System informacyjny rachunkowości zarządczej w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej
Szeroka perspektywa ujęcia w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą pozwala widzieć duże grono adresatów pracy - od badaczy i teoretyków zarządzania, poprzez specjalistów narzędziowych, po praktyków zatrudnionych w zakładach opieki zdrowotnej. Ambitne propozycje wdrożenia narzędzi i reguł rachunkowości zarządczej w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej, chociażby ze względu na specyfikę i szczególne znaczenie tej sfery usług, nie pozostawiają wątpliwości co do rangi pracy.
prof. dr hab. Cezary Suszyński, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Wybór tematu rozprawy należy uznać za trafny zarówno z punktu widzenia teoretycznego, wzbogacającego wiedzę o funkcjonowaniu systemu informacyjnego rachunkowości zarządczej w podmiotach leczniczych, jak i praktycznego, ukierunkowanego na próbę opracowania modelowego podejścia do projektowania tego systemu w postaci wniosków normatywnych, co pozwoliłoby na doskonalenie rachunkowości zarządczej w praktyce.
dr hab. Bartłomiej Nita, prof. nadzw. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Wstęp
1. System rachunkowości jako źródło zaspokojenia potrzeb informacyjnych Zarządzających
1.1. Istota, funkcje i znaczenie informacji zarządczej
1.1.1. Istota i pojęcie informacji
1.1.2. Informacja ekonomiczna i jej funkcje
1.1.3. Klasyfikacja informacji ekonomicznej
1.1.4. Informacja zarządcza i jej użyteczność
1.1.5. Informacja według globalnych zasad rachunkowości zarządczej (GMAP)
1.2. Determinanty potrzeb informacyjnych zarządzających podmiotami leczniczymi
1.2.1. Czynniki organizacyjne i kierownicze determinujące potrzeby informacyjne
1.2.2. Potrzeby informacyjne jako pochodna procesów decyzyjnych oraz czynniki je ograniczające
1.2.3. Potrzeby informacyjne pochodną technicznych aspektów funkcjonowania obszarów aktywności jednostki
1.2.4. Badanie potrzeb informacyjnych zarządzających w celu ich zaspokojenia
1.3. Aspekty funkcjonowania rachunkowości jako systemu informacyjnego
1.3.1. Informacyjne aspekty systemu rachunkowości
1.3.2. Organizacyjne aspekty systemu informacyjnego
1.3.3. Techniczne aspekty systemu informacyjnego
1.3.4. System informacyjny a system informatyczny
1.4. Personalizacja systemu informacyjnego rachunkowości zarządczej
1.4.1. Rachunkowość zarządcza w procesie tworzenia i wykorzystania informacji w zarządzaniu
1.4.3. Specjaliści w systemie informacyjnym rachunkowości zarządczej
1.4.4. Ramy konceptualne rachunkowości zarządczej i zasady rachunkowości zarządczej wynikające z najlepszych praktyk
2. Rachunek kosztów jako źródło generowania informacji zarządczej
2.1. Rola informacji o kosztach działalności
2.1.1. Istota zarządzania kosztami
2.1.2. Systematyzacja kosztów w procesie generowania informacji zarządczej w podmiocie leczniczym
2.1.2.1. Koszty w podmiocie leczniczym według procesów łańcucha wartości
2.1.2.2. Koszty w podmiocie leczniczym według zasobów
2.1.2.3. Koszty w podmiocie leczniczym według produktów finalnych
2.1.2.4. Koszty w podmiocie leczniczym według miejsc powstawania
2.1.2.5. Koszty w podmiocie leczniczym według reagowania kosztów na zmiany w rozmiarach działalności
2.1.2.6. Koszty w podmiotach leczniczych według stopnia wykorzystania zdolności wytwórczych
2.1.2.7. Koszty w podmiocie leczniczym według faz cyklu życia produktu
2.1.2.8. Koszty w podmiocie leczniczym według koncepcji jakości
2.1.2.9. Koszty w podmiotach leczniczych według koncepcji procesu decyzyjnego
2.2. Integracja modeli rachunku kosztów w generowaniu informacji zarządczej
2.2.1. Istota i pojęcie rachunku kosztów
2.2.2. Etapy ewolucji rachunku kosztów
2.2.3. Pojemność informacyjna rachunku kosztów
2.2.4. Funkcjonalne aspekty rachunku kosztów
2.2.5. Instrumentalne aspekty rachunku kosztów
2.3. Ewolucja rachunku kosztów w podmiotach leczniczych w latach 1992-2016
2.3.1. Istota regulacji rachunku kosztów w podmiotach leczniczych
2.3.2. Zasady ewidencji dochodów i kosztów w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (1992 r.)
2.3.3. Zasady rachunku kosztów w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (1998 r.)
2.3.4. Zalecenia dotyczące standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców (2015 r.)
2.3.5. Ocena regulacji rachunku kosztów w podmiotach leczniczych w aspekcie możliwości generowania informacji zarządczej
3. System informacyjny rachunkowości zarządczej w podmiotach leczniczych w Polsce w świetle wyników badań empirycznych
3.1. Potrzeby informacyjne zarządzających w podmiotach leczniczych
3.1.1. Identyfikacja potrzeb informacyjnych w podmiotach leczniczych
3.1.2. Procedury tworzenia informacji zarządczej w podmiotach leczniczych
3.1.3. Planowanie i kontrola jako wyraz potrzeb informacyjnych zarządzających
3.2. Rachunek kosztów i jego wykorzystanie w podmiotach leczniczych
3.3. System rachunkowości zarządczej w podmiotach leczniczych
3.3.1. Ocena przydatności systemu informacyjnego rachunkowości funkcjonującego w zakładach opieki zdrowotnej
3.3.2. Systemy rachunku kosztów w zakładach opieki zdrowotnej
3.3.3. Wybrane narzędzia rachunkowości zarządczej w zakładach opieki zdrowotnej
3.4. Warunki funkcjonowania systemu rachunkowości zarządczej w podmiotach leczniczych
4. Projektowanie systemu informacyjnego rachunkowości zarządczej w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej
4.1. Determinanty systemu informacyjnego rachunkowości zarządczej
4.1.1. Informacyjne wsparcie procesu zarządzania z wykorzystaniem rachunkowości zarządczej
4.1.2. Funkcjonowanie podmiotów leczniczych w nowej koncepcji zarządzania - nowe zarządzanie publiczne (New Public Management - NPM)
4.1.3. Informacyjne wsparcie kontrolnej funkcji zarządzania w podmiotach leczniczych
4.2. Środowisko systemu informacyjnego rachunkowości zarządczej
4.2.1. Kontrola zarządcza w projektowaniu systemu informacyjnego rachunkowości zarządczej w podmiocie leczniczym
4.2.2. Kontrola zarządcza w procesie zarządzania w podmiocie leczniczym
4.2.3. Miejsce kontroli zarządczej w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej
4.2.4. Środowisko wewnętrzne kontroli zarządczej determinantą środowiska systemu rachunkowości zarządczej w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej
4.3. Mechanizm tworzenia systemu informacyjnego rachunkowości zarządczej
4.3.1. Ustalanie celów i zarządzanie ryzykiem w systemie kontroli zarządczej
4.3.2. Dobór mechanizmów kontroli w systemie kontroli zarządczej
4.3.3. Formowanie mechanizmu przekazywania informacji i systemu komunikacji w systemie kontroli zarządczej
4.3.4. Monitorowanie i ocena w systemie kontroli zarządczej
4.3.5. Bariery w funkcjonowaniu systemu informacyjnego rachunkowości zarządczej
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków