Użytkowanie komputerów
Książka zawiera podstawowy materiał przygotowujący studentów do pracy w nowoczesnym środowisku programistycznym i z popularnymi programami wykorzystywanymi obecnie niemal w każdej działalności. Książka może służyć jako podręcznik przygotowujący studentów do pracy z bardziej zaawansowanymi systemami we wszystkich szkołach wyższych. Książka składa się z trzech części: • podstawy bezpiecznej pracy z komputerem, • podstawy pracy z najbardziej popularnymi komputerowymi aplikacjami biurowymi: edytorami tekstu MicroSoft Word i OpenOffice Writer oraz arkuszami kalkulacyjnymi MicroSoft Excel i OpenOffice Calc, • wprowadzenie do technik programowania w językach Visual Basic oraz C# w środowisku .NET. Do każdego z tematów przytoczono wiele przykładów, pozwalających na pracę samodzielną i na twórcze rozwijanie zaproponowanych tematów i zadań. Podręcznik powstał w wyniku kilkuletnich doświadczeń zebranych w pracy ze studentami Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.
Wstęp 22
Część I Zasady pracy z komputerem 24
1 Ergonomia i komputer 26
1.1 Wprowadzenie 26
1.2 Krótka historia ergonomii 28
1.3 Ergonomiczna praca z komputerem 30
2 Zasady bezpiecznej pracy z komputerem 32
2.1 Niedogodności pracy z komputerem 36
2.2 Podstawy prawne 41
2.3 Zalecenia Centralnego Instytutu Ochrony Pracy 41
2.4 Podsumowane 43
Część II Aplikacje biurowe 44
3 Edytory tekstu 46
3.1 Wprowadzenie 46
3.2 Okno programu i lokalizacja menu 47
3.3 Formatowanie tekstu 49
3.3.1 Pogrubianie 49
3.3.2 Pochylanie (kursywa) 50
3.3.3 Podkreślanie 50
3.3.4 Zmiana rozmiaru czcionki 50
3.3.5 Zmiana typu czcionki 51
3.3.6 Zmiana koloru tekstu 52
3.3.7 Wyróżnienie tekstu 53
3.3.8 Wyrównanie tekstu 54
3.3.9 Odstępy między znakami oraz formatowanie zaawansowane 56
3.4 Tabele 60
3.4.1 Wstawianie tabel 60
3.4.2 Edytowanie tabel 61
3.5 Ilustracje 64
3.5.1 Wstawianie ilustracji 64
3.5.2 Edytowanie obrazów 66
3.5.3 Układ (styl otaczania) 67
3.5.4 Podpisywanie ilustracji 74
3.5.5 Spis ilustracji 76
3.6 Style i spis treści 77
3.6.1 Style i style nagłówkowe 77
3.6.2 Tworzenie własnych stylów 78
3.6.3 Wstawianie spisu treści 81
3.6.4 Korzystanie ze spisu treści 85
3.7 Listy numerowane i punktowane 85
3.7.1 Lista 85
3.7.2 Zagłębianie listy 86
3.7.3 Zmiana stylu numerowania i wypunktowania 86
3.8 Tabulatory 88
3.8.1 Rodzaje tabulatorów 88
3.8.2 Wstawianie tabulatorów 88
3.8.3 Style tabulatorów (znaki wiodące) 89
3.9 Hiperłącza i odsyłacze 90
3.9.1 Wstawianie odsyłaczy 90
3.9.2 Korzystanie z odsyłaczy 92
3.9.3 Wstawianie hiperłącz 92
3.9.4 Korzystanie z hiperłącz 93
3.10 Nagłówek i stopka 94
3.10.1 Wstawianie i edycja nagłówka/stopki 94
3.10.2 Autotekst i pola generowane automatycznie 97
3.11 Wykresy 99
3.11.1 Wstawianie wykresu 99
3.11.2 Edycja wykresu 100
3.11.3 Zmiana danych 101
3.11.4 Zmiana typu wykresu 103
3.11.5 Podpisywanie wykresu 105
3.12 Diagramy 105
3.12.1 Typy diagramów 105
3.12.2 Wstawianie diagramów 106
3.12.3 Rozbudowa diagramów 107
3.12.4 Galeria stylów 109
3.13 Autokształty 110
3.13.1 Obszar rysowania 110
3.13.2 Rysowanie autokształtów 111
3.13.3 Formatowanie autokształtów 112
3.13.4 Używanie łączników 116
3.14 Równania 118
3.14.1 Wstawianie równań 118
3.14.2 Edytowanie równań 121
3.14.3 Podpisywanie równań 121
3.15 Autokorekta 121
3.15.1 Ustawienia autokorekty 121
3.15.2 Korzystanie z autokorekty 123
3.16 Układ kolumnowy 124
3.17 Sekcje 125
3.17.1 Typy podziałów sekcji (MS Word) 125
3.17.2 Elementy formatowania w obrębie sekcji 126
3.17.3 Dzielenie dokumentu na sekcje 126
