The timing of tone group constituents in the advanced Polish learner's English pronunciation
Książka Andrzeja Porzuczka poświęcona jest analizie relacji czasowych pomiędzy elementami frazy intonacyjnej w wymowie angielskiej zaawansowanego ucznia polskiego. Celem autora było wykazanie i opisanie różnic w tym zakresie między polskim uczniem a rodzimym użytkownikiem języka angielskiego oraz ich interpretacja w kontekście glottodydaktycznym.
Część teoretyczna pracy (rozdziały 1—3) omawia historię i stan badań nad prozodią języka mówionego oraz metodologię akustycznych badań mowy. Część praktyczna natomiast (rozdziały 4—7) przedstawia oparte na dyskusji z części teoretycznej założenia metodologiczne, hipotezy badawcze oraz materiał językowy wybrany do analizy, po czym autor w sposób wyczerpujący prezentuje i omawia wyniki swoich badań.
Autor zaobserwował m.in.: wyraźnie dłuższy czas trwania elementów nieakcentowanych w wymowie Polaków oraz większą u rodzimych użytkowników języka angielskiego tendencję do wyrównywania czasu trwanie stopy rytmicznej. Badania nie wykazały z kolei wyraźnych różnic w bezwzględnej długości samogłosek i sylab akcentowanych (z wyjątkiem sylab akcentowanych na końcu frazy, gdzie są one znacznie dłuższe w wymowie rodowitych Anglików).
Przedstawione w pracy Andrzeja Porzuczka rezultaty badań oraz wykorzystanie zastosowanych w nich metod mogą posłużyć do identyfikacji konkretnych problemów w przyswajaniu obcej wymowy, jak również wprowadzić element obiektywizmu do zazwyczaj impresjonistycznej oceny warstwy prozodycznej wymowy języka obcego.
CONTENTS
INTRODUCTION / 9
CHAPTER 1
SPEECH UNITS AND THEIR DURATION / 15
1.1 The structure of utterances for prosodic analysis / 15
1.1.1 Higher-level utterance constituents / 15
1.1.2 Relations between the word (lexical or functional) and the foot / 19
1.1.3 The status of lower level units — syllables and segments / 20
1.1.4 Conclusion / 22
1.2 Segmental length and its determinants / 22
1.2.1 Intrinsic segmental length / 22
1.2.1.1 Universal segmental duration determinants / 23
1.2.1.2 Language-specific intrinsic segmental length / 23
1.2.2 Phonetic context as a segmental duration determinant / 25
1.2.3 The effect of syllable structure / 26
1.3 Temporal relations within and across utterance units / 27
1.3.1 Universal domain-edge processes / 27
1.3.2 Domain-specific processes / 29
1.3.2.1 The foot / 29
1.3.2.2 The word / 30
1.3.2.3 The intonational phrase and the utterance / 31
1.3.3 The pauses / 31
1.4 IP-level duration determinants / 32
1.4.1 Intonation / 32
1.4.2 Speech rate / 32
1.4.3 Speaking style / 33
1.5 Conclusion / 33
CHAPTER 2
PROMINENCE AS THE MAIN SPEECH TIMING FACTOR / 34
2.1 Introduction / 34
2.2 Acoustic correlates of prominence / 35
2.3 Types of prominence. Stress vs. accent / 38
2.4 Focus and prominence / 38
2.5 Prominence — a phonological category or gradient property of syllables? / 39
2.6 Domain lengthening under accent and stress / 41
2.6.1 The domain and locus of lengthening / 41
2.6.2 The scale of lengthening / 42
2.6.3 Accentual lengthening in Polish and other languages / 43
2.7 Lack of prominence as a duration determinant / 44
2.7.1 The locus of reduction / 44
2.7.2 Reasons for vowel reduction / 45
2.7.3 Vowel reduction in English and Polish / 46
CHAPTER 3
SPEECH TIMING AND THE NOTION OF RHYTHM / 47
3.1 Introduction / 47
3.2 Rhythm Class Hypothesis / 48
3.2.1 Stress-timing and syllable-timing / 48
3.2.2 The criticism of RCH / 48
