Wstęp do wiedzy o grach tradycyjnych - 02 Rozdz. 2, cz. 2. Gry planszowe: Szachy i ich odmiany; Warcaby; Inne gry planszowe z wykorzystaniem szachownicy i warcabnicy; Pozostałe gry planszowe
Książka stanowi kompendium wiedzy na temat historii gier tradycyjnych, ich funkcji i znaczenia w dziejach rozwoju społeczeństw. Zbiera wiadomości dotyczące poszczególnych grup gier oraz szczegółowo prezentuje ich zasady. W pięciu rozdziałach zostały omówione zagadnienia związane z samymi pojęciami „gra” i „
zabawa”, gry planszowe, karciane, hazardowe oraz domino i układanki. Niewątpliwym atutem książki jest bogaty materiał ilustracyjny.
Spis treści
Wstęp / 7
U podstaw pojęć „zabawa” i „gra”. Uwagi ogólne / 9
Wprowadzenie / 9
Ludyzm jako zjawisko historyczne / 10
Gry i zabawy w kulturze ludowej. Przykłady z folkloru polskiego / 12
Z problematyki klasyfikacji gier i zabaw / 14
Gry planszowe / 21
Uwagi wstępne / 21
Pachisi i jej warianty / 22
Tryktrak i gry tryktrakowe / 27
Gry spiralne / 33
Młynek / 37
Go / 42
Gry oblężnicze / 45
Mankala / 49
Szachy i ich odmiany / 52
Warcaby / 67
Inne gry planszowe z wykorzystaniem szachownicy i warcabnicy / 73
Pozostałe gry planszowe / 82
Domino oraz inne układanki / 85
Karty i gry karciane / 89
Historia / 89
Gry karciane / 96
Systematyka gier według Nikołaja Rozalijewa / 99
Pasjanse / 104
Gry hazardowe / 107
Kości / 108
Poker / 109
Ruletka / 111
Inne gry hazardowe / 113
Zakończenie / 115
Bibliografia / 117
Summary / 119
Zusammenfassung / 119