Język w szkolnych interakcjach. Meandry komunikacji Dyskurs wczesnoszkolny. Transmisja, rozumienie i (nie) porozumienie Co nam przeszkadza od początku? Bariery w komunikacji wczesnoszkolnej w rekonesansie badawczym "Mosty zamiast murów". Uczniowskie ćwiczenia dobrej komunikacji Dekalog dobrej komunikacji w szkole
Wprowadzenie 7 Rozdział 1. Język w szkolnych interakcjach. Meandry komunikacji 13 1.1. Język, komunikacja, tekst, dyskurs. Uściślenia terminologiczne 13 1.2. Uwarunkowania komunikacyjne w szkole 20 1.3. Komunikacja interaktywna we wczesnej edukacji 24 1.4. Kompetencje komunikacyjne nauczycieli i uczniów 28 1.5. Czad na lekcji, czyli jakim językiem posługuje się współczesny uczeń 40 Rozdział 2. Dyskurs wczesnoszkolny. Transmisja, rozumienie i (nie)porozumienie 45 2.1. Mówię, więc działam. Dyskurs jako działanie edukacyjne 45 2.2. Dyskurs szkolny a kategoria grzeczności językowej 52 2.3. Obszary i style dyskursów w nauczaniu początkowym 57 2.4. Odwróceni. Bariery komunikacyjne w dyskursie szkolnym – przegląd wybranych problemów 64 Rozdział 3. Co nam przeszkadza od początku? Bariery w komunikacji wczesnoszkolnej w rekonesansie badawczym 71 3.1. Przedmiot, cel i problematyka badań 71 3.1.1. Hipotezy badawcze 72 3.1.2. Zmienne i wskaźniki 72 3.2. Organizacja rekonesansu badawczego 74 3.2.1. Metody, techniki, narzędzia 74 3.2.2. Teren i populacja badawcza 75 3.3. Aktywność dziecka – sprawność komunikacyjna podczas zajęć 76 3.4. Bariery komunikacyjne uwarunkowane działaniami nauczyciela 79 3.5. Trudności w porozumiewaniu się uwarunkowane działaniami uczniów 84 3.6. Wpływ czynników zewnętrznych na przeszkody w dyskursie szkolnym 86 3.7. Slangowość jako odmiana współczesnej „nowej” potoczności w szkole 88 3.8. Metody i techniki dydaktyczne jako mosty komunikacyjne 92 3.9. Wnioski 93 Rozdział 4. „Mosty zamiast murów”. Uczniowskie ćwiczenia dobrej komunikacji 96 4.1. Słowa są użyteczne! Komunikacja werbalna 97 4.1.1. Zabawy rozwijające umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi 97 4.1.2. Zabawy rozróżniające komunikację jednokierunkową i dwukierunkową 100 4.1.3. Zabawy związane z barierami komunikacyjnymi (językowymi) 103 4.1.4. Zabawy usprawniające język dziecka 106 4.2. Co mówisz, gdy nic nie mówisz? Komunikacja niewerbalna 108 4.2.1. Zabawy odkrywające „język ciała” 108 4.2.2. Zabawy zwracające uwagę na utrudnienia w komunikacji niewerbalnej 111 4.3. Ja + ty = my. Komunikacja interpersonalna 113 4.3.1. Zabawy dotyczące relacji i komunikacji formalnej i nieformalnej 113 4.3.2. Zabawy usprawniające czynne słuchanie 116 Zakończenie: Dekalog dobrej komunikacji w szkole 120 Bibliografia 122 Spis wykresów 127 Spis tabel 128 Aneks 129 Indeks nazwisk 137