Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. T. 24 - 01 Inkaust. Holokaust. Trudna lekcja pisania w czasach Zagłady
24. tom „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” adresowany jest do polonistów, studentów polonistyki, dydaktyków języka ojczystego i literatury oraz do pedagogów. Zamieszczono w nim kilkanaście artykułów z zakresu edukacji literackiej i kulturowej oraz językowej, a ponadto – 8 recenzji najnowszych prac o profilu dydaktycznym. Dydaktycy literatury przedstawiają m.in. ciekawe pomysły na cykle lekcji o Holokauście (tej propozycji towarzyszy refleksja nad szkolną koncepcją mówienia o Zagładzie, także próba nowego odczytania "Akademii Pana Kleksa" Jana Brzechwy) oraz o paradoksach poetyckich w twórczości księdza Jana Twardowskiego (analiza i interpretacja poezji Twardowskiego połączona została z elementami kształcenia językowego i kulturowego), wskazują, jak kształtować świadomość aksjologiczną uczniów (np. wykorzystując powieść Gustawa Morcinka "Judasz z Monte Sicuro"); podejmują problem inności we współczesnej literatury dziecięcej (m.in. miejsca dzieci w nowym modelu współczesnej rodziny). Dydaktycy języka dzielą się natomiast wynikami swoich badań dotyczących obrazu
nauczyciela w wypowiedziach internautów i czynników, które mają wpływ na ocenę nauczycieli przez społeczeństwo; sposobu opracowania szkolnych słowników poprawnej polszczyzny (na przykładzie haseł z komponentem GŁOWA); znajomości znaczeń wybranych frazeologizmów somatycznych przez uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych; wartości stylistycznej spójników w analizowanych
tekstach informacyjnych i materiale ćwiczeniowym w wybranych podręcznikach szkolnych. Artykuły, które znalazły się w tomie wzbogacą warsztat dydaktyczny nauczycieli i studentów oraz skłonią ich do refleksji nad rolą przedmiotu język polski w rozwijaniu postaw i osobowości uczniów, a także funkcją nauczyciela we współczesnej szkole.
Spis rzeczy
I. Edukacja literacka i kulturowa
Małgorzata WÓJCIK-DUDEK: Inkaust. Holokaust. Trudna lekcja pisania w czasach Zagłady / 7
Magdalena OCHWAT : Jana Twardowskiego (o)czarowanie paradoksami. Źródła paradoksów poetyckich — lektura licealisty / 19
Lucyna SADZIKOWSKA: Judasz z Monte Sicuro — lekcja o moralności czasów wojny / 41
Karolina KWAK: Czy normalnie znaczy inaczej? O literaturze dziecięcej przełamującej stereotypy / 61
II. Edukacja językowa
Diana JAGODZIŃSKA: Obraz(y) zawodu nauczyciela w opiniach internautów (wokół listu otwartego MEN do rodziców i opiekunów) / 73
Emilia CZARNOTA : Związki frazeologiczne z komponentem GŁOWA w słownikach szkolnych oraz uczniowskich eksplikacjach / 87
Aleksandra ZOK-SMOŁA : Wartość stylistyczna spójników w wybranych podręcznikach do kształcenia językowego na III etapie kształcenia / 99
III. Recenzje
Sylwia KAROLAK: Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947—1991. Kanon, który nie powstał (Małgorzata WÓJCIK-DUDEK) / 113
Magdalena OCHWAT : Poezja paradoksów — paradoksy w poezji. Poetycka teologia księży Jana Twardowskiego, Janusza Stanisława Pasierba, Wacława Oszajcy (Ewa OGŁOZA) / 119
Ewa OGŁOZA : Wokół opowieści Hansa Christiana Andersena. O radości czytania (Lucyna SADZIKOWSKA) / 123
Helena BOROWIEC : Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne) (Małgorzata KARWATOWSKA) / 127
Helena SYNOWIEC : Śląska ojczyzna polszczyzna z perspektywy edukacyjnej. Wybór zagadnień (Zofia BUDREWICZ) / 133
Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność) (Edyta KOREPTA) / 139
Bogumił Hoff (1829—1894) — „odkrywca” Wisły. Red. R. Czyż (Ewa OGŁOZA) / 140
Małgorzata Karwatowska, Leszek Tymiakin: Światy uczniowskie. Język — media — komunikacja (Bernadeta NIESPOREK-SZAMBURSKA) / 149