0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Utwór architektoniczny jako przedmiot prawa autorskiego

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2018

  • Seria / cykl: MONOGRAFIE

  • Autor: Jakub Chwalba

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    ePub (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Utwór architektoniczny jako przedmiot prawa autorskiego

\n\nPublikacja jest pierwszym na polskim rynku opracowaniem dotyczącym utworu architektonicznego w prawie autorskim. \n \n Autor szczegółowo omawia m.in.:

wzajemne relacje pojęcia utworu i architektury,
jakie dobra niematerialne stanowią utwory architektoniczne w rozumieniu prawa autorskiego,
które składniki utworu architektonicznego podlegają ochronie prawa autorskiego.

\n\nAnaliza twórczości architektonicznej obejmuje ponadto twórczość niesamoistną, gdy na chronioną formę utworu składa się twórczość wielu osób, a wkład przynajmniej jednej z nich można przypisać do dziedziny architektury.\n \n Adresaci:\n Publikacja zainteresuje zarówno prawników specjalistów z zakresu własności intelektualnej, jak i architektów.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8124-617-0
  • ISBN druku: 978-83-8124-300-1
  • EAN: 9788381246170
  • Liczba stron: 372
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów | str. 13 
 
Wstęp | str. 17 
 
Rozdział I 
Utwór architektoniczny - pojęcie | str. 23 
1. Architektura - cechy | str. 24 
1.1. Organizowanie przestrzeni poprzez budowle | str. 24 
1.2. Zaspokajanie potrzeb materialnych (użytkowość) | str. 29 
1.3. Zdolność zaspokajania potrzeb duchowych | str. 30 
1.4. Podsumowanie | str. 32 
2. Architektura sensu stricto i architektura sensu largo | str. 32 
2.1. Urbanistyka | str. 36 
2.2. Utwór architektoniczno-urbanistyczny | str. 37 
2.3. Architektura wnętrz | str. 39 
2.4. Architektura krajobrazu | str. 41 
2.5. Architektura ogrodów (architektura ogrodowa) | str. 42 
2.6. Mała architektura | str. 43 
2.7. Zapożyczanie terminu "architektura". Architektura okrętów | str. 44 
2.8. Podsumowanie | str. 45 
3. Architektura a inne rodzaje sztuk plastycznych | str. 46 
3.1. Architektura a rzeźba | str. 47 
3.2. Graficzne przedstawienia architektury | str. 56 
4. "Utwór architektoniczny" w przepisach ustawy o prawie autorskim | str. 63 
5. Struktura dzieła architektury | str. 69 
5.1. Funkcja, konstrukcja, forma | str. 70 
5.1.1. Funkcja | str. 71 
5.1.2. Konstrukcja | str. 73 
5.1.3. Forma | str. 75 
5.1.4. Podsumowanie | str. 88 
5.2. Architektura a teoria warstwowej budowy utworu | str. 90 
5.2.1. Treść utworu architektonicznego | str. 92 
5.2.2. Warstwa formy | str. 97 
5.2.3. Podsumowanie | str. 101 
6. Problem "architektoniczności" utworu na gruncie ustawy o prawie autorskim | str. 102 
6.1. Cecha dobra niematerialnego? | str. 102 
6.2. Cecha nośnika? | str. 104 
6.3. Utwór architektoniczny jako utwór "przeznaczony do budowania"? | str. 105 
6.4. "Architektoniczność" jako cecha sposobu eksploatacji | str. 106 
6.4.1. Dzieło architektury (budowla) a utwór | str. 106 
6.4.2. "Utwór architektoniczny" - niezdefiniowana kategoria normatywna | str. 107 
6.4.3. "Utwór architektoniczny" - utwór eksploatowany w sposób architektoniczny | str. 108 
7. "Utwór architektoniczny" - wnioski | str. 108 
7.1. Pojęcie utworu architektonicznego | str. 108 
7.2. Utwór architektoniczny a inne kategorie utworów | str. 110 
7.3. Połączenia utworów różnych kategorii | str. 114 
 
