Podręcznik zawiera omówienie współczesnych koncepcji zarządzania wiedzą i pojęć z nim związanych. Prezentuje przegląd aktualnego stanu nauki w tej dziedzinie. Książka adresowana jest zarówno do studentów, jak i praktyków biznesu. Każdy rozdział składa się z części teoretycznej, przykładu z praktyki biznesowej oraz pytań problemowych i testowych, a także krzyżówki pozwalającej na szybkie sprawdzenie przyswojonej wiedzy.
W podręczniku omówiono m.in.:
cele zarządzania wiedzą,
transfer technologii i zagadnienia wiedzy utajonej,
pozyskiwanie wiedzy z otoczenia, wywiad gospodarczy,
pomiar i wycenę zasobów wiedzy,
systemy informatyczne wspomagające zarządzanie wiedzą,
zadania liderów w stymulowaniu kreatywności i zarządzaniu wiedzą.
Książka jest pracą zbiorową pod redakcją prof. dra hab. Andrzeja K, Koźmińskiego, prezydenta Akademii Leona Koźmińskiego, wybitnego specjalisty z zakresu zarządzania, i dra hab. Dariusza Jemielniaka, profesora Akademii Leona Koźmińskiego.
Wstęp str. 11 1. Zarządzanie wiedzą. Podstawowe pojęcia str. 21 Przyczyny popularności zarządzania wiedzą str. 21 Wiedza jako zasób str. 23 Co to jest wiedza str. 24 Rodzaje wiedzy str. 24 Uczenie się str. 26 Innowacje str. 27 Tematy do dyskusji str. 28 Jak to się robi w 3M? str. 28 Paul Revere str. 29 Studium przypadku str. 31 Volga-Dnepr Airlines str. 31 Podstawowe pojęcia str. 39 Krzyżówka str. 40 Bibliografia str. 41 2. Społeczeństwo wiedzy. Rys historyczny str. 43 Między filozofem a rzemieślnikiem str. 43 Od cechu do politechniki str. 44 Przedsiębiorcy wiedzy str. 47 Społeczeństwo wiedzy str. 50 Kooperacja R&D str. 58 Bruksela? Mamy problem... str. 62 Podstawowe pojęcia str. 68 Krzyżówka str. 69 Bibliografia str. 70 3. Cele zarządzania wiedzą str. 71 Wprowadzenie str. 71 Wiedza jako produkt. Tworzenie wiedzy str. 73 Wiedza jako zasób. Gromadzenie i dzielenie się wiedzą str. 80 Wiedza jako ograniczenie. Budowa uczącej się organizacji str. 86 Tematy do dyskusji str. 92 Partner czy konkurent str. 92 Przejęcie wiedzy str. 93 Zarządzanie wiedzą w strategii firmy str. 94 Redukcja zatrudnienia str. 95 Kosmetyki oparte na wiedzy str. 96 Drużyna Pierścienia str. 96 Studium przypadku str. 97 Ofiary czy zombie? str. 97 Podstawowe pojęcia str. 101 Krzyżówka str. 102 Bibliografia str. 103 4. Transfer technologii i wiedza utajona str. 105 Wprowadzenie str. 105 Przyczyny i cele transferu technologii w przedsiębiorstwach str. 108 Kierunki transferu technologii str. 109 Problemy związane ze skutecznym transferem technologii str. 112 Spin-outs: transfer technologii przez tworzenie nowych przedsiębiorstw str. 116 Od pomysłu do biznesu str. 119 Finansowanie rozwoju firm typu spin-out str. 122 Transfer technologii z firm lub jednostek badawczych do firm produkcyjnych str. 129 Formy transakcji: licencja, joint venture i przejęcie spółki innowacyjnej str. 134 Ochrona wiedzy technologicznej str. 136 Studium przypadku str. 139 Splashpower str. 139 Podstawowe pojęcia str. 143 Krzyżówka str. 144 Bibliografia str. 145 5. Rola kultury organizacyjnej w zarządzaniu wiedzą str. 147 Kultura organizacyjna a zarządzanie wiedzą str. 147 Kultura jako wewnątrzorganizacyjny rynek wiedzy str. 150 Uczenie się organizacji w perspektywie kultury str. 152 Kultury utrudniające i sprzyjające zarządzaniu wiedzą str. 154 Transformacja kultury: w kierunku kultury przyjaznej wiedzy str. 160 Studium przypadku str. 162 Zarząd samorządu studentów w Niepaństwowej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości str. 162 Zarząd samorządu studentów w roku akademickim 2004/2005 str. 164 Podstawowe pojęcia str. 173 Krzyżówka str. 174 Bibliografia str. 175 6. Systemy i struktury gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy str. 176 Wprowadzenie str. 176 Strategia kodyfikacji wiedzy str. 178 Kodyfikacja - przykład pracy handlowca str. 178 Kodyfikacja - przykład zarządzania projektami str. 180 Kodyfikacja - przykład wiedzy o sposobach pracy str. 182 Dokumenty i bazy wiedzy str. 185 Ochrona własności intelektualnej str. 189 Stanowisko dyrektora wiedzy str. 194 Problemy strategii kodyfikacji str. 195 Strategia personalizacji wiedzy str. 196 Personalizacja - przykład wprowadzania nowego pracownika str. 196 Komunikacja i współpraca w organizacji str. 197 Identyfikacja organizacyjnych ekspertów str. 199 Rozwiązania wspierające personalizację str. 205 Tematy do dyskusji str. 207 Kodyfikacja w projekcie str. 207 Doświadczenia polskich polityków str. 207 Wiedza firmy szkoleniowej str. 209 Mylić się jest rzeczą ludzką str. 210 Porady Dilberta str. 211 Studium przypadku str. 212 Teraz już wiemy, czego nie wiedzieliśmy str. 212 Podstawowe pojęcia str. 216 Krzyżówka str. 217 Bibliografia str. 218 7. Pozyskiwanie wiedzy z otoczenia. Wywiad gospodarczy. Relacje z partnerami oparte na wiedzy str. 220 Wprowadzenie str. 220 Pozyskiwanie informacji z otoczenia: brak informacji kontra informacyjny szum str. 221 Otoczenie organizacji str. 223 Źródła wiedzy w otoczeniu i o otoczeniu str. 225 Porządkowanie informacji str. 226 Wywiad gospodarczy str. 227 Rodzaje wywiadu gospodarczego str. 229 Wywiad a szpiegostwo gospodarcze str. 231 Relacje z partnerami oparte na wiedzy str. 232 Studium przypadku str. 234 Grupa ITI str. 234 Podstawowe pojęcia str. 243 Krzyżówka str. 244 Bibliografia str. 245 8. Pomiar i wycena zasobów wiedzy str. 246 Klasyfikacje kapitału intelektualnego str. 246 Zasoby wiedzy a rachunkowość str. 248 Odbiorcy informacji o zasobach wiedzy, czyli interesariusze przedsiębiorstwa str. 252 Kto potrzebuje informacji o kapitale intelektualnym firmy str. 252 Zakres informacji istotnych z punktu widzenia różnych interesariuszy str. 254 Przegląd wybranych modeli pomiaru kapitału intelektualnego str. 255 Modele pomiaru i wyceny kapitału intelektualnego na podstawie karty wyników str. 259 Modele pomiaru i wyceny kapitału intelektualnego za pomocą wskaźników finansowych str. 276 Tematy do dyskusji str. 283 Ile warta jest marka? str. 283 Banki vs. fundusze venture capital str. 284 Czy można wyceniać człowieka...? str. 286 Ochrona własności intelektualnej a dostęp do leków ratujących życie str. 286 Monitor aktywów intelektualnych firmy Infosys str. 287 Studium przypadku str. 289 Przedsiębiorstwo ABC str. 289 Patent na jogę...? str. 292 Podstawowe pojęcia str. 296 Krzyżówka str. 298 Bibliografia str. 299 9. Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie wiedzą str. 302 Wprowadzenie str. 302 System informatyczny str. 302 System informatyczny a system zarządzania wiedzą str. 303 Typologie systemów informatycznych wspierających zarządzanie wiedzą str. 305 Przegląd systemów informatycznych wspierających zarządzanie wiedzą str. 307 Business Intelligence str. 307 Systemy obiegu zadań i zarządzania procesami str. 309 Systemy zarządzania dokumentami i rekordami str. 312 Systemy pracy grupowej str. 315 Systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM) str. 316 Portale str. 318 Mechanizmy wyszukiwania i indeksowania str. 321 Technologie społeczne str. 323 Podsumowanie str. 328 Tematy do dyskusji str. 329 Niepotrzebny katalog kompetencji str. 329 Czerpiąc z wcześniejszych doświadczeń str. 330 Spontaniczne wykorzystanie technologii społecznych str. 331 Wiedza w spadku str. 332 Studium przypadku str. 333 Intranetowa skarbnica wiedzy str. 333 Podstawowe pojęcia str. 335 Krzyżówka str. 336 Bibliografia str. 337 10. Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie wiedzą str. 338 Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji opartej na wiedzy str. 338 Architektura zasobów ludzkich w organizacji zarządzającej wiedzą - ujęcie modelowe str. 342 Główne elementy architektury zasobów ludzkich w organizacji zarządzającej wiedzą str. 347 Pozyskiwanie pracowników w organizacji opartej na wiedzy str. 347 Motywowanie pracowników w procesie zarządzania wiedzą str. 348 Rozwój pracowników wiedzy str. 351 Studium przypadku str. 354 Szkolenia w ComputerLandzie str. 354 Podstawowe pojęcia str. 357 Krzyżówka str. 358 Bibliografia str. 359 11. Zadania liderów w stymulowaniu kreatywności i w zarządzaniu wiedzą str. 361 Wprowadzenie str. 361 Przywództwo jako zasób organizacyjny str. 362 Jak rozwijać przywództwo w organizacji? str. 364 Zadania liderów w zarządzaniu wiedzą str. 364 Dyrektor ds. wiedzy str. 366 Rekrutacja i rozwój liderów str. 369 Przywództwo transformacyjne str. 370 Tworzenie przestrzeni dla kreatywności str. 371 Kreatywność a zarządzanie str. 372 Czym jest kreatywność str. 373 Kreatywność w pracy - wyzwanie dla zarządzania str. 373 Kreatywność w grupie str. 377 Bariery kreatywności w zespole str. 378 Twórcze konflikty str. 381 Studium przypadku str. 384 Malinowski Mikro-holding str. 384 Podstawowe pojęcia str. 391 Krzyżówka str. 392 Bibliografia str. 393 12. Pracownicy intelektualni. Profesjonalizacja wiedzy str. 394 Transformacja od człowieka organizacji do pracownika intelektualnego str. 394 Pracownicy intelektualni str. 395 Tradycyjne profesje str. 395 "Nowi" pracownicy intelektualni str. 396 Wspólnoty praktyków str. 402 Profesjonalizacja wiedzy str. 405 Nowa definicja profesjonalisty str. 405 Profesjonalizacja wiedzy na poziomie jednostki str. 407 Profesjonalizacja wiedzy na poziomie zespołu str. 409 Tematy do dyskusji str. 411 Myśl... do przemyślenia str. 411 Orkiestra str. 412 Mistrzowska drużyna str. 413 Dziwaczne metody zarządzania kreatywnością str. 414 "Przełomowe" spotkanie str. 415 Test str. 416 Podstawowe pojęcia str. 418 Krzyżówka str. 420 Bibliografia str. 421 13. Wiedza i refleksja - podejście action research str. 423 Historyczne fundamenty str. 423 Obecne koncepcje postrzegania wiedzy str. 425 Wiedza a proces zdobywania umiejętności str. 429 Zmiana a sposoby uczenia się str. 431 Tematy do dyskusji str. 434 W poszukiwaniu kompetencji str. 434 Zmiany nie zawsze planowane str. 435 Wybór str. 436 Studium przypadku str. 436 LOT Catering str. 436 Podstawowe pojęcia str. 442 Krzyżówka str. 443 Bibliografia str. 444 14. Wyzwania zarządzania wiedzą str. 446 Wprowadzenie str. 446 Typowe problemy inicjatyw zarządzania wiedzą str. 447 Wiedza, informacja a dane str. 448 Ograniczenia kodyfikacji wiedzy str. 448 Wiedza i władza str. 450 Zalew informacji str. 451 Błędy decyzyjne str. 452 Wiedza jako źródło problemów str. 455 Zarządzanie wiedzą jako moda str. 457 Tematy do dyskusji str. 461 Klient nasz pan str. 461 Lepiej nie wiedzieć? str. 462 Cena wiedzy str. 463 1000 procent normy str. 464 Wiedza kluczem do sukcesu str. 464 Studium przypadku str. 466 Upadek Iridium str. 466 Podstawowe pojęcia str. 468 Krzyżówka str. 469 Bibliografia str. 470 Rozwiązania krzyżówek str. 473 Indeks str. 479