0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Darmowa dostawa »
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Rynek sztuki w Polsce

(eBook)

Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2016

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Monika Bryl

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 89,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 62,30 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

66,75 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Rynek sztuki w Polsce

Od czego zależy cena i wartość poszczególnych dzieł sztuki?
Kiedy i gdzie kupować, a kiedy i jak sprzedawać, aby na dziele sztuki zarobić?
Na czym polegają tzw. okazje, jak nie paść ofiarą fałszerza, czy oszusta?
W powszechnym przekonaniu ceny dzieł sztuki są tak wysokie, że na ich kupno pozwolić sobie mogą tylko najbogatsi. To mit, który należy obalić, aby otworzyć drzwi do świata sztuki: jakkolwiek liczone w setkach tysięcy, a nawet milionach aukcyjne rekordy robią wrażenie, warto wiedzieć, że ceny antyków i dzieł sztuki na naszym rynku zaczynają się już od kilkuset złotych.
Aby rozpocząć kolekcjonerską przygodę trzeba jednak mieć świadomość, jakie dzieła funkcjonują w obrocie rynkowym, w jaki sposób ocenia się ich autentyczność oraz wycenia, a także jakie me­chanizmy rządzą rynkiem antykwarycznym. Celem książki jest przekazanie Czytelnikom wiedzy praktycznej, jaka jest podstawowym narzędziem kolekcjonera i inwestora.
Autorka bazując na swoim doświadczeniu zawodowym analizuje obecną kondycję rynku, realne perspektywy jego rozwoju, a przede wszystkim wyjaśnia, na czym polegają tzw. okazje, czyli sytu­acje sprzyjające korzystnym dla inwestora transakcjom. Na przykładach pokazuje najbardziej po­wszechne techniki fałszerskie, dzięki którym zdobędziesz wiedzę na temat najczęściej spotykanych w handlu falsyfikatów. Poznasz także marketingowe sztuczki, jakie stosują ich nieuczciwi sprze­dawcy. W publikacji odkryte zostały również tajniki warsztatu antykwariusza: dowiesz się, w jaki sposób ocenia się wartość artystyczną dzieła sztuki, a także jakie czynniki instytucjonalne kształtują jego wartość rynkową. Łącząc teorię z praktyką autorka przekazuje wiedzę, którą eksperci bardzo niechętnie się dzielą.
dr Monika Bryl
Z wykształcenia historyczka sztuki i socjolożka. Od roku 2005 pracuje w zawodzie antykwariusza w domach aukcyjnych. Jest autorką monografii warszawskiej wytwórni brązów Bracia Łopieńscy (2012) oraz ponad 30 artykułów poświęconych ocenie, wycenie oraz inwestowaniu w dzieła sztuki. W roku 2013 otrzymała przyznawaną przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy Odznakę Honorową im. Pamięci Prezydenta Stefana Starzyńskiego.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-19041-5
  • ISBN druku: 978-83-01-18357-8
  • Liczba stron: 446
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Zamiast wstępu ANTYKWARIUSZ PRZESTRZEGA: INWESTOWANIE W DZIEŁA SZTUKI GROZI CHOROBĄ KOLEKCJONERSKĄ  9

I. LEKCJA 1: ROZPOZNANIE TERENU  15
1.1. Świat antykwaryczny  16
	1.1.1. Przestrzenie i miejsca  26
	1.1.2. Artefakty: dzieła, kicze, falsyfikaty  31
	1.1.3. Uczestnicy: marszandzi, handlarze, kolekcjonerzy, eksperci i pseudoznawcy  37
1.2. Prawo, gospodarka, polska mentalność – uwarunkowania rynku sztuki  46
1.3. Polski rynek sztuki w liczbach  64