3.17.4 Zarządzanie nagłówkami (MS Word) 128
3.17.5 Zmiana ustawień poszczególnych sekcji 129
3.18 Śledzenie zmian (MS Word) 129
3.18.1 Uruchamianie śledzenia zmian 129
3.18.2 Wprowadzanie zmian 130
3.18.3 Akceptowanie i odrzucanie wprowadzonych zmian 131
3.18.4 Komentarze 132
3.19 Zaawansowane skróty klawiaturowe 134
4 Arkusze kalkulacyjne 136
4.1 Wprowadzenie 136
4.2 Okno programu i lokalizacja menu 136
4.3 Struktura arkusza 137
4.4 Zapełnianie komórek 137
4.5 Formuły 138
4.5.1 Proste formuły 138
4.5.2 Wskazywanie komórek 140
4.5.3 Biblioteka funkcji 144
4.5.4 Korzystanie z wielu funkcji jednocześnie 149
4.6 Formatowanie komórek 150
4.7 Wykresy 152
4.8 Listy 156
4.8.1 Tworzenie listy 157
4.8.2 Filtrowanie 158
4.8.3 Dodawanie kolejnych elementów 161
4.8.4 Solver 163
Część III Programowanie 172
5 Wstęp 174
6 Framework .NET 176
6.1 Wprowadzenie do .NET Framework 176
6.1.1 Common Language Runtime (CLR) 176
6.1.2 Microsoft Intermediate Language (MSIL) 177
6.1.3 Podstawowe typy danych 179
6.2 Aplikacje konsolowe 180
6.2.1 Pierwsze aplikacje w VB.NET 180
6.2.2 Pierwsze aplikacje w C# 183
6.3 Operatory relacji 184
6.3.1 Operatory relacji w VB .NET 185
6.3.2 Operatory relacji w C# 185
6.4 Operatory logiczne i bitowe 186
6.4.1 Operatory logiczne i bitowe w VB .NET 186
6.4.2 Operatory logiczne i bitowe w C# 187
6.5 Instrukcje warunkowe 188
6.5.1 Instrukcje warunkowe w VB .NET 188
6.5.2 Instrukcje warunkowe w C# 190
7 Podstawowe konstrukcje i typy danych 192
7.1 Łańcuchy znaków w .NET 192
7.1.1 Porównywanie napisów 192
7.1.2 Kopiowanie i konkatenacja łańcuchów znaków 194
7.1.3 Dodawanie, usuwanie oraz zastępowanie ciągów znaków 195
7.1.4 Zmiana wielkości liter 197
7.1.5 Formatowanie napisów 197
7.1.6 Formatowanie daty 198
7.1.7 Wycinanie białych znaków 200
7.1.8 Dopełnianie łańcuchów znaków 200
7.1.9 Klasa StringBuilder 201
7.2 Pętle 203
7.2.1 Konstrukcja For...Next VB.NET 203
7.2.2 Konstrukcja for C# 205
7.2.3 Konstrukcja Do While...Loop VB.NET 208
7.2.4 Konstrukcja Do...Loop While VB.NET 208
7.2.5 Konstrukcja Do...Loop Until VB.NET 209
7.2.6 Konstrukcja while C# 209
7.2.7 Konstrukcja do...while C# 210
8 Tablice i obsługa wyjątków 212
8.1 Tablice 212
8.1.1 Tablice w VB.NET 212
8.1.2 Tablice w C# 216
8.2 Funkcje matematyczne 218
8.3 Obsługa wyjątków 219
8.3.1 Wyjątki VB.NET 219
8.3.2 Wyjątki C# 223
9 Klasy jako abstrakcja danych 226
9.1 Klasy w VB.NET 227
9.1.1 Metody 227
9.1.2 Funkcje 228
9.1.3 Konstruktory 230
9.2 Klasy w C# 231
9.2.1 Metody 231
9.2.2 Funkcje 233
9.2.3 Klasa Student 234
9.2.4 Konstruktory 235
9.3 Przeciążanie metod 236
9.4 Właściwości 237
9.4.1 Właściwości w VB.NET 237
9.4.2 Właściwości w C# 238
10 Aplikacje Okienkowe 240
10.1 Nowy projekt 240
10.2 Prosty kalkulator 242
10.2.1 Kod VB.NET 244
10.2.2 Kod C# 246
10.3 Zegarek elektroniczny 249
10.3.1 Kod C# 250
10.3.2 Kod VB.NET 252
10.4 Obsługa menu 253
10.5 Kontrolka ProgressBar 254
10.6 Technika przeciągnij i upuść (drag & drop) 255
11 Podstawowe operacje graficzne 260
11.1 Interfejs GDI+ 260
11.1.1 Przestrzenie nazw GDI+ 260
11.1.2 Klasa Graphics 264
11.1.3 Obiekty graficzne 264
11.2 Zegar analogowy 267
11.2.1 Rysowanie tarczy zegara 268
11.2.2 Godziny 270
11.2.3 Wskazówki 273
12 Programowanie obiektowe 278
12.0.4 Klasa Complex (liczby zespolone) 281
13 Fraktale 284
13.1 Przegląd popularnych konstrukcji fraktalnych 284
13.2 Zbiór Mandelbrota 289
13.3 L-systemy 294
13.4 Implementacja 298
13.4.1 Paproć Barnsleya 298
13.4.2 Płatek Kocha 300
Zakończenie 305
Literatura 307