Katarzyna Grzybczyk doktor habilitowany nauk prawnych; pracownik Katedry Prawa Cywilnego i Prawa Prywat-
nego Międzynarodowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się problematyką prawa cywilnego, autorskiego i prawa reklamy; autorka licznych publikacji z tego zakresu, m.in. Lokowanie produktu. Zagadnienia prawne (Warszawa 2012), Prawo reklamy (Warszawa 2012).
Książka przedstawia analizę działalności twórczej internautów, w szczególności dotyczącej opowiadań fan? ction,
w świetle obowiązujących przepisów prawnoautorskich.
W monogra? i zaprezentowano m.in.:
zjawiska socjologiczne i kulturowe w Polsce i na świecie, które powinny być uwzględniane przy ocenie naruszeń praw autorskich;
najnowsze teorie sztuki i literatury;
kwestie prawne związane z utworami zależnymi, utworami inspirowanymi czy parodią;
problematykę fan? ction na tle regulacji prawnych wraz z propozycjami możliwych rozwiązań;
orzecznictwo amerykańskie, które może być punktem odniesienia w przypadku sporów na tle prawa kontynentalnego;
propozycje de lege ferenda rozwiązań prawnych dotyczących opowiadań fan?ction.
Publikacja przeznaczona jest dla adwokatów, radców prawnych, sędziów i prokuratorów, a także pracowników
naukowych oraz studentów prawa, kulturoznawstwa, socjologii czy teorii sztuki. Zainteresuje również wydawców
oraz administratorów stron internetowych.
Wykaz skrótów | str. 9 Rozdział I Opowiadania fanfiction a prawo autorskie | str. 11 1.1. Wprowadzenie | str. 12 1.2. Pojęcie fanfiction | str. 26 1.3. Rodzaje opowiadań fanfiction | str. 32 1.4. Fanfiction a fair use | str. 35 1.5. Fanfiction a dozwolony użytek osobisty | str. 49 1.6. Fanfiction jako parodia | str. 56 1.7. Ograniczenie dozwolonego użytku | str. 73 1.8. Podsumowanie | str. 76 Rozdział II Koncepcje dzieła literackiego w naukach pozaprawnych - inne spojrzenie | str. 80 2.1. Wprowadzenie | str. 80 2.2. Fenomenologia | str. 88 2.3. Postmodernizm | str. 90 2.3.1. Semiotyka | str. 92 2.3.2. Metalingwistyka i Michaił Bachtin | str. 95 2.3.3. Intertekstualność | str. 97 2.3.4. Dekonstrukcjonizm | str. 103 2.4. Badania kulturowe | str. 104 2.5. Cyfrowy zwrot w humanistyce i sztuce | str. 112 2.5.1. Dzieło literackie w sieci - dzieło zdigitalizowane | str. 113 2.6. Podsumowanie | str. 118 2.6.1. Fanfiction jako dzieło literackie | str. 120 2.6.2. Przypadek Harry'ego Pottera | str. 129 Rozdział III Kultura konwergencji (partycypacji, uczestnictwa, remiksu) | str. 131 3.1. Wprowadzenie | str. 131 3.2. Kultura konwergencji | str. 132 3.2.1. Web 2.0 | str. 134 3.2.2. Prosument | str. 141 3.2.3. Pro-am | str. 144 3.2.4. Społeczeństwo sieci | str. 151 3.2.5. Konwergencja mediów i technologii | str. 156 3.2.6. Konwergencja prawna | str. 158 3.3. Kultura remiksu | str. 158 3.3.1. Dadaizm | str. 161 3.3.2. Lettryzm i sytuacjonizm | str. 162 3.3.3. Subwersja, twórcza kontestacja, zagłuszanie kultury | str. 167 3.3.4. Mashup | str. 171 3.3.5. Światotworzenie | str. 173 3.4. Kultura fanowska | str. 175 3.5. Podsumowanie | str. 185 Rozdział IV Wnioski końcowe | str. 187 4.1. Podsumowanie | str. 187 4.2. Propozycje rozwiązań prawnych | str. 195 4.2.1. Redefinicja utworów zależnych | str. 196 4.2.2. Dozwolony użytek osobisty | str. 198 4.2.3. Dozwolony użytek publiczny | str. 201 4.2.4. Ograniczone licencje | str. 203 4.2.5. Organizacje fanowskie | str. 206 4.3. Zakończenie | str. 208 Bibliografia | str. 209