Teatrologia na rozdrożach - 05 Czytanie dramatu
Na początku XX wieku, gdy
teatrologia zyskiwała autonomię jako dyscyplina uniwersytecka, jej przedmiotem badań uczyniono przedstawienie. Po ponad stu latach nie przestano zadawać pytania: co stanowi istotę teatru? Czy wszystko jest teatrem, a może raczej widowiskiem lub
performansem? Ta nieodwracalna skłonność ku otwartości i elastyczności granic ponowoczesnej teatrologii rodzi z oczywistych względów wiele wątpliwości i niepokojów związanych z jej tożsamością, lecz równocześnie sprawia, że znajduje się ona w procesie, niejako in statu nascendi. […] Oddajemy do rąk Czytelników zbiór będący zaledwie sygnałem (jednym z wielu) na rozdrożach teatrologii, przystankiem w bezkresnej podróży, refleksją pielgrzyma, wątpliwością filozofa, świadectwem praktyka. Ta polifoniczna wypowiedź ogniskuje co najmniej kilka obszarów badawczych kluczowych dla współczesnej nauki o widowiskach. (Prolog, fragment) Wersja elektroniczna nie zawiera płyty CD.
Spis treści
*** (Ewa Wąchocka) / 7
Prolog (Adriana Świątek, Piotr Tenczyk) / 11
Marzenna Wiśniewska: Widz w teatralnym laboratorium. Performatywne praktyki partycypacyjne w teatrach a badania nad publicznością / 19
Bartłomiej Juszczak: Twórca skrojony na miarę… publiczności czy artystyczności? / 33
Kama Pawlicka: Co ma wspólnego artysta z ekonomiką kultury? / 43
Milan Lesiak, Piotr Rudzki: Sztuki widowiskowe, czyli Teatrologia po wrocławsku (z dodatkami) / 52
Beata Popczyk-Szczęsna: Czytanie dramatu / 68
Jacek Mikołajczyk: Teatr terroru. Rekonesans / 83
Adriana Świątek: Huculski obrzęd weselny jako widowisko kultury ludowej. Między teatrologią a antropologią (kilka uwag poczynionych na marginesie szerszych rozważań) / 93
Anna Duda: „Ale skąd takie emocje?”. Taniec – teatr – przegląd stylów / 112
Ewa Dąbek-Derda: Gra z zanikaniem, czyli kłopoty ze scenografią / 121
Włodzimierz Szturc: Miejsce teatrologii w szkole artystów teatru. Impresje nauczyciela / 140
Krzysztof Popiołek: Wierność artysty wobec marzenia w procesie twórczym a rzeczywistość prawna i ograniczenia autonomii twórcy / 147
Piotr Tenczyk: Zbudować dom. O samoedukacji aktora Trzeciego Teatru / 159
Epilog / 169
Podziękowania / 189
Opowieść z Grzybowszczyzny. „Byli też i tacy, którym to było mało” (Anna Duda) / 191
Noty o autorach / 201