Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Publikacja podejmuje tematykę mediów komputerowych, ujmując ją z perspektywy literaturoznawstwa i antropologii kultury. Analizuje sfałszowane wiadomości, memy internetowe, autorstwo haseł wikipedii, funkcje kont w portalach społecznościowych, praktyki strumieniowania życia – przy jednoczesnym silnym metodologicznym umocowaniu w tradycyjnym literaturoznawstwie.
Szereg zjawisk tekstualnych wiąże się tu z praktykami uczestnictwa za pośrednictwem mediów komputerowych połączonych w globalną sieć. Z tekstami społecznościowymi obcujemy na co dzień w mediach komputerowych, i choć sieć nie jest wysypiskiem internetowych śmieci, to jednak odpowiedzialne i bezpieczne korzystanie z zawartych w niej informacji wymaga refleksji, ostrożności i krytycznego myślenia.
The monograph discusses computer media from the perspective of literary criticism and cultural anthropology. It analyses in depth phenomena such as: fake news, internet memes, the authorship of Wikipedia, the functions of accounts in social media, the practices of live streaming, simultaneously using the methodology of traditional literary criticism. Many textual occurrences are connected with participation practices through computer media on the Web.
Podziękowania 9 Wstęp 11 1. Antropologia mediów w perspektywie badań literackich 20 1.1. Teoria oralności/piśmienności i szkoła z Toronto 20 1.2. Teoria nowych mediów i Platon 34 1.3. Komunikacja, medium, nośnik 47 1.4. Gest foniczny i pragmatyka napisu 61 1.5. Antropologia słowa 72 1.6. Klasyfikacja mediów a remediacja 81 2. Technologie 92 2.1. Kultura uczestnictwa w dziejach sztucznej inteligencji 92 2.1.1. Niejawna kultura uczestnictwa 96 2.1.2. Ludzki komputer 98 2.1.3. Inteligencja zbiorowa 104 2.2. Narodziny wizualności w mediach komputerowych 109 2.2.1. Wizualność, komputery, nowe media 109 2.2.2. Grafika komputerowa 117 2.2.3. Graficzny interfejs użytkownika 120 2.2.4. „Co medium przywraca z tego, co zanikło wcześniej?” 128 2.3. Kwestia interfejsu. Od HTML do galaktyki Zuckerberga 131 2.3.1. Warstwowa budowa sieci 132 2.3.2. Od jednostronnej do dwustronnej komunikacji 134 2.3.3. Nowa warstwa sieci: Facebook 137 2.3.4. Wiele twarzy fejsbukizacji 140 2.3.5. W kierunku globalnej wioski 144 3. Gatunki 148 3.1. Z genologii tekstu społecznościowego 148 3.2. No comment. Z poetyki komentarza elektronicznego 155 3.2.1. Komentarz w świecie posttypograficznym 161 3.2.2. Studium przypadku 165 Aprobata 168 Pytanie/dezyderat 168 Amplifikacja/dialog 169 Korekta 171 Polemika 171 Dezaprobata 172 Impresja 174 Pasożytnictwo 175 3.2.3. Podsumowanie 176 3.3. Mem internetowy jako gatunek wypowiedzi 177 3.3.1. Formuła językowa 180 3.3.2. Obraz statyczny 182 3.3.3. Klip audio 189 3.3.4. Klip wideo 190 3.3.5. Gest 195 3.4. Wstęp do hermeneutyki wiadomości sfałszowanej 199 3.4.1. Z historii i genologii wiadomości sfałszowanych 205 3.4.2. Wiadomości sfałszowane w świecie komunikacji elektronicznej 219 3.4.3. Próba systematyki i morfologii wiadomości sfałszowanych 223 3.4.4. Wykrywanie i remedia 225 4. Teksty 230 4.1. Samopublikowanie w świecie kultury uczestnictwa 231 4.1.1. Specyfika samopublikowania w nauce 233 4.1.2. Formy samopublikowania w nauce 236 4.1.3. Formy elektronicznego samopublikowania 237 Strony domowe 237 Blogi naukowe 240 Portale społecznościowe 241 4.2. Wikipedia jako przedmiot badań literackich 245 4.2.1. Etymologia 246 4.2.2. Geneza idei wiki 249 4.2.3. Problemy wikipedystyki 253 Badania autorstwa i produkcji treści 255 Nierównomierność geograficzna 262 Uprzedzenie genderowe 266 Badania międzykulturowe 269 4.3. Kto pisze Wikipedię? Hipoteza Aarona Swartza 270 4.3.1. Czym jest wikitekst? 270 4.3.2. Autorstwo i dynamika ewolucji wikitekstu. Przypadek Intertekstualności 275 4.3.3. Metafory opisujące funkcjonowanie Wikipedii 281 4.3.4. Rytualny model komunikacyjny 284 4.3.5. Hipoteza Aarona Swartza: Gang Pięciuset versus Anonimowa Horda 288 4.3.6. Problemy wiążące się z weryfikacją hipotezy Swartza 294 4.3.7. Podwójne oblicze wikitekstu 295 4.3.8. Zwięzły niczym hasło Wikipedii 300 4.3.9. Zaangażowani, okazjonalni i boty 302 Autor główny 302 Drugi autor 306 4.3.10. Pułapki w atrybucji autorstwa: kopiuj-wklej i parafraza 307 4.3.11. Konkluzje. Rytualny vs. antagonistyczny model komunikacji 311 5. Gry 314 5.1. Praktyki strumieniowania życia jako partyzantka semiologiczna 314 5.1.1. Strumień życia. Z dziejów metafory interfejsu 317 Strumień życia jako nowa metafora interfejsu 317 Strumień życia jako narzędzie do projektowania życia 319 Strumień życia jako środek komunikacji 321 5.1.2. Wizualne strumieniowanie życia jako partyzantka semiologiczna 322 Emancypacyjny potencjał strumieniowania życia. Od nadzoru do podzoru 325 Refleksjonizm, równozór i McZór 329 Magiczne korzenie nadzoru 334 5.2. Gra wirtualnych tożsamości. Zjawisko kont alternatywnych w mediach społecznościowych 336 5.2.1. Konto alternatywne 338 5.2.2. Strona domowa 339 5.2.3. Profil użytkownika 342 5.2.4. Pacynka w krainie Wiki 344 5.2.5. Facebook i Faceopera. Polityki tożsamości 348 5.2.6. Faceopera. Narracyjne działania subwersywne 349 5.3. Nauka oddolna: płaskoziemianie jako wspólnota interpretacyjna 356 5.3.1. Krótka historia Płaskiej Ziemi 362 5.3.2. Płaskoziemcy i ich dyskurs 366 5.3.3. „NIE interesują nas już debaty” 368 5.3.4. Witamy na Youtubewersytecie! Wprowadzenie do retoryki Płaskiej Ziemi 373 5.3.5. Z Johannesburga do Sao Paolo przez Londyn 378 5.3.6. Wnioski 380 6. Co o tym wszystkim sądzić? 383 Bibliografia 389 Źródła drukowane 389 Źródła elektroniczne 402 Nota edytorska 414 Indeks nazwisk 416 Spis ilustracji 426 Ilustracje 427