Wdzięczność i zobowiązanie. Myśl Jana Pawła II źródłem inspiracji współczesnego środowiska akademickiego
Jeśli ktoś nie rozumiał pojęciowej triady „autorytet-władza-siła", to ją zrozumiał, przeżywając jedną z dwóch wojen światowych albo żyjąc w totalitarnej rzeczywistości. Przemocy, wojen, presji i ucisku wbrew pozorom ostatnie stulecie nam nie szczędziło i być może biło pod tym względem wszelkie rekordy. Wysublimowanej i smagającej wyobraźnię myśli humanistycznej towarzyszyły chłoszczące skórę do krwi i wyjaławiające mózg akty masowej przemocy i kondensaty nienawiści.
Jeśli ktoś miał wątpliwości jak może ucieleśniać się triada „sztuka-wolność- emocje", to dowiedział się o tym, zanurzając się choćby na chwilę w jednej z muzycznych subkultur. Tam wszystko było wolnościową i artystyczną rewolucją. To ruchy hipisowskie, to głośne gitarowe riffy, to koncerty Beatlesów i festiwal Woodstock. Muzyka, zachłyśnięcie wolnością polityczną i cielesną stymulowane przez alternatywne kultury poddały się jednocześnie działaniu marihuany i LSD. Czkawka kontestacji jest do dzisiaj słyszalna w ośrodkach odwykowych.
Triady te, podobnie jak kilka innych, przeminęły. Dyktatorzy padli, odeszli w niepamięć, a chcąc budować Nowy Rzym, doczekali się najczęściej pomników pogardy i infamii. Zostały po nich ofiary, potomkowie ofiar, koszmary senne i obozy-pomniki. Artyści zestarzeli się, założyli intratne firmy płytowe i wykreowali rynek handlu narkotykami, których żywotność okazała się dłuższa niż ich onegdaj długie włosy.
Przedmowa - „Ten krąg" - Aleksander Nalaskowski /7
Wstęp - ks. Czesław Kustra /9
CZĘŚĆ PIERWSZA: FIDES
Bp Tadeusz Pieronek - Intuicja pasterska Jana Pawła II /15
Jerzy Bagrowicz - Jan Paweł II - pasterz Kościoła, człowiek dialogu i wychowawca /25
Władysława Szulakiewicz - O uczących i uczonych. Szkic z pedeutologii historycznej /43
Roman Schulz - Alternatywne dzieciństwo i rodzicielstwo osobliwością kulturową przełomu wieków /53
Jacek Błeszyński - Jan Paweł II - orędownik dziecka osieroconego /61
Czesław Kustra - Błogosławiony ks. Bronisław Bonawentura Markiewicz (1842-1912)o Papieżu Polaku (1920-2005)/ 69
Dariusz Góra-Szopiński - Ład międzynarodowy według Jana Pawła II /83
Jarosław Horowski - Zaproszenie do uczestnictwa. Od koncepcji wychowawczych Karola Wojtyły - do duszpasterskiej postawy Jana Pawła II/93
Monika Staszewicz - „Szczytem był każdy człowiek wyrastający z tej ziemi i każdy nim jest..." - wychowanie seksualne w świetle nauki Kościoła /105
Anna Więcławska - Kryzys ojcostwa czy nowe ojcostwo?/121
Agnieszka Uniewska - „Pokój darem Boga dla człowieka" - Jana Pawła II filozofia pokoju /135
Anna Jarkowska - Wychowanie do miłości w rodzinie w świetle nauczania Jana Pawła II /153
Krzysztof Pilarz - Koncepcje uzależnienia a godność człowieka na podstawie myśli Jana Pawła II /167
CZĘŚĆ DRUGA: RATIO
Andrzej Wojciechowski - Umarł Papież /179
Piotr Petrykowski - Czy ratować Niniwę - czyli po co nam wiedza /195
Józef 'Binnebesel - Kamil a droga cudu w tryptyku doświadczania śmierci Jana Pawła II /201
Marzenna Zaorska - Nauka oraz postawa Jana Pawła II a osobista percepcja istoty zawodu pedagoga specjalnego /205
Piotr Błajet - Wojownik Radości /215
Anna Miszewska - Świadkowie przeszłości, inspiratorzy mądrości - Jan Paweł II o jesieni życia /225
Ireneusz Pyrzyk - System opiekuńczo - wychowawczy w teorii i praktyce pedagogicznej /233
Agnieszka Wałęga - Działalność patriotyczna i pedagogiczna Wandy (1890-1994) i ks. Henryka (1882-1939) Szumanów /243
Jan Paweł II i młodzi na Światowych Dniach Młodzieży, które trwają bez końca /257
Karolina Radecka - O poszukiwaniu autorytetu /267