„Theory and Practice of Second Language Acquisition” 2018. Vol. 4 (2)
Theory and Practice of Second Language Acquisition, Volume 4, Issue 2 to siódmy numer powstałego w 2015 roku czasopisma (półrocznik) poświęconego pracom teoretycznym oraz badaniom empirycznym zajmującym się przyswajaniem języka drugiego oraz uczeniem się języka obcego. Jest czasopismem o zasięgu międzynarodowym, gromadzi bowiem autorów z wielu środowisk akademickich poza Polską.
Tegoroczny drugi numer kontynuuje kwestie podejmowane w poprzednim, związane ze wpływem szeroko pojętego środowiska uczenia się i przyswajania języka na osiągane rezultaty. Omawiane są badania nad profilem nauczania określanym jako Positive Language Education (Pozytywne Kształcenie Językowe), które łączy nauczanie języka z ogólnymi treściami edukacyjnymi skupiającymi się na dobrym egzystowaniu w społeczeństwie i dbaniem o rozwój własnej osobowości. Temu tematowi poświęcone są dwa pierwsze artykuły. Trzeci artykuł oferuje spojrzenie na środowisko przyswajania języka z perspektywy uczących się, natomiast w czwartym tekście przedstawione są korzyści wynikające z integracji trzech języków w środowisku klasowym dla rozwoju kompetencji w każdym z nich. Piąty tekst podejmuje problematykę kształcenia językowego online, prezentując ciekawe rozwiązania organizacyjno-metodyczne pozwalające na optymalizację procesu nauczania języka poprzez łączenie metod tradycyjnych z kształceniem na odległość. W ostatnim artykule naukowym prezentowane są możliwości zaadoptowania nowego modelu teoretycznego Complex Dynamic Systems Theory (
Teoria Złożonych Układów Dynamicznych) dla potrzeb nauczania języka, wskazując zarówno na korzyści, jak i problemy z tym związane. W tomie zawarte są także dwie recenzje niedawno opublikowanych książek: Personality and Emotional Intelligence in Second Language Learning Katarzyny Ożańskiej-Ponikwii (recenzja autorstwa Danuty Gabryś-Barker) oraz Avialinguistics. The Study of Language for Aviation Purposes Anny Borowskiej (recenzja przygotowana przez Adama Wojtaszka). Tak jak poprzednie, obecny numer kierowany jest zarówno do badaczy procesów przyswajania języków, jak i do praktykujących glottodydaktyków.
Contents
Preface (Danuta Gabryś-Barker, Adam Wojtaszek) / 5
Articles
Sarah Mercer, Peter MacIntyre, Tammy Gregersen, Kyle Talbot
Positive Language Education: Combining Positive Education and Language Education / 11
Katarzyna Budzińska
Positive Institutions: A Case Study / 33
Anna Michońska-Stadnik
The Classroom Learning Environment and Its Influence on Selected Aspects of Foreign Language Attainment—Insights from Students / 55
Ana Aldekoa
Gure Ikastola en Tres Languages: The Teaching and Learning of Trilingual Oral Expository Skills by Means of a Didactic Sequence / 73
Beata Webb, Alicia Vallero
Developing Learning Environments for Blended and Online Learning / 93
Achilleas I. Kostoulas, Sarah Mercer
Reflections on Complexity: TESOL Researchers Reflect on Their Experiences / 109
Reviews
Katarzyna Ożanska-Ponikwia (2018). Personality and Emotional Intelligence in Second Language Learning (Cambridge Scholars Publishing)—by Danuta Gabryś-Barker / 131
Anna Borowska (2017). Avialinguistics. The Study of Language for Aviation Purposes (Peter Lang)—by Adam Wojtaszek / 137
Style Guide for Authors / 145