190 9.1.1. Wojsko: pytania zasadnicze 191 9.1.2. Ekonomia: pierwsze poszukiwania odpowiedzi 191 9.1.3. Psychoanaliza: lekcja interpretacji 192 9.1.4. Psychologia organizacji: nauka metody 194 9.1.5. Zarządzanie: kolejny zwrot w karierze 198 9.2. Ameryka i jej postacie 199 9.3. Badania nabierają kształtu 201 9.4. Nareszcie w terenie 202 9.5. Interpretacja w terenie 204 9.5.1. Przełom: pojawia się sens 205 9.5.2. Badania nakierowane: pościg za kulturą 207 9.6. Po terenie: interpretacja wstecz 208 9.7. Sztuka kodowania 209 9.8. Sztuka i rzemiosło pisania 212 9.9. Na zakończenie 214 ROZDZIAŁ 10. Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania (David M. Boje, Nazanin Tourani) (tłum. Marta Höffner) 215 10.1. Komunikacja poprzez kulturę 216 10.2. Żywa materialność i metodologia ontologicznego opowiadania 218 10.3. Fizyka kwantowa a praktyka opowiadania 220 10.3.1. Ontologia sprawczego realizmu 222 10.4. Teoria aktora-sieci a żywa materialność praktyk opowiadania 225 10.4.1. Całostka – materialność – onto-historia 226 10.5. Praktyka opowiadania wśród autochtonów a żywa materialność 230 10.5.1. Żywa materialność 230 10.5.2. Czas 234 10.5.3. Przestrzeń 235 Bibliografia 240 Indeks nazwisk 243 Nota o autorach 249