\n\nW książce zaprezentowano szczegółową analizę oraz kategoryzację istotnych zagadnień dotyczących wizerunku gminy i jego ochrony, w tym m.in.:
budowanie wizerunku gminy, kreowanie marki i branding gminy, kampanie reklamowe w kształtowaniu wizerunku gminy, rola logotypu jako elementu identyfikacji wizualnej gminy;
wizerunek jako dobro osobiste gminy: pojęcie dobra osobistego osoby prawnej i jego charakter prawny, wizerunek jako dobre imię gminy, identyfikacja wizualna gminy, hasła promocyjne i slogany reklamowe gminy;
ochrona wizerunku gminy: środki ochrony dóbr osobistych gminy, przykłady naruszenia wizerunku gminy oraz strefy identyfikacji wizualnej, roszczenia w przypadku naruszeń.
\n\nW publikacji odwołano się nie tylko do jurydycznego rozumienia „wizerunku”, lecz także przywołano kontekst badań socjologicznych oraz ekonomicznych, przede wszystkim z zakresu marketingu i promocji. Takie ujęcie tematu przedstawia szerszy zakres przesłanek i uwarunkowań, jakimi kieruje się jednostka samorządu terytorialnego w tworzeniu i wykorzystywaniu swojego wizerunku.
\n\n Adresaci:\n Publikacja przeznaczona jest dla osób zajmujących się kreowaniem wizerunku jednostek samorządu terytorialnego oraz wizerunku w marketingu terytorialnym. Zainteresuje także adwokatów i radców prawnych współpracujących z samorządami oraz przedstawicieli nauki prawa, ekonomii, czy socjologii.
Wstęp.....................................................................................................................................6 Rozdział I Wizerunek gminy................................................................................................................10 1. Pojęcie wizerunku miejsca ..............................................................................................13 2. Typy wizerunku miejsca...................................................................................................26 3. Funkcje wizerunku miejsca..............................................................................................29 4. Wizerunek, tożsamość a marka gminy.............................................................................34 5. Budowanie wizerunku......................................................................................................42 5.1 Kreowanie marki i branding gminy................................................................................47 5.2. Kampanie reklamowe w kształtowaniu wizerunku gminy............................................52 6. Logotyp jako podstawowy element identyfikacji wizualnej gminy.................................54 7. Rozpoznawalność jako wyznacznik wizerunku gminy....................................................58 7.1. Kreatorzy wizerunku gminy..........................................................................................62 8. Postrzeganie gminy..........................................................................................................64 9. Konkluzja.........................................................................................................................67 Rozdział II Wizerunek jako dobro osobiste gminy.............................................................................70 1. Pojęcie dobra osobistego osoby prawnej ........................................................................71 2. Obiektywne ujęcie natury dóbr osobistych i ich naruszenie............................................73 2.1. Obiektywne kryteria naruszenia dóbr osobistych osób prawnych................................76 3. Konstrukcja dobra osobistego osoby prawnej..................................................................78 3.1. Znaczenie art. 43 kodeksu cywilnego..........................................................................78 3.2. Dobra osobiste osoby prawnej jako dobra sui generis..................................................82 3.3. Problem ogólnego prawa osobistego i wielość praw osobistych..................................88 4. Charakter prawny dóbr osobistych osób prawnych.........................................................92 5. Dobra osobiste gmin jako osób prawnych.......................................................................95 6. Wizerunek jako dobro osobiste gminy.............................................................................97 6.1. Spór w orzecznictwie dotyczący tego, czy osoba prawna ma prawo do ochrony swojego wizerunku........................................................................................................................98 6.2. Prawo do wizerunku osób fizycznych..........................................................................98 6.3. Wizerunek stanowi dobro osobiste gminy...................................................................100 6.3.1. Wizerunek jako dobre imię gminy...........................................................................101 6.3.2. Wizerunek jako strefa identyfikacji wizualnej gminy.............................................110 6.3.2.1. Nazwa gminy.........................................................................................................113 6.3.2.2. Herb gminy............................................................................................................118 6.3.2.3. Logo gminy...........................................................................................................122 6.3.2.4. Hasła promocyjne, slogany reklamowe................................................................124 6.3.2.5. Inne symbole gminy..............................................................................................124 7. Konkluzja.......................................................................................................................125 Rozdział III Ochrona wizerunku gminy .............................................................................................127 1. Przesłanki i środki ochrony dóbr osobistych gminy.......................................................129 1.1. Bezprawność działania jako podstawowa przesłanka ochrony dóbr osobistych gminy................................................................................................................................. 130 1.2. Działanie w ramach porządku prawnego....................................................................136 1.3. Zgoda uprawnionego...................................................................................................137 1.4. Działanie w obronie uzasadnionego interesu .............................................................140 2. Legitymacja czynna gminy w zakresie .........................................................................147 3. Przykłady naruszenia wizerunku gminy.........................................................................148 3.1. Przykładowe sytuacje .................................................................................................148 3.2.Przykładowe sytuacje naruszenia strefy identyfikacji wizualnej gminy.................... 154 3.2.1. Naruszenie herbu gminy...........................................................................................154 3.3. Naruszenie nazwy gminy............................................................................................155 4. Środki ochrony...............................................................................................................156 4.1. Środki ochrony niemajątkowej...................................................................................157 4.1.1. Powództwo o ustalenie.............................................................................................157 4.1.2. Roszczenie o zaniechanie.........................................................................................159 4.1.3. Roszczenie o usunięcie skutków naruszenia............................................................162 4.2. Środki ochrony majątkowej........................................................................................167 5. Konkluzja ......................................................................................................................171 Zakończenie .....................................................................................................................174 Bibliografia...................................................................................................................... 182