Rozdział II 
Uzasadnienie ustanowienia prawa autorskiego a przedmiot ochrony. Dzieła architektury w konwencji berneńskiej | str. 117 
1. Uzasadnienie prawa autorskiego a przedmiot ochrony | str. 117 
1.1. Wynagrodzenie za prace | str. 119 
1.2. Osobowość twórcy | str. 121 
1.3. Utylitaryzm. Produktywność intelektualna | str. 126 
1.3.1. Produktywność intelektualna w dziedzinie architektury | str. 129 
1.3.2. Utylitaryzm a polskie prawo autorskie | str. 133 
1.4. Prawo podstawowe do udziału w życiu kulturalnym | str. 133 
1.5. Prawo autorskie w konstytucji RP | str. 142 
1.5.1. Prawo autorskie a własność | str. 143 
1.5.2. Prawo autorskie a prawo do kultury | str. 150 
1.5.3. Majątkowe prawo autorskie - prawo do kultury czy zasada wolności majątkowej? | str. 154 
1.6. Wspólny rynek - motyw harmonizacji prawa autorskiego w Unii Europejskiej | str. 157 
1.7. Uzasadnienie ochrony a przedmiot prawa autorskiego. Podsumowanie | str. 165 
2. Geneza autorskoprawnej ochrony dzieł architektury w konwencji bernenskiej | str. 172 
3. "Artystyczny charakter". Utwór architektoniczny jako dzieło sztuki | str. 177 
4. Podsumowanie | str. 179 
 
Rozdział III 
"Utwór" w ustawie o prawie autorskim | str. 183 
1. Przedmiot prawa autorskiego | str. 183 
2. Przejaw działalności twórczej | str. 184 
3. Indywidualny charakter | str. 187 
4. Wytwór ludzkiego intelektu | str. 195 
5. Jedność utworu | str. 198 
6. Znaczenie katalogu dla wykładni pojęcia utworu | str. 200 
 
Rozdział IV 
Indywidualny charakter dzieła architektury | str. 205 
1. Indywidualny charakter - utworu czy jego nośnika? | str. 205 
1.1. Utwór, nośnik, ustawienie | str. 205 
1.2. Skala - właściwość utworu czy jego nośnika? | str. 206 
1.3. Dostosowanie do otoczenia | str. 208 
1.3.1. Otoczenie jako kryterium oceny indywidualnego charakteru dzieła | str. 209 
1.3.2. Otoczenie jako składnik utworu | str. 210 
1.3.3. Otoczenie jako wytyczna projektowania | str. 213 
1.4. Światło | str. 213 
1.5. Podsumowanie | str. 215 
2. Wytyczne konstrukcji i funkcji a indywidualny charakter utworu | str. 215 
3. Kształtowanie się standardów w architekturze | str. 220 
3.1. Wymagania zamawiającego | str. 220 
3.2. Ekonomizacja | str. 221 
3.3. Wymogi zastanego środowiska | str. 222 
3.4. Wymagania prawne | str. 223 
3.5. Możliwości techniki i inżynierii | str. 224 
3.6. Domena publiczna | str. 225 
3.7. Podsumowanie | str. 228 
4. Wykluczenie standardu | str. 228 
5. Zakres ochrony utworu architektonicznego | str. 235 
5.1. Wyłączenie ochrony idei | str. 236 
5.1.1. Pomysł w architekturze | str. 241 
5.1.2. Styl w architekturze | str. 242 
5.1.3. Ochrona pomysłów a Kodeks Etyki Zawodowej Architektów | str. 243 
5.2. Ochrona funkcji i konstrukcji | str. 246 
5.3. Ochrona fragmentów budowli | str. 252 
6. Podsumowanie | str. 253 
 
Rozdział V 
Twórczość niesamoistna | str. 255 
1. Postacie, konsekwencje i kryteria rozróżniania | str. 255 
2. Opracowanie, plagiat i inspiracja w architekturze | str. 258 
3. Twórczość niesamoistna w dziedzinie architektury | str. 263 
3.1. Twórczość niesamoistna na etapie powstawania utworu architektonicznego | str. 264 
3.1.1. Twórczość zależna | str. 264 
3.1.2. Współautorstwo | str. 268 
3.2. Przeróbki utworów ucieleśnionych w budowli | str. 269 
3.2.1. Przebudowy | str. 269 
3.2.2. Kontynuacje | str. 271 
3.2.3. Rewaloryzacje, rekonstrukcje, renowacje | str. 273 
3.2.4. Miniatury i problem twórczości przez eliminacje | str. 275 
3.3. Niebudowlane przeróbki utworów ucieleśnionych w budowlach | str. 277 
3.4. Architektura jako treść utworów z innych dziedzin twórczości | str. 283 
3.4.1. Malarstwo i rysunek | str. 284 
3.4.2. Fotografia | str. 284 
3.4.3. Dzieło audiowizualne | str. 288 
3.4.4. Dzieło literackie | str. 289 
4. Podsumowanie | str. 289 
 
