W kręgu problemów edukacji i dydaktyki polonistycznej na łamach czasopisma "Nowe Tory" (1906-1914)
Miesięcznik „Nowe Tory” był jednym z ogniw szybkiego rozkwitu polskiej myśli pedagogicznej w Królestwie Polskim oraz dynamicznego rozwoju prądów w nauczaniu literatury ojczystej i języka narodowego w zaborze rosyjskim. Periodyk skupiał czołowych polskich pedagogów i działaczy oświatowych, którzy celowali w recenzenckich omówieniach nowych podręczników szkolnych, krytycznej i objaśniającej ocenie książek dziecięco-młodzieżowych.
W prezentowanej monografii autorka opisuje dzieje warszawskiego czasopisma, określa jego literacką, artystyczną i ideową zawartość treściową, a także ukazuje niepowtarzalne współbrzmienie na jego łamach edukacji polonistycznej i wiedzy z różnych dziedzin. Udowadnia, że periodyk żywo zareagował na przeobrażenia dydaktyki polonistycznej na początku XX wieku. Jednym z filarów jego programu stała się zreformowana edukacja polonistyczna, która obejmowała m. in. nowoczesne metody nauczania, ćwiczenia stylistyczne, wypracowania domowe, a także kwestię smaku estetycznego.
Publikację docenią zwłaszcza nauczyciele, studenci polonistyki oraz specjaliści w zakresie edukacji aksjologicznej i psychologii wychowawczej.
Wstęp 10
Część I. Profil miesięcznika „Nowe Tory” 20
Rozdział 1. Dzieje pisma 22
Rozdział 2. Program nowoczesnego wychowania i edukacji młodzieży 42
Rozdział 3. Wokół kluczowych zagadnień szkolnych 62
Rozdział 4. Kult psychologii dziecka 80
Część II. Problemy dydaktyki polonistycznej na łamach periodyku „Nowe Tory” 102
Rozdział 1. W kręgu metodycznych artykułów o nauczaniu języka ojczystego 104
Rozdział 2. Dydaktyka literatury 168
Rozdział 3. Metodyka nauki o języku 182
Rozdział 4. Recenzenckie omówienia nowych podręczników szkolnych 220
Rozdział 5. Krytyczna i objaśniająca ocena książek dziecięco-młodzieżowych 250
Zakończenie 288
Bibliografia 296
Résumé 326
Indeks osób 328
Od Redakcji 344