0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Źródła finansowania samorządu terytorialnego

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2015

  • Seria / cykl: ZAGADNIENIA PRAWNE

  • Autor: Andrzej Niezgoda, Antoni Hanusz, Magdalena Musiał, Paweł Szczęśniak, Piotr Czerski

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

DOSTĘPNE FORMATY I EDYCJE
ROK WYDANIA
CENA
Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Źródła finansowania samorządu terytorialnego

Głównym celem opracowania jest przedstawienie tematyki źrodeł finansowania samorządu terytorialnego i zagadnień prawnych z nią związanych. Książka zawiera omówienie poprawności rozwiązań legislacyjnych oraz stosowania norm prawnych regulujących poszczególne dochody i przychody gmin, powiatów oraz województw samorządowych.



Autorzy poddali analizie m.in. kwestie:

podatków samorządowych,
opłat samorządowych,
subwencji ogólnej,
dotacji celowych,
dochodów z mienia,
prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego działalności gospodarczej,
obligacji komunalnych,
roli środków pochodzących z emisji papierów wartościowych,
kredytów i pożyczek.


W pracy uwzględniono orzecznictwo sądów administracyjnych oraz bogaty dorobek nauki prawa, odnoszące się do problematyki źrodeł finansowania samorządu terytorialnego.



Adresaci:

Publikacja skierowana jest do praktyków związanych z samorządem terytorialnym, w tym przede wszystkim do pracowników administracji samorządowej, sędziów, doradców podatkowych, biegłych rewidentów, radców prawnych, adwokatów oraz notariuszy. Będzie przydatna również osobom przygotowującym się do egzaminów na doradcę podatkowego i biegłego rewidenta.



Monografia została napisana przez zespół pracowników naukowych Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie pod kierunkiem prof. zw. dr. hab. Antoniego Hanusza, sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-264-9201-3
  • ISBN druku: 978-83-264-8229-8
  • EAN: 9788326492013
  • Liczba stron: 468
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów  | str. 13

Wstęp  | str. 19

Część I
PODATKI SAMORZĄDOWE

Rozdział 1
Podział środków publicznych między państwo a jednostki samorządu terytorialnego  | str. 27
1. Podział dochodów publicznych  | str. 27
2. System dochodów społeczności lokalnych w Europejskiej Karcie Samorządu Lokalnego  | str. 29
3. System dochodów społeczności lokalnych w Konstytucji RP  | str. 30
4. System dochodów społeczności lokalnych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego  | str. 31
5. Doktrynalne i normatywne ujęcie dochodów własnych  | str. 35

Rozdział 2
Podatek od nieruchomości  | str. 36
1. Ogólna charakterystyka podatku od nieruchomości  | str. 36
2. Podmiot podatku od nieruchomości  | str. 37
3. Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości  | str. 45
4. Przedmiot podatku od nieruchomości  | str. 46
5. Wyłączenia podatkowe w podatku od nieruchomości  | str. 51
6. Podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości  | str. 57
7. Stawki i skala podatkowa w podatku od nieruchomości  | str. 60
8. Zwolnienia przedmiotowe w podatku od nieruchomości  | str. 66
9. Zwolnienia podmiotowe w podatku od nieruchomości  | str. 73
10. Zwolnienia szczególne w podatku od nieruchomości  | str. 74
11. Warunki i tryb uiszczenia podatku od nieruchomości  | str. 77

Rozdział 3
Podatek rolny  | str. 81
1. Ogólna charakterystyka podatku rolnego  | str. 81
2. Podmiot podatku rolnego  | str. 83
3. Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku rolnym  | str. 85
4. Przedmiot podatku rolnego  | str. 87
5. Podstawa opodatkowania w podatku rolnym  | str. 91
6. Stawki i skale podatkowe w podatku rolnym  | str. 94
7. Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym  | str. 95
8. Warunki i tryb uiszczenia podatku rolnego  | str. 105

Rozdział 4
Podatek leśny  | str. 108
1. Ogólna charakterystyka podatku leśnego  | str. 108
2. Podmiot podatku leśnego  | str. 109
3. Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku leśnym  | str. 110
4. Przedmiot podatku leśnego  | str. 110
5. Podstawa opodatkowania oraz stawki i skale podatkowe w podatku leśnym  | str. 113
6. Zwolnienia i ulgi w podatku leśnym  | str. 114
7. Warunki i tryb uiszczenia podatku leśnego  | str. 116

