Zarządzanie z przewagą sztuki
Książka zawiera wyniki badań nad współpracą międzyorganizacyjną przeprowadzonych w 26 polskich firmach teleinformatycznych, z których 9 znalazło się w prestiżowym rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe. Czytelnik znajdzie w niej przede wszystkim odpowiedzi na pytania dotyczące sposobu, w jaki fi rmy te tworzą swoje portfolio więzi międzyorganizacyjnych (aliansów), w tym: jak wyszukują i wybierają partnerów do współpracy, jakie zabezpieczenia stosują, jak radzą sobie z konkurentami, jak rozwijają się i współpracują w skali międzynarodowej, jak kształtuje się ich współpraca z instytucjami państwowymi i uczelniami, czy i jak zarządzają nawiązywanymi aliansami.
Wprowadzenie 7
1. Obszar badawczy 13
1.1. Współpraca międzyorganizacyjna 15
1.2. Podejście badawcze 28
1.3. Przedsiębiorstwa w sektorze ICT 30
1.4. Luka badawcza 42
1.5. Przedmiot badań 47
2. Współpraca w warunkach niepewności 49
2.1. Niepewność w naukach o zarządzaniu 49
2.2. Niepewność a współpraca 57
2.3. Niepewność relacyjna i zaufanie 60
2.4. Kontekst ma znaczenie 70
2.5. Niepewność - zmiana paradygmatu 79
3. Metoda 85
3.1. Metody badawcze 87
3.2. Proces badawczy 93
3.3. Charakterystyka przedsiębiorstw objętych badaniem 96
4. "Połączone" przedsiębiorstwa ICT 102
4.1. Podejście do współpracy: niechęć, konieczność, możliwości 104
4.2. Nawiązywanie współpracy: od reakcji do tworzenia 115
4.3. Zabezpieczenia: formalne i pozaformalne 143
4.4. Współpraca z konkurentami 153
4.5. Współpraca w skali międzynarodowej 156
4.6. Instytucje państwowe i uczelnie 176
4.7. Zarządzanie portfolio aliansów 189
4.8. Podsumowanie rezultatów badań 195
5. (R)ewolucja zarządzania 203
5.1. Od nauki do sztuki 204
5.2. Rzemieślnicy i artyści 214
5.3. Znaczenie rezultatów badań 218
Bibliografia 225