II. WARSZTAT ANTYKWARIUSZA: OCENA I WYCENA DZIEŁ SZTUKI                                        75
2.1. Przestrajanie percepcji  77
	2.1.1. Ćwiczenia praktyczne: zakładamy okulary kolekcjonera  79
	2.1.2. De gustibus – a jednak kwestia wysoce dyskusyjna                                   82
2.2. Identyfikacja i ocena autentyczności  90
	2.2.1. Oryginał, replika, kopia, reprodukcja, a zatem skomplikowana odpowiedź na pytanie: „czy to jest autentyk?”  91
	2.2.2. Falsyfikaty i metody fałszowania – z wizytą w „kuchni pełnej niespodzianek”    102
	2.2.3. Szkiełko i oko: metody oceny autentyczności. 108
	2.2.4. Wiedza ukryta i paradoks eksperta, czyli o tym, jak początkujący kolekcjoner bywa lepszym znawcą niż doświadczony antykwariusz    127
2.3. Wycena dzieła sztuki  141
	2.3.1. Wartość dzieła sztuki  ● Wartość artystyczna ● Miejsce w twórczości autora ● Temat ● Materiał i technika ● Wielkość i złożoność kompozycji ● Stan zachowania ● Patyna ● Sygnatury i znaki ● Wiek i czas powstania 142
	2.3.2. Czynniki pozaartystyczne ● Notowania artysty ● Proweniencja i historia obiektu ● Życie artystyczne ● Moda i upodobania estetyczne ● Unikatowość 170
	2.3.3. Summa summarum: „Był po prostu ładny!”. 179

III. DZIEŁA SZTUKI NA POLSKIM RYNKU  181
3.1. Malarstwo – Jacek, Wyczół czy Korecki?  ● XIX wiek w złoconych ramach ● Monachijczycy – ambasadorowie sztuki polskiej na aukcjach światowych ● Tradycjonaliści zawsze w cenie ● Przełom wieków – lata 1880–1914 ● Stanisławski i uczniowie ● Lata 20., lata 30. ● École de Paris ● Współczesność, która już jest historią sztuki    184 
3.2. Grafika – (nie)docenione sztuki reprodukcyjne ● Grafika artystyczna i grafika użytkowa ● Techniki graficzne ● Ocena ● Mapy, weduty i dawni mistrzowie ● Mistrzowie w przystępnych cenach   206
3.3. Rzeźba – zawrotnie cenna Tancerka i nie tylko  ● Piękne Madonny, wojownicy i boginie ● Za nazwisko trzeba sporo zapłacić ● Glina z odciskiem dłoni twórcy czy brąz odlany przez rzemieślnika? ● Uwaga na wyskrobane sygnatury, drewnojady i zezowate Wenus ● Taniec z gwiazdami: Salvador Dali wyprzedza Canovę  221
3.4. Rzemiosło – dlaczego dawne rzemiosło, a nie dizajn „made in China”.                                  228
	3.4.1. Srebra – Ars auro prior  ● W warsztacie św. Eligiusza ● Szlachetna „12”, carska „84” i zwykła „800”, czyli alfabet kolekcjonera sreber ● Falsyfikaty ● Konserwacja i stan zachowania ● Augsburg, Wrocław, Warszawa ● Cenniejsze niż złoto: kufel gdański i buliera Malcza   229
	3.4.2. Platery – mieszczańskie precjoza ● Technika: „Wyrobki z płaszczonego na miedzi srebra” i „wyroby z nowego srebra” – od walcowania na gorąco do elektrolizy ● Znaki: „GALW”, „MET”, „VERIT” – szyfr łatwy do złamania, ale… ● Uwaga! Fałszerze nie próżnują ● Dobre, bo polskie ● Światowe firmy na naszym rynku: WMF i Christofle  246
	3.4.3. Brązy – inwestycja z patyną   ● Arcydzieła rzemiosła ● Znak wytwórcy – gwarancja jakości ● Cudze chwalicie… Bracia Łopieńscy – marka znana na całym świecie  257
	3.4.4. Porcelana – figurka z saskiej porcelany czy ikona śląskiego dizajnu? ● Alchemia „białego złota” ● Jak ocenić? Radzą znani kolekcjonerzy ● „Białe złoto” z królewskich manufaktur ● Dwugłowy orzeł i Oko Opatrzności to dobry znak ● Bliżej współczesności ● Porcelana dalekowschodnia  265
	3.4.5. Szkło – coś dla uczulonych na kota  ● Dmuchane, prasowane, walcowane – techniki wytwarzania i zdobienia ● XVIII wiek ● Czechy – kraina szkła ● Gallé, Tiffany, Lalique ● „Proszę pana, przecież to Stolle!” ● Kolekcjonerskie i użytkowe ● Henryk Albin Tomaszewski ● Skomplikowana technologia produkcji falsyfikatów ● Ostrożnie, szkło!  284
	3.4.6. Broń – dla dużych chłopców i poważnych kolekcjonerów..    ● Arsenał antykwariusza ● Ocena: szable w dłoń ● O co walczą kolekcjonerzy: karabela, Borowski, japońska katana ● Falsyfikaty: nie daj się nabrać na pamiątkę ze sklepu muzealnego  299
	3.4.7. Meble – „ludwiki” dla kanapowych leni i art déco dla nieproszonych gości ● Dawna stolarka ● 50% gwarancji – kilka słów o podrabianiu mebli ● Szafy, sekretery, kanapy   309
3.5. Sztuka współczesna – przyszłość rynku?  ● Czym jest sztuka dzisiaj? Zaczynamy od niezrozumienia ● Rynek wtórny i rynek pierwotny: marszandzi vs. galerzyści ● Aukcyjne rekordy klasyków nowoczesności ● Młoda Sztuka na rynku aukcyjnym ● Trudna sztuka: jak ocenić? ● Kompas Sztuki ● Galerzyści inwestują w młodych zdolnych   315
3.6. O teorii i praktyce raz jeszcze: nie zawsze skuteczna wiedza w pigułce                                   337

