0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Współpraca szkoły z rodziną

(eBook)

w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym - działania stosowane i postulowane

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2008

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Dorota Smykowska

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 39,80 zł
35,82 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Współpraca szkoły z rodziną

Przedmiotem publikacji jest współdziałanie szkoły specjalnej i rodziny w zaspokajaniu potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego dziecka lekko upośledzonego umysłowo. Zbadanie i ukazanie tego problemu w dzisiejszych warunkach życia dzieci upośledzonych umysłowo i ich rodzin wydaje się zasadne poznawczo i wskazane z terapeutycznego punktu widzenia.

Podjęte w publikacji badania stanowiły próbę odpowiedzi na następujące pytanie:

Jakie są realne możliwości stymulowania rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim w obecnych warunkach społecznych i oświatowych poprzez optymalizację współdziałania szkoły specjalnej i rodziny?

Opracowanie składa się z części teoretycznej, metodologicznej i empirycznej.

W części teoretycznej znajduje się analiza polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących roli rodziny, szkoły i grupy rówieśniczej w zaspokajaniu potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, a także istoty upośledzenia umysłowego.

Część metodologiczna prezentuje konceptualizację badań empirycznych. Zastosowane rozwiązania metodologiczne pozwoliły na hipotetyczne sformułowanie kierunków aktywności szkoły specjalnej i rodziny służącej stymulowaniu rozwoju biopsychosocjokulturalnemu dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim oraz na opracowanie głównych założeń programu optymalizacji współdziałania tych dwóch środowisk wychowawczych.

W części empirycznej znajduje się analiza uzyskanych wyników badań, przeprowadzonych w środowisku rodzinnym i szkolnym dzieci upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim.

Badania pozwoliły na poznanie i ocenę funkcjonowania środowiska rodzinnego i szkolnego, rozpatrywanego na gruncie zaspokajana potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego tych dzieci. Konsekwencją takiej analizy i oceny było ukazanie możliwości i form stymulowania tego rozwoju dziecka w szkole i w rodzinie. Prowadzone badania ukazały również związek pomiędzy warunkami rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka w rodzinie, wydolnością wychowawczą rodziców, a poziomem zagrożenia tego rozwoju.

Pozwoliły także na określenie form i zakresu istniejącej współpracy między szkołą specjalną a rodziną oraz na poznanie oczekiwań rodziców wobec szkoły i nauczycieli. Jednocześnie dane pochodzące z rozpoznań dały podstawy do krytycznego spojrzenia na efekty tego współdziałania, stworzyły możliwości dla propozycji jego modyfikowania i postulowania badań naukowych w zakresie ulepszenie warunków rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka i udoskonalenia współdziałania szkoły specjalnej z rodziną.

