Wrażliwość społeczna przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar
Monografia wypełnia lukę wiedzy w obszarze wrażliwość społecznej przedsiębiorstwa w polskiej literaturze z dziedziny zarządzania. Koncepcja wrażliwości społecznej została zaprezentowana na tle dyskursu teoretycznego poświęconego rozwojowi czterech koncepcji naukowych, które miały kluczowe znaczenie dla kształtowania badanej cechy współczesnego przedsiębiorstwa. Szczególnym walorem publikacji jest rozbudowana warstwa metodyczna, która doprowadziła do opracowania metody i oryginalnego narzędzia do pomiaru stopnia zaawansowania wrażliwości społecznej przedsiębiorstw oraz autorskiej metody oceny raportów społecznych.Jej główną wartością jest nowatorskie podejście do zagadnień komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem w kontekście społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, ze szczególnym naciskiem na analizę zawartości informacyjnej i jakości tych informacji w obszarze wrażliwości społecznej przedsiębiorstw. Warto podkreślić wysoką wartość analizy raportów społecznych siedmiu przykładowych przedsiębiorstw, w ramach której Autor dokładnie określa wszystkie cechy, które powinny być zbadane i dokonuje ich pomiaru. Jest to cenny przykład dla praktyków, mających zamiar ocenić sprawozdanie społeczne przedsiębiorstwa i rozwój wrażliwości społecznej analizowanego podmiotu.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Geneza wrażliwości społecznej przedsiębiorstwa
1.1. Zmiany poglądów na rolę czynnika ludzkiego w zarządzaniu przedsiębiorstwem
1.2. Koncepcja interesariuszy
1.3. Koncepcja zrównoważonego rozwoju
1.4. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu
1.5. Wnioski
Rozdział 2. Pomiar wrażliwości społecznej przedsiębiorstwa
2.1. Kontekst wyłaniania się idei wrażliwości społecznej
2.2. Istota wrażliwości społecznej przedsiębiorstwa
2.3. Metody pomiaru wrażliwości społecznej przedsiębiorstwa
2.3.1. Autorska metoda pomiaru wrażliwości społecznej przedsiębiorstwa
2.4. Raportowanie społeczne jako narzędzie pomiaru i komunikowania wrażliwości społecznej przedsiębiorstwa
2.4.1. Istota raportowania społecznego
2.4.2. Standardy działalności społecznie odpowiedzialnej i raportowania społecznego
2.4.3. Autorski sposób oceny raportów społecznych
Rozdział 3. Wrażliwość społeczna grup kapitałowych w Polsce - wyniki badań empirycznych
3.1. Cel, przedmiot, założenia metodyczne oraz przebieg badań
3.2. Badania wrażliwości społecznej grup kapitałowych w Polsce
3.3. Syntetyczna ocena raportów społecznych sporządzanych przez grupy kapitałowe w Polsce
3.4. Wnioski
Zakończenie
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
Aneks. Ocena szczegółowa raportów społecznych sporządzanych przez grupy kapitałowe w Polsce