Rozdział 5
Karta podatkowa  | str. 119
1. Ogólna charakterystyka karty podatkowej  | str. 119
2. Podmiot karty podatkowej  | str. 122
3. Przedmiot opodatkowania kartą podatkową  | str. 124
4. Warunki uprawniające do opodatkowania w formie karty podatkowej  | str. 126
5. Stawki podatkowe w karcie podatkowej  | str. 128
6. Ulgi i zwyżki podatkowe w karcie podatkowej  | str. 133
7. Ustanie warunków uprawniających do opodatkowania w formie karty podatkowej  | str. 136
8. Termin i tryb uiszczenia podatku w formie karty podatkowej  | str. 138

Rozdział 6
Podatek od środków transportowych  | str. 140
1. Ogólna charakterystyka podatku od środków transportowych  | str. 140
2. Podmiot podatku od środków transportowych  | str. 141
3. Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych  | str. 144
4. Przedmiot opodatkowania podatkiem od środków transportowych  | str. 146
5. Podstawa opodatkowania w podatku od środków transportowych  | str. 149
6. Skala i stawki podatkowe w podatku od środków transportowych  | str. 150
7. Zwolnienia podatkowe w podatku od środków transportowych  | str. 155
8. Warunki i tryb uiszczenia podatku od środków transportowych  | str. 157
9. Zwrot podatku od środków transportowych  | str. 158

Rozdział 7
Podatek od spadków i darowizn  | str. 160
1. Ogólna charakterystyka podatku od spadków i darowizn  | str. 160
2. Podmiot podatku od spadków i darowizn  | str. 161
3. Przedmiot opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn  | str. 164
4. Wyłączenia podatkowe w podatku od spadków i darowizn  | str. 167
5. Powstanie obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn  | str. 169
6. Podstawa opodatkowania w podatku od spadków i darowizn  | str. 174
7. Zeznanie podatkowe w podatku od spadków i darowizn  | str. 176
8. Skale i stawki podatkowe w podatku od spadków i darowizn  | str. 178
9. Zwolnienia i ulgi podatkowe w podatku od spadków i darowizn  | str. 184
10. Warunki i tryb uiszczenia podatku od spadków i darowizn  | str. 193

Rozdział 8
Podatek od czynności cywilnoprawnych  | str. 197
1. Ogólna charakterystyka podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 197
2. Podmiot podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 198
3. Przedmiot podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 200
4. Wyłączenia podatkowe w podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 205
5. Powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 206
6. Podstawa opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 207
7. Stawki podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 211
8. Zwolnienia podatkowe w podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 212
9. Warunki i tryb uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych  | str. 220

Część II
OPŁATY SAMORZĄDOWE

Rozdział 9
Opłata skarbowa  | str. 227
1. Ogólna charakterystyka opłaty skarbowej  | str. 227
2. Podmiot opłaty skarbowej  | str. 228
3. Przedmiot opłaty skarbowej  | str. 230
4. Wyłączenia z opłaty skarbowej  | str. 233
5. Moment powstania obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej  | str. 234
6. Podstawa wymiaru opłaty skarbowej  | str. 234
 | str. 8. Zwolnienia z opłaty skarbowej  | str. 237
9. Warunki i tryb uiszczenia opłaty skarbowej  | str. 240
10. Zwrot opłaty skarbowej  | str. 241
11. Kontrola realizacji obowiązku zapłaty opłaty skarbowej  | str. 242

Rozdział 10
Opłata targowa  | str. 244
1. Ogólna charakterystyka opłaty targowej  | str. 244
2. Podmiot i przedmiot opłaty targowej  | str. 245
3. Podstawa wymiaru oraz stawki opłaty targowej  | str. 248
4. Zwolnienia z opłaty targowej  | str. 250
5. Warunki i tryb uiszczenia opłaty targowej  | str. 251

Rozdział 11
Opłata od posiadania psów  | str. 253
1. Ogólna charakterystyka opłaty od posiadania psów  | str. 253
2. Podmiot i przedmiot opłaty od posiadania psów  | str. 255
3. Podstawa wymiaru oraz stawki i skala opłaty od posiadania psów  | str. 256
4. Zwolnienia z opłaty od posiadania psów  | str. 257
5. Warunki i tryb uiszczenia opłaty od posiadania psów  | str. 258

Rozdział 12
Opłata miejscowa  | str. 259
1. Ogólna charakterystyka opłaty miejscowej  | str. 259
2. Podmiot i przedmiot opłaty miejscowej  | str. 260
3. Podstawa wymiaru opłaty miejscowej  | str. 263
4. Stawki opłaty miejscowej  | str. 264
5. Zwolnienia z opłaty miejscowej  | str. 264
6. Warunki i tryb uiszczenia opłaty miejscowej  | str. 266