IV. TRANSAKCJE NA RYNKU SZTUKI  341
4.1. Jak kupić?                                          342
	4.1.1. Targi Sztuki na początek  342
	4.1.2. Sezon na sztukę  344
	4.1.3. Ceny: rezerwowe, wylicytowane, gwiazdki  345
	4.1.4. „Lepiej kupić i żałować, niż nie kupić i też żałować” – wybór obiektu  348
	4.1.5. O co zapytać sprzedawcę?  350
	4.1.6. Negocjacje  352
	4.1.7. Aukcja – czemu nie?  354
	4.1.8. Łowcy okazji we wnykach oszustów  358
4.2. Jak sprzedać?                                    363
	4.2.1. Lokata tylko dla cierpliwych  364
	4.2.2. Antykwariat czy dom aukcyjny? 365
	4.2.3. Wycena dzieła a cena wywoławcza  369
	4.2.4. Umowa komisowa czy sprzedaż za gotówkę?    370

ZAKOŃCZENIE. KOLEKCJONER VS. INWESTOR  375

Literatura                                         381
Indeks nazwisk                                         391
Indeks rzeczowy                                         399
Ilustracje  416

Inni Klienci oglądali również

85,97 zł 89,00 zł
Do koszyka

Złota księga venture capital w Polsce 2018

Jak inwestorzy VC w Polsce hodują startupy? Z którymi warto rozmawiać o inwestycji? Czy państwowe środki to dla jednorożców dobra pasza? Czy lewar publiczny pomaga, czy przeszkadza w inwestycjach w venture? Czy polskie venture zasługuje n...
31,49 zł 34,99 zł
Do koszyka

O sztuce wystąpień publicznych

Jak przygotowywać się do wystąpienia przed publicznością lub przed kamerami? Jakie są sposoby radzenia sobie z tremą? Jak uniknąć wpadek i jak wybrnąć z sytuacji, gdy już się przydarzą? Jak postępować w kontaktach z dziennikarzami? – na te i inne...
35,10 zł 39,00 zł
Do koszyka

Studia do dziejów architektury i urbanistyki w Polsce. Tom I. Kresy dawnej Rzeczypospolitej

Zbiory Naukowe Zakładu Architektury Polskiej Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej są jedną z najcenniejszych kolekcji materiałów inwentaryzacyjnych historycznych założeń urbanistycznych i obiektów architektonicznych w Polsce. P...
41,58 zł 46,20 zł
Do koszyka

Sakralizacja przestrzeni publicznych w Polsce

Celem monografii jest próba wyjaśnienia procesu sakralizacji przestrzeni publicznych Polski zachodzącego w ostatnich trzech dekadach. Przyjęto, że sakralizacja przestrzeni publicznych jest to wypełnianie owych przestrzeni obiektami i zjawiskami ...
18,90 zł 21,00 zł
Do koszyka

Uwarunkowania tworzenia i możliwości rozwoju akademickich przedsiębiorstw w Polsce

Przedsiębiorczość akademicka jest zjawiskiem wzbudzającym szerokie zainteresowanie – zarówno teoretyków zarządzania, jak również menedżerów praktyków. Wpisuje się w nowatorski nurt badań nad innowacyjnością prze...
48,51 zł 53,90 zł
Do koszyka

Ochrona i edukacja konsumentów na wybranych rynkach usług

Współcześnie usługi należą do głównych obszarów ochrony i edukacji konsumentów, mając to na uwadze, autorki przedstawiły: politykę konsumencką Unii Europejskiej i prawo konsumentów w UE; sytuację konsumentów na...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!