3.2.3 Alternative approaches to rhythm typology / 49
3.2.4 Recent rhythm/timing measures / 50
3.2.5 Summary / 52
3.3 English and Polish speech timing / 52
3.3.1 The rhythms of English and Polish / 52
3.3.2 Timing differences between English and Polish / 53
3.4 Polish learners’ timing problems / 53
3.4.1 Long and short vowels / 54
3.4.2 Unstressed vowel and syllable reduction / 54
3.4.3 Accentual lengthening / 55
3.4.4 Stress timing / 55
3.5 The relevance of timing problems for EFL communication / 56
3.5.1 Long and short vowels / 56
3.5.2 Vowel reduction / 57
3.5.3 Accentual lengthening / 57
3.5.4 Stress-timing / 58
3.6 Conclusion / 59
CHAPTER 4
THE DIAGNOSTIC STUDY OF POLISH LEARNERS’ ENGLISH SPEECH TIMING / 60
4.1 Introduction / 60
4.2 General assumptions and hypotheses / 61
4.3 Method / 62
4.3.1 The subjects and data collection procedure / 62
4.3.2 Tested units and contexts / 63
4.3.3 Acoustic signal analysis and the structure of tested phrases / 69
4.3.3.1 General domain-related principles / 69
4.3.3.2 Specific boundary-related principles / 70
4.3.3.3 Additional remarks / 71
4.3.4 Statistical analysis / 71
CHAPTER 5
ABSOLUTE AND RELATIVE DURATION OF VOCALIC SEGMENTS — RESULTS AND DISCUSSION / 72
5.1 Introduction / 72
5.2 Stressed vowel duration / 73
5.2.1 Intrinsic vowel length / 75
5.2.2 Final lengthening / 76
5.2.3 Accentual lengthening / 76
5.2.4 Foot complexity effect / 78
5.2.5 Pre-fortis clipping / 80
5.2.6 Within-phrase relations / 80
5.2.7 Summary / 82
5.3 Unstressed vowel duration / 84
5.3.1 Unstressed vowels in monosyllabic function words / 84
5.3.2 Unstressed vowels in trochaic content words / 89
5.3.3 Relative schwa duration / 92
5.3.4 Segmental contribution to unstressed function word duration / 94
5.3.5 Summary / 95
5.4 Vowel duration variability in individual native speakers and Polish learners / 96
5.4.1 Stressed vowel duration variability / 96
5.4.2 Vowel duration variability in non-phrase-final syllables / 98
5.4.3 General vowel duration variability / 101
5.4.4 Polish learners’ vowel timing diversity and development / 102
5.5 Conclusion / 109
CHAPTER 6
TIMING RELATIONS WITHIN THE TONE GROUP — RESULTS AND DISCUSSION / 111
6.1 Introduction / 111
6.2 Word/foot-level timing relations / 111
6.2.1 Syllable duration in content words / 111
6.2.2 The duration of unstressed function words / 114
6.2.3 The duration of content words / 116
6.2.4 The effect of nuclear accent and phrase position / 121
6.2.5 Individual learners’ results and progress / 125
6.2.6 Summary / 129
6.3 Tone-group level relations / 129
6.3.1 Preheads / 129
6.3.2 Heads / 131
6.3.3 Prehead:Head relations / 132
6.3.4 Head:Head relations / 134
6.3.5 Head:Nucleus (non-phrase-final) relations / 139
6.3.6 Prehead:Head:Nucleus relations / 139
6.4 Conclusion / 144
CHAPTER 7
CONCLUSIONS AND PEDAGOGICAL IMPLICATIONS / 146
7.1 Limitations of the present study / 146
7.2 General conclusions: The Polish learner’s English speech timing characteristics / 147
7.2.1 Hypothesis 1: Stressed vowel duration / 148
7.2.2 Hypothesis 2: Unstressed unit duration / 149
7.2.3 Hypothesis 3: Nuclear accent effect on timing / 152
7.2.4 Hypothesis 4: IP constituent timing / 155
7.2.5 Hypothesis 5: Foot timing / 155
7.2.6 Hypothesis 6: The Polish learner’s development / 162
7.3 Directions for further research / 164
7.4 Pedagogical implications / 165
APPENDIX A / 167
APPENDIX B / 168
APPENDIX C / 169
REFERENCES / 171
INDEX OF NAMES / 193
SUBJECT INDEX / 199
STRESZCZENIE / 203
ZUSAMMENFASSUNG / 205