Rozdział 13
Opłata uzdrowiskowa  | str. 268
1. Ogólna charakterystyka opłaty uzdrowiskowej  | str. 268
2. Podmiot i przedmiot opłaty uzdrowiskowej  | str. 269
3. Podstawa wymiaru i stawki opłaty uzdrowiskowej  | str. 271
4. Zwolnienia z opłaty uzdrowiskowej  | str. 272
5. Warunki i tryb uiszczenia opłaty uzdrowiskowej  | str. 273

Rozdział 14
Opłata adiacencka  | str. 274
1. Ogólna charakterystyka opłaty adiacenckiej  | str. 274
2. Podmiot i przedmiot opłaty adiacenckiej  | str. 276
3. Podstawa wymiaru opłaty adiacenckiej  | str. 281
4. Ustalanie i pobór opłaty adiacenckiej  | str. 283
5. Stawki opłaty adiacenckiej  | str. 284

Rozdział 15
Opłata planistyczna  | str. 287
1. Ogólna charakterystyka opłaty planistycznej  | str. 287
2. Podmiot i przedmiot opłaty planistycznej  | str. 289
3. Podstawa wymiaru opłaty planistycznej  | str. 292
4. Ustalanie i pobór opłaty planistycznej  | str. 293
5. Stawki opłaty planistycznej  | str. 295

Rozdział 16
Opłata eksploatacyjna  | str. 297
1. Ogólna charakterystyka opłaty eksploatacyjnej  | str. 297
2. Podmiot i przedmiot opłaty eksploracyjnej  | str. 299
3. Wyłączenia z opłaty eksploatacyjnej  | str. 300
4. Podstawa wymiaru i stawki opłaty eksploatacyjnej  | str. 300
5. Warunki i tryb uiszczenia opłaty eksploatacyjnej  | str. 301
6. Inne opłaty przewidziane w ustawie - Prawo geologiczne i górnicze  | str. 302

Część III
INNE ŹRÓDŁA DOCHODÓW

Rozdział 17
Udział we wpływach ze źródeł dochodów państwa jako źródło dochodów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 307
1. System dochodów samorządowych oparty na udziałach  | str. 307
2. Udziały we wpływach z podatków jako dochody własne gmin, powiatów i województw samorządowych  | str. 308
3. Zasady podziału wpływów uzyskiwanych z udziału we wpływach z podatków dochodowych między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego danego szczebla  | str. 309
4. Przekazywanie jednostkom samorządu terytorialnego kwot udziałów przez organy podatkowe państwa  | str. 312
5. Udział jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z dochodów realizowanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej  | str. 315
6. Udziały jako kategoria dochodów własnych  | str. 315

Rozdział 18
Dochody z mienia i działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego  | str. 317
1. Mienie komunalne jako atrybut samodzielności jednostek samorządu terytorialnego  | str. 317
2. Sposoby nabycia mienia przez jednostki samorządu terytorialnego  | str. 320
3. Mienie jako źródło dochodów własnych budżetów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 322
4. Oddanie nieruchomości komunalnych w najem lub dzierżawę jako źródło dochodów własnych budżetów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 322
5. Działalność gospodarcza jako źródło dochodów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 325

Rozdział 19
Subwencja ogólna jako dochód jednostek samorządu terytorialnego  | str. 333
1. Subwencja ogólna jako element systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 333
2. Charakter prawny i treść subwencji ogólnej  | str. 335
3. Subwencja ogólna dla gmin  | str. 337
4. Subwencja ogólna dla powiatów  | str. 345
5. Subwencja ogólna dla województw  | str. 349
6. Rezerwa subwencji ogólnej  | str. 350
7. Część oświatowa subwencji ogólnej  | str. 351
8. Przekazywanie środków subwencji ogólnej jednostkom samorządu terytorialnego oraz dochodzenie należności z tego tytułu  | str. 353

Rozdział 20
Dotacje celowe jako źródło dochodu jednostek samorządu terytorialnego  | str. 357
1. Dotacje celowe jako element systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 357
2. Kwoty dotacji celowych na zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone ustawami  | str. 362
3. Zasady i terminy przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i na zadania zlecone ustawami  | str. 365
4. Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane na podstawie porozumień  | str. 368
5. Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań własnych  | str. 370
6. Środki ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi oraz środki z budżetu Unii Europejskiej  | str. 372
7. Środki z funduszy celowych oraz od osób prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych  | str. 373
8. Różnorodność w zakresie regulacji prawnej dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego  | str. 375

