"Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego". T. 23 - 06 Śląski Pasek? Uwagi o książce "Z pamiętnika Westfaloka" i jej przydatności w edukacji
Kolejny tom wydawnictwa ciągłego adresowany jest do polonistów, studentów polonistyki, dydaktyków języka ojczystego i literatury oraz do pedagogów. Zamieszczone w nim artykuły uwzględniają problemy kształcenia polonistycznego we współczesnej szkole, takie jak m.in.: przygotowanie studentów do interpretacji
tekstów poetyckich, wyzwalanie przez
nauczycieli twórczej postawy uczniów, możliwości dialogu z tradycją literacką na lekcjach, "czytanie" obrazu, analiza tekstów reklam jako tekstów kultury, przydatność publikacji wspomnieniowej o zasięgu regionalnym do badań językowo-kulturowych i działań edukacyjnych. Kilka artykułów dotyczy dyskursu szkolnego i związanej z nim aktualnej problematyki: wulgaryzacji języka, komunikatywności podręczników do plastyki i muzyki, przenikania się słowa i obrazu w publikacjach adresowanych do uczniów, sposobów opracowania wybranych zagadnień gramatycznych w podręcznikach dawnych i najnowszych. Ponadto w tomie zamieszczono recenzje kilku – przydatnych w teoretycznym i praktycznym przygotowaniu polonistów – publikacji. Tom wzbogaci warsztat dydaktyczny nauczycieli i studentów oraz skłoni ich do refleksji nad rolą języka polskiego w rozwijaniu osobowości uczniów.
SPIS RZECZY
I. Edukacja literacka i kulturowa
Ewa JASKÓŁOWA: Jak uniwersytet przygotowuje przyszłych nauczycieli polonistów do nauczania interpretacji? / 7
Elżbieta DUTKA: Pytania o duszę. Dialog z tradycją literacką na lekcjach języka polskiego w liceum jako przybliżanie współczesności / 17
Izabela ŁUC: Przygotowanie uczniów do odbioru tekstów reklam komercjalizujących obraz sztuki / 35
Danuta BULA: O potrzebie postawy twórczej nauczyciela / 53
Małgorzata WÓJCIK-DUDEK: Od Zuhanden do Vorhanden, czyli od Diega Velázqueza do Mirosława Bałki / 67
Daniela DYLUS: Śląski Pasek? Uwagi o książce Z pamiętnika Westfaloka i jej przydatności w edukacji / 77
II. Edukacja językowa
Emilia CZARNOTA: Nauczyciel polonista wobec wulgaryzacji języka uczniów / 89
Diana JAGODZIŃSKA: O trudnościach w opisywaniu tekstów wspomnieniowych (refleksje filologiczne) / 101
Małgorzata BORTLICZEK: Obraz i słowo — o stylu popularnonaukowym w publikacjach dla dzieci / 111
Urszula KOPEĆ, Karolina MAZUR: O tytułach opowiadań uczniowskich / 133
Aleksandra ZOK-SMOŁA: Uwagi o spójnikach w podręcznikach szkolnych — dawniej i dziś / 141
Anna ŁOBOS: Udział części mowy w wybranych podręcznikach do nauczania muzyki i plastyki w klasach IV—VI szkoły podstawowej / 155
Recenzje
Katarzyna Maria PŁAWECKA: Przygotowanie polonistyczne uczniów wiejskich gimnazjów w perspektywie dalszego kształcenia (na przykładzie gminy Laskowa) (Maria SIENKO) / 167
Odmiany polszczyzny w szkole. Red. Helena Synowiec przy współudziale Marty Kubarek (Małgorzata KITA) / 175
Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Red. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk (Maria WACŁAWEK) / 185
Uczeń w roli mówcy. Inspiracje i wskazówki metodyczne. Red. Agnieszka Kania, Łucja Staniczek (Ewa JASKÓŁOWA) / 191
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1. Red. Anna Guzy, Danuta Krzyżyk. T. 2. Red. Anna Guzy, Bernadeta Niesporek-Szamburska (Diana JAGODZIŃSKA) / 197
Iwona Gralewicz-Wolny, Beata Mytych-Forajter: Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury (Małgorzata WÓJCIK-DUDEK) / 201
Karolina Kusek: Pomiędzy tęczą a błotnym kamieniem i Gdy oniemieli wieszcze… Wiersze wybrane i nowe. Red. Dariusz T. Lebioda (Bernadeta NIESPOREK-SZAMBURSKA) / 207
Krystyna Zabawa: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej (Ewa OGŁOZA) / 213
Indeks osobowy / 215