Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Ta książka przedstawia wiele niezwykłych, przeważnie niedawno zebranych faktów przekonujących, że poznawanie świata nie jest dziełem pojedynczego, izolowanego odeń umysłu. Funkcjonowanie umysłu pozostaje pod przemożnym wpływem zmiennych stanów bieżącego środowiska, stanów ciała, zamiarów i celów poznającego człowieka, a także tego, w co wierzą inni. Autorka z wielką erudycją porusza się wśród zdobyczy współczesnej psychologii społecznej i poznawczej oraz kognitywistyki, pokazujących wielorako rozumiane zakorzenienie umysłu w ciele, środowisku fizycznym i społecznym. Pisze w sposób jasny i zrozumiały, nie kryjąc swej fascynacji tematem, co udziela się czytelnikowi.
z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Bogdana Wojciszke
Książka Umysł uwolniony to przystępnie napisany, kompetentny przegląd badań i teorii wpisujących się w nurt ucieleśnionego poznania, zarówno w kontekście poznania społecznego, jak i badań bardziej podstawowych (tj. ucieleśnionej percepcji, języka itp). Autorka opisuje kolejno klasyczne ujęcia umysłu oparte na metaforze komputerowej, a następnie przedstawia argumenty za „uwolnieniem” umysłu, prezentując teorie i dowody empiryczne postulujące zakorzenienie poznania w działaniu, zakorzenienie poznania w ciele i zakorzenienie poznania w środowisku. Wszystko to napisane jest bardzo przekonująco, niemal perswazyjnie. Takiej pracy zdecydowanie na polskim rynku wydawniczym brakowało.
z recenzji wydawniczej dr. hab. Michała Wierzchonia
Aleksandra Szymków-Sudziarska – doktor psychologii, adiunkt w Zakładzie Psychologii Społecznej i Metodologii Badań przy sopockim wydziale Uniwersytetu SWPS. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, Association for Psychological Science, European Association of Experimental Social Psychology oraz Human Behavior and Evolution Society. Współtworzy Laboratorium Psychologii Poznania Społecznego w obrębie sopockiego SWPS. Główne obszary zainteresowań badawczych: poznawcza psychologia społeczna, procesy ucieleśnionego i sytuowanego poznania, psychologia ewolucyjna.
Spis treści Podziękowania 9 Wprowadzenie 11 CZĘŚĆ I Umysł zamknięty w głowie Indywidualistyczne podejścia w rozumieniu umysłu 23 Metafora komputerowa 28 Sztuczna inteligencja 30 (Nie)inteligentne roboty 32 Czy to na pewno komputer? 35 CZĘŚĆ II Umysł uwolniony Eksternalistyczne podejścia w rozumieniu umysłu 43 Poznanie zakorzenione w świecie społecznym 48 Zakorzenienie poznania w działaniu 51 Ekologiczna teoria percepcji 53 Perspektywa rozwojowa 56 Perspektywa neuropsychologiczna 62 Perspektywa społeczna 70 Społeczne reprezentacje zorientowane na działanie 71 Presja czasu a optymalność poznania 76 Rola motywacji 79 Fundamentalne wymiary poznania społecznego 81 Funkcjonalne znaczenie sprawczości i wspólnotowości 84 Zakorzenienie poznania w ciele – ucieleśnione poznanie 87 Ucieleśnienie pojęć i języka 89 Teoria symboli percepcyjnych Lawrence’a Barsalou 91 Ucieleśnienie zdań 98 Ucieleśnienie pojęć abstrakcyjnych 105 Rola sytuacji w rozumieniu pojęć abstrakcyjnych 105 Rola emocji w rozumieniu pojęć abstrakcyjnych 109 Aspekt społeczny w rozumieniu pojęć abstrakcyjnych 112 Rola metafor w rozumieniu pojęć abstrakcyjnych 113 Ucieleśnienie abstrakcyjnych pojęć emocjonalnych 121 Ucieleśnienie konceptów w psychologii społecznej 121 Ucieleśnienie postaw i sądów 122 Rola emocji w procesach ucieleśnienia postaw i sądów 128 Ucieleśnienie stereotypów i uprzedzeń 130 Ucieleśnienie w procesach podejmowania decyzji 136 Ucieleśnienie sądów moralnych 141 Ucieleśnienie relacji społecznych 144 Ucieleśnienie poziomych relacji społecznych – wymiar wspólnotowy 145 Dystans fizyczny 146 Kontakt fizyczny i dotyk 148 Temperatura i termoregulacja społeczna 150 Synchronizacja interpersonalna i imitacja 157 Ucieleśnienie pionowych relacji społecznych – wymiar sprawczy 160 Wysokość, wielkość i wzrost 161 Wymiar góra–dół 162 Zakorzenienie poznania w środowisku – poznanie sytuowane 166 Układy dynamiczne 169 Regulator Watta – nowa metafora umysłu? 170 Percepcja jako układ dynamiczny 171 Ciało i środowisko jako odciążenie mózgu w układach dynamicznych 173 Poznanie sytuowane społecznie 178 Kontekst komunikacyjny 181 Kontekst relacji społecznych 185 Obecność innych 185 Znaczenie partnera oraz rola odgrywana w interakcjach społecznych 190 Emocje sytuowane w relacjach społecznych 194 Kontekst grupowy 197 Poznanie usytuowane w kulturze 198 Poznanie dystrybuowane 201 Idea rozszerzonego umysłu 201 Rola środowiska fizycznego w dystrybuowaniu poznania 204 Narzędzia 204 Dystrybuowanie poznania w przestrzeni 207 Język jako narzędzie dystrybuowania poznania 208 Rola środowiska społecznego w dystrybuowaniu poznania 210 Inni ludzie jako elementy systemu wiedzy 210 Współdzielona rzeczywistość 213 Zakończenie 215 Bibliografia 227 Indeks nazwisk 278 Indeks rzeczowy 296