Rozdział VI 
Przepisy szczególne dotyczące utworów architektonicznych | str. 291 
1. Konwencja berneńska | str. 291 
2. Ustawa o prawie autorskim | str. 295 
2.1. Dozwolony użytek prywatny | str. 296 
2.2. Istotne interesy twórcze | str. 298 
2.3. Nieprzystąpienie do rozpowszechniania | str. 302 
2.4. Nadzór autorski | str. 305 
2.4. Nabycie egzemplarza projektu | str. 312 
2.5. Odbudowa i remont obiektu budowlanego | str. 315 
2.6. Ustawy wczesniejsze | str. 317 
2.7. Podsumowanie | str. 320 
 
Rozdział VII 
Utwór architektoniczny a przepisy szczególne dotyczące utworów plastycznych | str. 323 
1. Stosowanie przepisów dotyczących utworów plastycznych w odniesieniu do utworów utrwalonych w postaci budowli | str. 323 
1.1. Koncepcja I. Utwór architektoniczny nie jest utworem plastycznym w świetle ustawy | str. 325 
1.2. Koncepcja II. Budowla może ucieleśniać twórczość plastyczna i architektoniczna | str. 329 
1.3. Koncepcja III. Każdy utwór architektoniczny to utwór plastyczny | str. 332 
1.4. Podsumowanie | str. 335 
2. Droit de suite i pozostałe przepisy dotyczące utworów plastycznych | str. 336 
3. Utwory związane z architektura (rysunki, projekty, modele) | str. 340 
4. Podsumowanie | str. 342 
 
Wnioski końcowe | str. 345 
 
Bibliografia | str. 353

Inni Klienci oglądali również

22,68 zł 25,20 zł
Do koszyka

Akty prawa wewnętrznie obowiązującego a uchwały organów prawniczych samorządów zawodów zaufania publicznego

Ustrojodawca w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.1 określił dwa rodzaje źródeł prawa, to znaczy akty prawa powszechnie obowiązującego i akty prawa wewnętrznie obowiązującego. Zarówno akty pra-wa powszechnie ob...
38,23 zł 42,48 zł
Do koszyka

Między prawem i sprawiedliwością

Wywiad rzeka z prof. Adamem Strzemboszem to pozycja obowiązkowa dla każdego, kto chce zrozumieć głęboki spór polityczno-prawny, który podzielił dziś Polskę na pół. Nie bez powodu prof. Strzembosz, pierwszy prezes Sądu Najwyższego w...
35,37 zł 39,30 zł
Do koszyka

Głęboki masaż mobilizacyjno-powięziowy kręgosłupa. Jak pozbyć się przewlekłego bólu dzięki innowacyjnej terapii mięśniowo-powięziowej

Specjalista masażu chińskiego prezentuje innowacyjną terapię mieśniowo-powięziową zwaną także masażem tkanek głębokich. Metoda ta jest skuteczna przy wielu dolegliwościach. Niweluje bóle rożnego pochodzenia i napięcia tkanek. Opiera się na głębo...
23,40 zł 26,00 zł
Do koszyka

Ograniczenie praw jednostki przez zastosowanie środków przymusu bezpośredniego w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego

Opracowanie stanowi niezwykle udaną, ciekawą i wartościową monografię dotyczącą zastosowania środków przymusu bezpośredniego. Problematyka ta, szczególnie w aspekcie ograniczenia praw jednostki, nie jest zbyt często podejmowana w opracowa...
53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Konstytucja i prawo konstytucyjne. Zarys wykładu

Podręcznik prezentuje ogół zagadnień składających się na akademicki wykład prawa konstytucyjnego, w szczególności: • zasady i analizę stale kształtującej się praktyki ustrojowej, • modelowe i koncepcyjne założenia i rozwiązani...
89,10 zł 99,00 zł
Do koszyka

Prawo nieruchomości. Wydanie 6

Książka Prawo nieruchomości obejmuje całość najistotniejszej problematyki prawnej związanej z nieruchomościami, uregulowanej w kodeksie cywilnym, ustawie o własności lokali, ustawie o gospodarce nieruchomościami, ustawie o spółdzielniach mieszka...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!