Materiał badawczy jest wzbogacony opisami 20 przypadków uczniów, stanowiących ilustrację danego zagrożenia lub uwarunkowania.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia ogólna
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7308-820-7
  • ISBN druku: 978-83-7308-820-7
  • Liczba stron: 360
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie	11
Rozdział I. Podstawowe środowiska wychowawcze oraz ich współpraca w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci	15
	1. Środowisko wychowawcze – jego podział i struktura	15
	2. Współpraca szkoły i rodziny we wspomaganiu rozwoju dzieci	19
	3. Współpraca rodziców i nauczycieli we wspomaganiu rozwoju dzieci	27
Rozdział II. Zjawisko upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim	39
	1. Wprowadzenie w problematykę upośledzenia umysłowego	39
	2. Specyfika rozwoju osobowościowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim	40
		2.1. Rozwój biologiczny	41
		2.2. Rozwój psychiczny	44
			2.2.1. Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim	48
			2.2.2. Sfera emocjonalna u dzieci lekko upośledzonych umysłowo	54
		2.3. Rozwój społeczny	58
		2.4. Rozwój kulturalny	63
	3. Obecny stan wiedzy naukowej (badań) o upośledzeniu umysłowym dzieci	65
Rozdział III. Rola rodziny i szkoły w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym	81
	1. Rodzina jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe dziecka upośledzonego umysłowo	81
		1.1. Rozwój biologiczny	81
		1.2. Rozwój psychospołeczny	85
		1.3. Rozwój kulturalny	98
		1.4. Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim	104
	2. Szkoła jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe uczniów upośledzonych umysłowo	110
		2.1. Pomoc szkoły w biologicznym rozwoju uczniów	112
		2.2. Działania szkoły wspierające psychospołeczny rozwój uczniów	114
		2.3. Rola szkoły w kulturalnym rozwoju uczniów	120
		2.4. Praca szkoły nad zaspokajaniem potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim	124
	3. Znaczenie klasy szkolnej w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim	129
Rozdział IV. Konceptualizacja i realizacja własnych badań empirycznych	135
	1. Przedmiot i metodologiczne założenia badań	135
	2. Problematyka badań	139
	3. Metoda i techniki badawcze	141
	4. Teren badań i grupa respondentów	142
	5. Etapy i realizacja badań środowiskowych	155
	6. Organizacja i przebieg badań	158
Rozdział V. Uwarunkowania rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim	161
	1. Rodzinne warunki rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim	161
		1.1. Czynniki rozwoju biologicznego	162
		1.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego	171
		1.3. Czynniki rozwoju kulturalnego	183
	2. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku rodzinnym	187
		2.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym	188
		2.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym	199
		2.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym	206
	3. Typologia rodzin z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim	211
		3.1. Kryterium warunków bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka	212
		3.2. Kryterium odniesienia (stosunku) rodziców do szkoły specjalnej	220
	4. Warunki rozwoju i adaptacji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w środowisku szkoły specjalnej	231
		4.1. Czynniki rozwoju biologicznego	232
		4.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego	237
		4.3. Czynniki rozwoju kulturalnego	240
	5. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku szkoły specjalnej	244
		5.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym	244
		5.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym	246
		5.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym	247
Rozdział VI. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim	251
	1. Pomoc szkoły w korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń rozwoju biologicznego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim	252
	2. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zakresie wspierania psychospołecznego rozwoju dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim	257
	3. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w tworzeniu warunków rozwoju kulturalnego dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym	262
	4. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną we wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka z lekkim upośledzeniem umysł
Słowa kluczowe: wychowanie Pedagogika Impuls

Inni Klienci oglądali również

35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Organizacja wycieczki i zielonej szkoły - 15 problemów z rozwiązaniami

Publikacja „Organizacja wycieczki i zielonej szkoły – 15 problemów z rozwiązaniami” to praktyczny, narzędziowy poradnik zawierający omówienie zasad organizacji wycieczek i wyjść szkolnych. Zapoznaj się z konkretnymi wska...
9,09 zł 10,10 zł
Do koszyka

Dziecko i rodzina wobec choroby nowotworowej — postulat o włączenie zagadnienia do kształcenia nauczycieli i pedagogów szkolnych

Tak ciężka choroba jak nowotwór przekształca zupełnie rzeczywistość, nie tylko dziecka, ale i całej rodziny oraz wpływa na szkołę, nauczycieli, sposób ich pracy, którzy muszą podejmować refleksję, jak kształcić, opiekując się zaraz...
18,89 zł 20,99 zł
Do koszyka

Wypuśćcie mnie ze szkoły czarownic!

Kontynuacja przezabawnej magicznej serii!Daisy Kurzajka jest teraz nazywana ISKIERKĄ ROPUCHĄ, najbardziej czarodziejską CZAROWNICĄ w historii. Dziewczynka nadal pragnie jednak przede wszystkim zostać AKTORKĄ. Właśnie dlatego ma zamiar za ws...
71,10 zł 79,00 zł
Do koszyka

Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794. Tom 4. Szkoły w Wydziale Wielkopolskim

Przekazujemy Czytelnikom czternastotomową serię publikacji będących rezultatem badań zespołu historyków wychowania z kilku polskich środków akademickich, prowadzonych w ramach grantu Narodowego Programu rozwoju Humanistyki, na temat Komis...
44,10 zł 49,00 zł
Do koszyka

Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794. Tom 13. Szkoły w Wydziale Poleskim

Przekazujemy Czytelnikom czternastotomową serię publikacji będących rezultatem badań zespołu historyków wychowania z kilku polskich ośrodków akademickich, prowadzonych w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, na temat Komi...
71,10 zł 79,00 zł
Do koszyka

Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. Praktyka lekarza rodzinnego

Celem książki jest przedstawienie praktycznych informacji, które ułatwią lekarzowi rodzinnemu nawiązanie i utrzymanie kontaktu z pacjentem oraz poznanie jego oczekiwań i obaw związanych z chorobą, a studentom medycyny wskażą, na czym polega prac...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!