Kolejny tom serii „Biografia i Badanie Biografii” akcentuje stulecie metody biograficznej związane z rocznicą wydania dzieła Williama I. Thomasa i Floriana Znanieckiego Chłop polski w Europie i Ameryce. Ponadto publikacja stanowi udokumentowanie wieloletniej współpracy ośrodka łódzkiego i wrocławskiego z badaczami frankofońskimi w zakresie badań biograficznych.
Tom zawiera teksty będące efektem bogatej interdyscyplinarnej współpracy i dyskusji naukowej. Są one szczególnie znaczące dla podsumowania dotychczasowych „osiągnięć” metody biograficznej, ukazania aktualnych pól i sposobów badania biografii oraz prognoz dla tego podejścia badawczego stosowanego w naukach społecznych i humanistycznych. Lektura publikacji skłania do wyciągnięcia wielu wniosków, między innymi do podkreślenia niepodważalnego znaczenia tzw. współczynnika humanistycznego w badaniach biografii, sformułowanego przez Floriana Znanieckiego. Świadomość „czyjejś” biografii, jaką ma badacz, świadomość podmiotowego, zindywidualizowanego świata posiadacza biografii, wyprowadza go poza obiektywność świata przyrody, wprowadzając w zawsze subiektywny świat ludzkich doświadczeń, względem którego należy zachować respekt.
Redaktorki
Wstęp 7 Wprowadzenie do tematyki tomu 7 O historii polsko-frankofońskiego projektu badań biograficznych 10 O BADANIACH BIOGRAFII – Z PERSPEKTYWY CZASU I INSPIRACJI MYŚLĄ FLORIANA ZNANIECKIEGO Gaston Pineau – Metoda biograficzna i historia życia jako podejścia badawcze, działanie i kształcenie. Dotychczasowe tendencje i nowe perspektywy 19 Christine Delory-Momberger – Biografia – nowa konfiguracja stosunku jednostki do otoczenia społecznego 43 Paula Wełyczko – Biografia naukowa i antropologiczna. Kontynuacja metody biograficznej czy zapowiedź nowej humanistyki? 55 Martine Lani-Bayle – Opowieści biograficzne i ich przyszłość – ważąc słowa 71 Aneta Słowik – Poradnicza biografia Floriana Znanieckiego 85 EDUKACYJNE KONTEKSTY BADAŃ BIOGRAFICZNYCH Olga Czerniawska – Badania biograficzne a edukacja 99 Pierre Dominicé – Przemyśleć historię życia za pomocą historii wieku życia 107 Elżbieta Dubas – W edukacyjnej przestrzeni biografii – biografia jako poznawanie człowieka 117 Christophe Niewiadomski – Badania biograficzne a wspomaganie zapisu badawczego 127 Danielle Desmarais – Droga edukacyjna i potencjał heurystyczny podejścia biograficznego: wyzwania badawcze, edukacyjne i interwencyjne 147 Marie-Claude Bernard, Jean-Jacques Demba, Ibrahim Gbetnkom, Isabelle Lavoie – Bogactwo metody biograficznej zastosowanej w obszarze szkolnym 163 PRZYKŁADY BADAŃ W PODEJŚCIU BIOGRAFICZNYM Tomasz Bugaj – Współczynnik humanistyczny Floriana Znanieckiego jako główny postulat kulturoznawczych badań terenowych w krajach byłego ZSRR 179 Angelika Pawlaczyk – Sposoby wykorzystania metody biograficznej w badaniach języka i kultury staroobrzędowców mieszkających w Polsce 195 Przemysław Szczygieł – Uczenie się buntowniczki na przykładzie narracji: „…z czasem coraz bardziej sobie zdawałam sprawę, jak bardzo te manifestacje są na rękę systemowi” 207 Fernanda Priscila Alves da Silva, Lívia Alessandra Fialho da Costa – Auto- biografie kobiet uprawiających prostytucję: opowieści socjalizacyjne, rodzinne oraz projekty budowane w „bitwie” życia 221