Część IV
ŚRODKI ZWROTNE

Rozdział 21
Prawne ograniczenia pozyskiwania środków zwrotnych przez jednostki samorządu terytorialnego  | str. 379
1. Ogólna charakterystyka mechanizmu pozyskiwania środków zwrotnych przez jednostki samorządu terytorialnego  | str. 379
2. Ograniczenia pozyskiwania środków zwrotnych wynikające z ustawy o finansach publicznych  | str. 381
3. Ograniczenia pozyskiwania środków zwrotnych wynikające z ustawy - Prawo zamówień publicznych  | str. 388

Rozdział 22
Rozkład kompetencji między organami jednostek samorządu terytorialnego w procesie pozyskiwania środków zwrotnych  | str. 393
1. Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jako rozstrzygnięcie upoważniające do pozyskiwania środków zwrotnych  | str. 393
2. Zasady reprezentacji jednostki samorządu terytorialnego w procesie pozyskiwania środków zwrotnych  | str. 397

Rozdział 23
Obligacje komunalne jako źródło przychodów jednostek samorządu
terytorialnego  | str. 401
1. Emisja obligacji komunalnych jako alternatywne źródło finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego  | str. 401
2. Definicja i treść obligacji komunalnych  | str. 402
3. Klasyfikacja obligacji komunalnych  | str. 406
4. Zabezpieczenie obligacji komunalnych  | str. 411
5. Zdolność emisyjna jednostek samorządu terytorialnego  | str. 416
6. Emisja obligacji komunalnych w trybie oferty publicznej i prywatnej  | str. 419
7. Emisja obligacji komunalnych w trybie oferty prywatnej  | str. 421
8. Emisja obligacji komunalnych w trybie oferty publicznej, do której nie stosuje się przepisów ustawy o ofercie publicznej  | str. 422
9. Emisja obligacji komunalnych w trybie oferty publicznej, do której stosuje się przepisy ustawy o ofercie publicznej  | str. 423
10. Emisja obligacji komunalnych na rynku Catalyst  | str. 425

Bibliografia  | str. 427

Wykaz orzecznictwa  | str. 451

O autorach  | str. 467

Inni Klienci oglądali również

30,59 zł 33,99 zł
Do koszyka

Córka Szklarki, t. II /seria Blask Corredo/

Córka Szklarki, dwunastoletnia Mori ma niezwykłe zdolności - wie rzeczy, których nigdy się nie uczyła, widzi emocje innych ludzi w postaci kolorowych poświat, może przenosić przedmioty siłą woli. Nie potrafi jednak nawiązać porozumienia a...
32,13 zł 35,70 zł
Do koszyka

Zasada ochrony samorządności terytorialnej. Studium konstytucyjne

W niniejszej monografii konstytucyjną instytucję samorządu terytorialnego analizuje się przez pryzmat zasady samorządności terytorialnej, ujmowanej w formie studium konstytucyjnego. Takie sformułowanie tytułowej zasady ma ujęcie nie tylko ustrojowopraw...
40,50 zł 45,00 zł
Do koszyka

Samorząd - Samorząd gospodarczy - Inne rodzaje samorządu

Samorząd gospodarczy w II Rzeczypospolitej Polskiej był zagadnieniem trudnym i wywoływał duże emocje. Wiele kłopotów nastręczała już sama kategoria „samorząd”, której nie udało się zdefiniować w sposób powszechnie uznaw...
11,70 zł 13,00 zł
Do koszyka

Wykorzystanie doświadczeń Armii Krajowej w budowie nowoczesnej obrony terytorialnej Polski

Wśród problemów szczegółowych omówionych w pracy wymienić należy takie zagadnienia, jak:– wykorzystanie doświadczenia wychowania i szkolenia obronnego społeczeństwa w okresie międzywojennym w ramach programu &bdq...
25,52 zł 28,35 zł
Do koszyka

Rola samorządu w sferze podnoszenia konkurencyjności regionów w Polsce i Niemczech

Ostatnie ćwierćwiecze to okres fundamentalnych dla naszego kraju zmian instytucjonalnych obejmujących sferę społeczną, polityczną i gospodarczą. Bez wątpienia jednym z najważniejszych efektów transformacji systemowej było uruchomienie i pogłębie...
152,10 zł 169,00 zł
Do koszyka

Rzeczywisty beneficjent a podatek u źródła

"Autor próbuje udowodnić, że to nie koncepcja rzeczywistego beneficjenta służy do przeciwdziałania nadużyciom umów o UPO i unijnych dyrektyw, lecz klauzule GAAR, PPT i LOB. W monografii tej Autor zauważa, że właściwa funkcja koncepcj...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!